راه اندازی تئاتر روستایی بچه های مسجد/ تئاتر بچه های مسجد آینده تئاتر ایران خواهد بود

زارعی با بیان اینکه هدف تئاتر بچه های مسجد علاوه بر تربیت هنرمند تکنیکال تربیت مدیر فرهنگی است، گفت: امسال دومین جشنواره تئاتر روستایی بچه های مساجد برگزار می شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کوروش زارعی امروز دوشنبه 19 اردیبهشت در نشست خبری نخستین سلسله رویداد آموزشی تئاتر بچه های مسجد ویژه مربیان مساجد که در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: ما شرایطی فراهم کردیم که استعدادهای نوجوانان و جوانان در عرصه تئاتر در اقصی نقاط کشور شناسایی شود. در حقیقت می خواهیم نبوغ و استعدادهای نوجوانان را در تئاتر شناسایی کنیم.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: تئاتر مردمی بچه های مسجد نزدیک به پنج سال است که در مرکز هنرهای نمایشی در دوره جدید فعالیت های خود را به طور جدی آغاز کرده است. خوشبختانه اتفاقات خوبی در این عرصه رقم خورده است. هدف ما این است که شعاری که سالهاست تئاتر ایران داده و به آن عمل نکرده را تحقق ببخشیم. تئاتر برای مردم تئاتر برای همه واقعا در حد شعار باقی مانده است و به آن عمل نشده است. در حال حاضر تئاتر برای مردم نیست.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تئاتر فقط مخصوص قشر خاصی است، عنوان کرد: تئاتر فقط در تماشاخانه های خاصی برگزار می شود. بسیاری از مردم بتوادن مالی ندارند که به سالن تئاتر بروند. از طرفی تئاترها به لحاظ محتوا و ساختار به گونه ای است که خانواده ها را پس می زنند و حتی بسیاری از دوستان ما و فرهنگیان می گویند حاضر نیستند با خانواده خود به تماشای تئاتر بروند. متاسفانه تئاتر آن چیز ارزشمندی که باید باشد، نیست. انعکاس جامعه این را به ما نشان می دهد و ما باید واقعیت ها را بپذیریم تا بتوانیم خود را اصلاح و دگرگون کنیم.

 

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه ما تمدن ایرانی اسلامی داریم، بیان کرد: فرهنگ حاکم بر کشور ما متفاوت از فرهنگ کشورهای اروپایی است. اصول اولیه برای خلق هنر از سوی هنرمند این است که در چهارچوب فرهنگی، جغرافیایی، روان شناختی و جامعه شناختی کشور خود قدم بردارد. متاسفانه در حال حاضر تئاترهایی که در کشور اجرا می شود، سنخیتی با شرایط و اتمسفر فرهنگی جامعه ایران ندارد.

 

زارعی اظهار داشت: ما در تئاتر مردمی بچه های مسجد سعی کردیم تئاتر را به همه مردم تعمیم دهیم تا هر قشری با هر تفکری از جامعه بتواند تئاتر را ببیند و بهره ببرد. سال گذشته حرکتی را شروع کردیم که به دنبال توسعه آن هستیم. سال قبل تئاتر روستایی بچه های مسجد را راه اندازی کردیم و نخستین دوره آن در میناب، روستای کردو برگزار شد. امسال نیز دومین جشنواره تئاتر روستایی بچه های مساجد را برگزار می کنیم. هدف ما این است که حتی روستاییان نیز بتوانند از تئاتر بهره ببرند. اگر برای همه افراد جامعه در شهر و روستا امکان دیدن تئاتر فراهم باشد، می توانیم قدمی در راه توسعه عدالت فرهنگی برداریم.

 

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه تئاتر بچه های مسجد آینده تئاتر ایران خواهد بود، عنوان کرد: این یک شعار نیست. در دوره قبل تئاتر بچه های مسجد در دهه 70 شروع شد که به خاطر کج سلیقگی هایی دو دهه متوقف شد. همان زمان تئاتر بچه های مسجد قابلیت خود را نشان داد. ما در تئاتر بچه های مسجد صرفا دنبال تربیت هنرمند تکنیکال نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که تهیه کننده و مدیر فرهنگی نیز تربیت کنیم.

کد خبر 1173558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha