معلم باید قدرت تشخیص حق از باطل را  به دانش آموزان بیاموزد

حجت الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه معلم باید استقلال رأی و فکر کردن را به دانش آموز بیاموزد، گفت: امروز مانند گذشته سواد در قدرت خواندن و نوشتن نیست خلاصه نمی‌شود بلکه سواد رسانه‌ای و قدرت تشخیص حق از باطل مهم است.

به گزارش حبرگزاری شبستان از همدان، معلم شمعی است که روشنایی حیات می‌بخشد و غبار جهل و تیرگی را از تار و پود وجود آدمی می‌زداید. شغلی به غایت سخت که دارندگانش را جایگاهی بس رفیع بخشیده و ثواب اخروی را برایشان تعریف کرده است.

دین مبین اسلام اهمیت بسیاری برای دانش و آموختن قائل شده و جایگاه ارزشمندی را برای معلمان و آموزگاران تعریف کرده و احادیث متعددی که از وجود مبارک ائمه اطهار(ع) در مورد مقام و جایگاه علم و علم آموزی، احترام به استاد و تکریم معلم روایت شده بر این موضوع مهر تأکید می‌زند.

حضرت سید الشهدا(ع) می‌فرمایند: «مَنْ دَعا عَبْداً مِنْ ظَلالَةٍ اِلی مَعْرِفَةِ حَقٍّ فَاَجابَهُ کانَ لَهُ الْاَجْرِ کَعِتْقِ نَسَمَةٍ/هر کس انسانی را از گمراهی به سوی شناخت حق و حقیقت راهنمایی کند و او نیز پاسخ مثبت دهد به اندازه آزادی یک بنده پاداش خواهد داشت.»

بر اساس این حدیث، نشان دادن مسیر درست زندگی تا رسیدن به قله سعادت و کمال، وظیفه معلم است و همین شغل معلمی را در امتداد حرکت انبیا قرار داده است.

بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب هم از ابتدای پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی بارها در سخنرانی‌های خود بر اهمیت و جایگاه معلم تأکید ‌کرده‌اند.

بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اینکه «معلمی شغل انبیا است» تنها یک شعار دل‌خوش‌کن نیست؛ بلکه یک حقیقت قرآنی است و در جای دیگری هم گفته‌اند که  «معلّم یعنی آن کسی‌که می‌تواند خصوصیّات اخلاقی خوب را در بچه پرورش دهد؛ معلومات خوب را، فکر کردن را و استقلال رأی را به کودک بیاموزد.»

 ایشان تأکید کرده‌‌اند که «ما باید شاخص‌های ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزمان زنده کنیم و در او مفاهیم جریان‌ساز و عمل‌ساز را تولید کنیم و به راه بیندازیم و زنده کنیم.» رهبر فرزانه انقلاب، تشکیل هویت نسل جدید را به دست معلمان دانسته و در این مسیر، نقش آنها را  پررنگ‌تر از خانواده و پدر و مادر معرفی می‌کنند.

ایشان خاطر نشان کرده‌اند: « شما معلمان می‌توانید معلم دین و معلم اخلاق و پرورش‌دهنده‌ اخلاق در دانش‌آموز خودتان باشید. از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزء کار شماست و چه بهتر که با نفوذ معلمی با تأثیر روحىِ معلم بر متعلم، یک نقطه‌ روشن و نورانی در قلب دانش‌آموز باقی بگذارید.»

مجموع این منویات و موارد دیگر نشان از نقش و جایگاه ارزشمند و بزرگ معلمی در پرورش ذهن و روح دانش آموزان و رساندن او به حقیقت واقعی زندگی دارد.

معلم خوب باید قدرت سواد رسانه‌ای را بیاموزد

 حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین، استاد حوزه و دانشگاه نقش و جایگاه معلم را بسیار بالا و حساس تعریف کرد و در  گفت و گو با خبرنگار «شبستان» در همدان گفت: نقش معلم در جامعه و راهنمایی یا گمراهی افراد بسیار مهم است و نباید معلمی را صرفا تدریس و آموزش مطالب قلمداد کرد.

حجت الاسلام حسینی یمین افزود:  بر اساس یک جمله معروف، خطای پزشک زیر خاک می‌رود و خطای مهندس روی خاک می‌افتد، اما خطای معلم روی خاک راه می‌رود و به دنیا آسیب می‌زند.

وی بیان می‌کند: امام(ره) معلمی را شغل انبیا دانسته‌اند و مقام معظم رهبری هم جایگاه و مقام معلم را بسیار بالا می‌دانند؛ آن قدر که «تشکیل هویت نسل جدید» را به دست معلم دانسته‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس، نقش معلم حتی از نقش پدر و مادر هم مهم‌تر است و توجه به این موضوع امروز بیش از پیش احساس می‌شود.

حجت الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه معلم باید استقلال رأی و فکر کردن را به دانش آموز بیاموزد، خاطر نشان کرد: امروز مانند گذشته سواد در قدرت خواندن و نوشتن و حساب کردن یا توانایی کار با رایانه نیست خلاصه نمی‌شود بلکه سواد رسانه‌ای و قدرت تشخیص حق از باطل مهم است.

وی ادامه داد: امروز معلم باید قدرت تحلیل مطالب و تشخیص درست را به دانش آموز بیاموزد زیرا محتواهای بسیار و متنوع و مختلفی در دسترس فرد قرار گرفته و اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشد نمی‌تواند مورد درست را تشخیص دهد.

حجت الاسلام حسینی یمین گفت: وقتی فرد در تشخیص محتوای درست از بین انبوه اطلاعات عرضه شده عاجز باشد نمی‌تواند خط سیر صحیحی برای زندگی خود تعریف کند و به سعادت واقعی نمی‌رسد.

وی بیان کرد: معلم باید مفاهیم جریان ساز را در ذهن دانش آموز رسوخ دهد و این وظیفه حساس و سنگینی است که بر دوش معلمان و مدرسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود:  وقتی رهبر انقلاب، معلمان را پایه ریز تمدن نوین می‌دانند؛ پس این قشر باید خود افرادی فکور و از نظر فکری و اخلاقی و روش زندگی در اوج باشند تا بتوانند تفکر و اندیشه درست را به دانش آموز منتقل کنند.

 

کد خبر 1173730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha