اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ ها قدرت انتخاب مردم را افزایش می دهد

اعلایی گفت: اجرای طرح مردمی کردن یارانه ها علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، اختیار انتخاب را هم به مردم می دهد و این موضوع در حالی است که در گذشته این اتفاق رقم نمی خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، «محمدمهدی اعلایی» در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان بیان کرد: نظرات افراد با تجربه و با دانش در موضوعات کشاورزی و امنیت غذایی، تأیید ضرورت اجرای طرح دولت در حوزه یارانه ها است.

 

استاندار قزوین افزود: البته یک بار در سالیان گذشته بسیاری از این امور را تجربه کرده ایم و اتفاقا تجربه نتایج حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تجربه قابل قبولی بود و توانست به بسیاری از نظامات تولیدی و مصرفی نظم بخشی کند.

 

وی عنوان کرد: در سال های گذشته موضوع نان را در کشور حل کرده بودیم و اگر کسانی که در دوره گذشته مسئولیت گرفتند در ساختار دولتی مسئولانه تر و دلسوزانه تر تصمیم گیری می کردند، لازم نبود دوباره از ابتدا کار را دنبال کنیم.

 

اعلایی اضافه کرد: اگر شکل غیر موثر و غیر حرفه ‌ای پراخت یارانه ها که با یک بی تدبیری محض در زمان ارز ۴ هزار  و ۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد اصلاح شود، شاهد برکات قابل توجهی در نظام تولید و مصرف به ویژه برای قشر محروم جامعه و کاهش فاصله طبقاتی خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه به طور قطع اصلاح این فرآیند دارای دشواری ‌هایی هم خواهد بود، افزود: دولت سیزدهم در ابتدای استقرار خود این ریسک را پذیرفته و برای اینکه یک اصلاح اساسی در نظام اقتصادی کشور رقم بخورد آبروی خود را به شکل جهادی به میان گذاشته و ان شاء الله این اقدام مهم و مفید به نتیجه مطلوب مردم هم خواهد رسید.

 

استاندار قزوین اعلام کرد: در نظام یارانه ای در دنیا، یارانه یا در اختیار تولیدکننده و مصرف کننده قرار می گیرد و یا در فرآیند تولید توزیع می شود ولی در ارز 4 هزار و 200 تومانی علاوه بر اینکه بر سر عدد آن هم شک و شبهه بود، برای اولین بار در یک بی تدبیری محض یارانه به وارد کننده داده شد و  این به معنای چکاندن ماشه مرگ بر شقیقه تولید بود.

 

وی اظهار کرد: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، میلیارد ها دلار ثروت ملت را به تاراج برد و ثروت ملت برای مواردی از قبیل  واردات غذای سگ و گربه و کالاهای غیر ضروری هزینه شد و با واردات بی رویه تولید توجیه خود را به ویژه در بخش کشاورزی از دست داد.

 

اعلایی گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از یارانه در بخش نهاده های دامی توزیع می شد، شاهد آسیب دیدن نظام سلامت محصولات غذایی هم بودیم و دیگر تولید ارگانیک و با کیفیت برای تولیدکنندگان به دلیل رقابتی نبودن به صرفه نبود و در حوزه نظام سلامت غذایی هم مردم با مخاطراتی همراه شدند.

 

وی با بیان اینکه باید یک عزم ملی و جهاد اساسی در کشور برای اجرای این موضوع رقم بخورد تا تبدیل یارانه ها به بهترین شکل ممکن اجرایی شود، اضافه کرد: اجرای طرح مردمی کردن یارانه ها علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، اختیار انتخاب را هم به مردم می دهد و این موضوع در حالی است که در گذشته این اتفاق رقم نمی خورد.

 

استاندار قزوین گفت: استان قزوین در زمینه اجرای این طرح جایگاهش ویژه است، چراکه در تولید محصولات کشاورزی و دامی در سطح ملی حرف برای گفتن دارد.

 

اعلایی توضیح داد: تأمین منابع مالی برای تولیدکننده ها یکی از عمده ترین مقولات در این زمینه است و برای اجرای هرچه بهتر این طرح در کنار آنها خواهیم بود و برای آنها تدابیری اندیشیده شده و منابعی برای این منظور تخصیص داده شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت نان در این طرح نخواهد بود و در یک بازه زمانی مناسب مشکلات موجود در حوزه نان هم برطرف خواهد شد.

 

استاندار قزوین یادآور شد: در استان قزوین انتطار داریم ابعاد مختلف ضرورت و منافع  این طرح اطلاع رسانی و تببین شود و در خط مقدم این موضوع باید اتحادیه ها و فعالان حوزه تولید و کشاورزی اقدام کنند تا شاهد اجرای هرچه بهتر این طرح و بهبود وضعیت تولید و معیشت مردم باشیم.

 

کد خبر 1174175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha