۵۹ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین آبی کردستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر در استان ۱۴۰ هزار هکتار زمین آبی داریم که از این تعداد ۵۹ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

فیروز احمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان به وضعیت استان در خصوص فعالیت‌های آب و خاک پرداخت و اظهار کرد: براساس آخرین آمار، در حال حاضر در استان 140 هزار هکتار زمین آبی داریم که از این تعداد 59 هزار و 500 هکتار آن به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده و 80 هزار هکتار آن باقیمانده است و در استان نسبت به سطح کشوری رتبه مناسبی در زمینه مجهز کردن اراضی به سیستم نوین آبیاری داریم.

 

 

وی افزود: کانالهای عمومی آبیاری 2 هزار و 500 کیلومتر در استان نیاز است که تاکنون یک‌هزار و 700 کیلومتر آن انجام شده است.

 

 

احمدی اعلام کرد: 62 کیلومتر احیا و مرمت قنوات در استان در دست اقدام است که 36 کیلومتر آن انجام و 26 کیلومتر باقی مانده است.

 

 

وی با بیان اینکه 44.2 درصد زمین‌های استان به سیستم نوین آبیاری مجهز است، تصریح کرد: بیشترین درصد سیستم‌های نوین آبیاری در قروه و دهگلان است و سروآباد و بانه کمترین سیستم آبیاری نوین را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

احمدی اضافه کرد: پروژه‌های نوین آبیاری در سراسر کشور مورد توجه است و تحویل موقت و تحویل قطعی آن باید انجام شود و شهرستان‌ها باید در این راستا ویژه همکاری کنند.

 

 

وی یادآور شد: در سال 1400 در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری روی 502 هکتار زمین کار شده و حدود 7.2 میلیارد تومان برای بیش از 40 پروژه هزینه شده است.

 

 

احمدی اضافه کرد: اعتبارات جدید امسال در حوزه سیستم نوین آبیاری اختصاص یافته و در صورت نیاز شهرستان‌ها اعتبارات لازم جذب خواهد شد.

 

 

وی در پایان گفت: کمبود تامین اعتبار پروژه‌های مرزی از مشکلات پیش‌رو است و امیدواریم اقدامات موثری در این زمینه انجام گیرد.

کد خبر 1174056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha