کُشتی باچوخه در فاروج برگزار می شود

مدیر اداره ورزش و جوانان فاروج گفت: مسابقات کشتی باچوخه که قرار بود در ۱۳ اردیبهشت ماه در گود کشتی امام مرشد برگزار شود به دلیل شرایط نامساعد جوی به ۲۳ اردیبهشت ماه( فردا) موکل شد.

«آتنا فراهی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: این مسابقات با حضور تیم هایی از استان های مختلف از جمله خراسان شمالی، رضوی و گلستان برگزار می شود که وزن کشی صبح روز آغاز مراسم است.

 

مدیر ورزش و جوانان فاروج،‌ اضافه کرد: این مسابقات در اوزان ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و ۹۶+ کیلوگرم  در محل گود کشتی باچوخه امام مرشد شهر تیتکانلو فاروج برگزار می شود.

 

فراهی گفت: گود کشتی فاروج قدیمی ترین گود کشتی باچوخه کشور است که در سال ۱۳۲۸ به عنوان نخستین گود رسمی کشور مسابقات باچوخه در شهرستان فاروج برگزار شد.

 

وی گفت: به نفرات اول هر وزن گوساله، نفر دوم و سوم هر کدام یک راس قوچ به عنوان جوایز اهداء خواهد شد.

 

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پر طرفدار و جذاب در این خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است. چوخه، واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کردشمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

 

مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است. کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند. کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و به تدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

کد خبر 1174524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha