نخستین مراسم گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتشی قم در قالب ۵ یادواره شهداء برگزار می‌شود 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: نخستین آئین گرامیداشت ۵۶۵شهید ارتشی قم در قالب ۵یادواره شهداء در قم برگزار می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری شبستان قم، امیر محمدرضا فولادی در نشست خبری در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) بنیاد شهید اظهار داشت: ملت ایران مدیون شهداء هستند و گرامیداشت یاد و خاطره شهداء، یک فریضه بزرگ است.

 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش افزود: از جمله ویژگی‌های مهم دفاع مقدس این بود که ملت وارد صحنه شد و اولین عرصه ای که نظام استکبار و رژیم پهلوی با آن به مقابله پرداخت ارتش بود.

 

وی تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس 114 شهید خلبان تقدیم انقلاب کرده که پیکر 59نفر از آنها همچنان مفقودالاثر است، در این میان ارتش جمهوری اسلامی ایران در قم 565 شهید تقدیم انقلاب کرده که 9 نفر از آنها از خلبان‌های شهید هستند، در مجموع 48 هزار شهید از ارتش تقدیم انقلاب شد.

 

امیر فولادی خاطرنشان کرد: برای گرامیداشت این شهدا یک برنامه ریزی منسجی از سوی ستاد ارتش و 4 نیروی ارتش صورت گرفت و نخستین آئین گرامیداشت 565 شهید ارتشی قم در قالب 5 یادواره شهداء در قم برگزار می‌شود.

 

وی بیان کرد: در واقع برای اینکه بتوانیم به تمام شهدای ارتشی استان بپردازیم، یاد و خاطره این شهدای والامقام را در 5 یادواره اختصاصی و جداگانه گرامی خواهیم داشت.

 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: آغاز این آئین 5 شنبه 22 اردیبهشت ساعت 18 با حضور در حرم مطهر و نثار گل به مرقد 123 شهید در شیخان و گرامیداشت اولین شهید ترور نظام، سپهبد محمدولی قرنی برگزار می شود.

 

وی افزود: همچنین در جمعه 23 اردیبهشت میزبان اولین گروه از خانواده معظم شهدای ارتشی قم در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم هستیم که امیر حبیب الله سیاری، رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گرامیداشت 110 نفر از شهدای ارتش حضور دارند.

 

امیر فولادی عنوان کرد: دومین یادواره نیز ویژه گرامیداشت 110 نفر از شهدای ارتش 26 خرداد با تولیت نیروی هوایی ارتش در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم برگزار می شود.

 

وی اظهار داشت: سومین یادواره نیز 14 تیرماه توسط نیروی زمینی و چهارمین یادواره 20 مرداد با تولیت نیروی ارتش و پنجمین یادواره سوم شهریور سال جاری از سوی پدافند هوایی ارتش برگزار می شود و در نهایت اجلاسیه ای در نیمه اول آبان ماه برگزار می شود.

 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تصریح کرد: سرکشی و رسیدگی به خانواده شهدا و تولید آثار مکتوب و مسند تصویری و صوتی و تحلیل روی سبک زندگی شهدا و استفاده در فضای رسانه از جمله نهضتی است که در گرامیداشت شهدا آغاز شده و در جهت معرفی این عزیزان رقم می‌خورد.

 

در ادامه علی اکبر خوش گفتار دبیر دومین کنگره ملی شهدای استان قم با بیان اینکه هدف از برگزاری کنگره ملی شهدا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است عنوان کرد: نخستین کنگره ملی شهدا در سطح استانها در سال 73 در قم برگزار و بعد از آن با توصیه رهبری در سطح تمام استانها تعمیم داده شد.

 

وی بیان کرد: امسال بعد از 27 سال دومین کنگره ملی شهداء قم برگزار می شود، در این راستا قم، میزبان مزار 6 هزار و 90 شهید از اقشار مختلف است و در تشکیل این کنگره فعالیت هایی از جمله تشکیل 25 کارگروه و کمیته و تولیدات رسانه ای و کتاب صورت گرفت.

 

خوش گفتار عنوان کرد: دومین کنگره ملی شهدای استان قم در نیمه دوم آبان ماه جاری برگزار می شود و در این باره 50 عنوان کتاب توسط دبیرخانه کنگره در حال گردآوری و انتشار است و همزمان ساخت فیلم، تندیس، المان و فعالیت های مجازی در حال انجام است.


در این نشست خبری حجت الاسلام غلامرضا ناظمی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم اظهار داشت:سرکشی به خانواده شهدا و جانبازان و تکریم این عزیزان را رسالت خود می دانیم و در شرایط کرونایی نیز سرکشی و رسیدگی به خانواده ها تدام داشت.

 

وی عنوان کرد: امام خمینی(ره) و رهبری توصیه های زیادی در گرامیداشت یاد و خاطره شهدا داشته و دارند و این یادواره ها نشان گر حرکت در مسیر شهداست، یادواره شهدای ارتش فردا آغاز می شود، ضمن اینکه در آستانه برگزاری کنگره شهدای روحانیت هستیم.

 

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم ادامه داد:بیش از 4 هزار شهید روحانی در کشور داریم که رهبری دستور دادند این برنامه کشوری در قم برگزار شود.

 

سرهنگ نعمت محسنی زرین ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی قم نیز در این نشست بیان کرد: ما خود را سرباز و مدافع وطن می دانیم و لباس خدمت گذاری به ملت و شهدا و خانواده معظم شهدا را به تن کرده‌ایم.

 

وی تصریح کرد: در این مدت از خانواده شهداء سرکشی شد و باعث شعف مادران و پدران این عزیزان می شده است، با توجه به منویات رهبری نسبت به تهاجم دشمن، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا عنصر مهمی در مواجهه با تهاجمات است و باید با جهاد تبیین بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در بین نسل چهارم انقلاب زنده نگاه  داریم.

کد خبر 1174411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha