نگاه اصلاح یارانه ها، نگاه مصلحانه و سازنده به نفع مردم است

فاطمی با اشاره به اجرای طرح مردمی ساری و عادلانه کردن یارانه ها گفت: نگاه مصلحانه و سازنده به نفع مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مهران فاطمی استاندار یزد امروز جمعه 23 اردیبهشت ماه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: مساله امروز اقتصادی کشور که در دست اقدام است مساله مردمی سازی و عادلانه کردن یارانه ها است.

وی افزود: در ادبیات رسانه ای از حذف ارز ترجیحی استفاده می شود که این عنوان چندان صحیحی نیست چون عملا حذفی صورت نمی گیرد زیرا در بحث یارانه ها در دنیا، به تولید کننده یا مصرف کننده یا در طول زنجیره پرداخت می شود و هیچ کجای دنیا به وارد کننده یا دلال یارانه ارائه شود اما این اتفاق در کشور ما در حال رقم خوردن بود اما الان به جای این که یارانه در ابتدای زنجیره داده شود در انتهاب زنجیره و مردم تخصیص پیدا می کند.

استاندار یزد بیان کرد: نه تنها مقدار یارانه کمتر نشده بلکه مقدار آن نیز بیشتر شده است و این که گفته می شود مردمی سازی یارانه ها بدین معنا است.

فاطمی ادامه داد: در سال 97 برای 25 قلم کالای اساسی ارز ترجیحی اختصاص دادیم که دولت برای آن بین 9 تا 11 میلیارد دلار ارز تامین کرد و در سال 1400 میزان هشت میلیارد دلار بود که 17 مورد از کالاها کنار گذاشته شد و آزاد شد و در نهایت هشت مورد باقی ماند.

استاندار یزد گفت: اگر به این روش قرار بود پیش برویم بایستی بین 20 تا 30 میلیارد دلار تامین ارز می شد که تامین آن برای دولت و کشور بسیار هزینه بردار بود.

وی گفت: ما سالیانه 100 میلییارد دلار یارانه بخش انرژی و کالاهای اساسی پرداخت می کنیم ولی نرخ رشد اقتصادی چهار دهم با تورم 40 درصدی داریم و روز به روز نیز شاهد افزایش قیمت ها بودیم و همین ها باعث افزایش پایه پولی کشور و استقراض شده بود که همین ها باعث اتخاذ تدابیری شده بود.

فاطمی بیان کرد: استمرار کرونا و نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی و خشکسالی های جهانی باعث شد که شاهد افزایش قیمت ها و چند برابر شدن ارز مورد نیاز باشیم که ما را با مشکلاتی روبرو کرده بود.

وی گفت: 70 درصد دانه های روغن دنیا در اوکراین تولید می شد که همین امر باعث جمع شدن کالاهای اساسی در دنیا شد و حتی در کشورهایی مانند آلمان شاهد افزایش 30 درصدی کالاهای اساسی بودیم و از طرف دیگر نیز با 1500 کیلومتر مرز خشکی و صدها کیلومتر مرز آبی و کم بودن قیمت کالاهای اساسی کشور ما نسبت به کشورهای همسایه باعث فکر اساسی در این رابطه شد و ضمن این که الزام قانونی نیز برای آن بود.

استاندار یزد ادامه داد: سه دهک پایین جامعه 400 هزارتومان، و دهک های بعدی 300 هزار تومان تخصیص داده خواهد شد.

فاطمی بیان کرد: یک خانوار 4 نفره یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت می کند که کل افزایش قیمت 800 هزار تومان است که همین امر باید به خوبی برای جامعه تبیین شود.

وی افزود: دو دسته شاهد مشکل در دریافت یارانه بودند که دسته اول شامل افراد جدا شده از خانواده، عدم ثبت نام کنندگان و زیر گروه سوم نیز متولدین سال 99 به بعد هستند که این دسته با این سه زیر گروه همین هفته سامانه باز می شود و می توانند درخواست خود را داده و یارانه آنها وصل شود.

استاندار یزد گفت: دسته بعدی نیز یارانه می گرفتند که زیر گروه آنها نیز انصراف دهندگان، قطع شده توسط سامانه و همچنین دهک های معترضی هستند که می توانند با مراجعه به سامانه درخواست آنها بررسی و اصلاح شود.

وی افزود: مصرف روغن استان یزد روزانه 30 تن است که ما روزانه 40 تن روغن توزیع کرده ایم و مصرف مرغ استان بین 50 تا 70 تن بوده است که روزانه 90 تن مرغ گم توزیع کرده ایم و 144 تن روغن های احتکاری کشف و بخش عمده آن نیز توزیع شده است.

استاندار یزد بیان کرد: وقتی قیمت ها واقعی شود پیشبینی پس زدگی در بازار خواهیم بود که در تامین کالا نیز مشکلی نیست.

فاطمی ادامه داد: ما تا دوشنبه نیز مجددا بارهای روغن و سایر کالاها را به استان وارد خواهیم کرد.

استاندار یزد گفت: در خصوص یارانه نان و دارو نیز همه مردم کشور را شامل می شود که به همه پرداخت می شود و یارانه نان به نانوا داده می شود و مابه تفاوت آن را دولت به نانوا می دهد.

وی گفت: در بحث دارو نیز بیمه ها پوشش لازم را خواهد داد و به مردم داده نمی شود.

فاطمی بیان کرد: در یارانه 45 هزار تومانی چون نقدی بود ارزش آن کم می شود ولی الان به غیر از دو ماه اول که معیشتی داده می شود کالا برگ الکترونیکی داده می شود و اعتبار داده می شود.

وی گفت: اگر سرانه یک یزدی 11 کیلوگرم آرد است و قیمت آن الان هزار تومان است در سال آینده با افزایش قیمت باز هم 11 کیلوگرم آرد با هر قیمتی به آن اختصاص پیدا می کند که به نفع مردم خواهد بود.

استاندار یزد ادامه داد: ناظرین در بخش های مختلف ورود پیدا کرده اند.

فاطمی بیان کرد: مردم مهمترین رکن توجه ما هستند و لذا اگر انتقادی نیز انجام می شود نیت ما نگاه مصلحانه و سازنده به نفع مردم است.

وی افزود: دولت با نگاه باز و بسیار منعطف و غیر سخت گیرانه کلیه اعتراضات را رسیدگی می کند و بسیاری از افراد فاقد یارانه را واریز خواهد داشت.

استاندار یزد گفت: ما به مردم اطمینان می دهیم که یارانه آنها وصل می شود و اعتراضات نیز به نفع مردم رسیدگی می شود.

وی افزود: آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در این مدت و در ابدای کار خود شجاعانه کمر خود را زیر بار گذاشت تا کمر مردم خم نشود و اجازه نمی دهیم که حق یک نفر پایمال شود و پیگیری می کنیم.

استاندار یزد بیان کرد: تمام اقدامات به نفع مردم است و تمام سعی خود را می کند تا صادق الوعد باشد.

فاطمی ادامه داد: تمام تلاش دولت شیرین شدن طرح برای مردم است و تمام منابع لازم برای دو ماه برای 9 دهک جامعه دیده شده است.

استاندار یزد گفت: برای اولین بار اختیاراتی به اداره کل تعزیرات داده شد که مجوز پلمپ داشته باشد تا هرگونه اقدامی که باعث فشار به مردم شود در حکم اختلال در نظام اقتصادی کشور صورت گیرد.

وی گفت: سرانه مصرف شیر هر یزدی 300 گرم ، گوشت مرغ 90 گرم و گوشت قرمز 30 گرم، تخم مرغ 30 گرم و آرد 300 گرم است که تفاوت این مقطع تا ثبات بازار به زودی انجام خواهد شد.

فاطمی بیان کرد: ما معتقدیم با اجرای طرح بهره وری بالا رود.

کد خبر 1174948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha