ابلاغ بخشنامه مدیریت تعارض منافع و جلوگیری از تبانی در ارجاع کار/وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تأمین مشکلی ندارد

ابلاغ بخشنامه مدیریت تعارض منافع و جلوگیری از تبانی در ارجاع کار، وزارت جهاد در حوزه تأمین مشکلی ندارد، خدمات توسعه‌ای بانک توسعه تعاون برای شرکت‌های دانش بنیان، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۱,۵۳۰,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت شبستان به شرح زیر است:

ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارز/ دلار کاهشی شد

بازار ارز در هفته‌های اخیر به دلیل انتشار اخبار غیراقتصادی و ایجاد فضاسازی منفی و روانی از سوی گروهی از نوسان‌گیران با نوسانات افزایش مواجه شد. در این میان، بازارساز با توجه به رسالتی که دارد، با رصد هوشمندانه در طرف‌های عرضه و تقاضا و استفاده از دو بال اجرایی خود یعنی بازار متشکل ارزی در بخش اسکناس و سامانه نیما در بخش حواله ارزی، با برنامه و سیاست مشخصی سعی داشته است تا ضمن هشدار به مردم در خصوص ریسک بالای سرمایه‌گذاری در این بازار، تعدیل شاخص ارزی را تسهیل بخشد. برنامه‌ای که حالا با توجه به افت محسوس دلار از کانال ۳۰ هزار تومان در بازار غیررسمی و آزاد، نشانه‌هایی از موفقیت آن به چشم می‌خورد.

 

در این میان، نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، یعنی صرافی‌هایی که وظیفه تامین نیاز ارزی خرد متقاضیان را بر عهده دارد، با نوسان محدودی همراه بوده است. به گونه‌ای که میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا به متقاضی دریافت ارز در اولین روز این هفته به رقم ۲۵۶۸۱ تومان رسیده است که نسبت به شنبه هفته قبل (مدت مشابه یک هفته‌ای) نه تنها افزایش نداشته است، بلکه افت ۳۰ تومانی را به ثبت رسانده است. بنابراین در بازار رسمی، شاخص ارزی با نوسان کاهشی همراه بوده است.

 

اما از سوی دیگر، در بازار غیررسمی ارز، خبرها نشان از عقب گرد نرخ خرید و فروش ارز به ویژه دلار دارد. این در حالی است که مشاهدات میدانی از بازار ارز در هفته‌های اخیر، نشان از افزایش عرضه ارزهای خانگی به صرافی‌های مجاز دارد؛ زیرا دارندگان ارز در خانه به این نکته توجه دارند که بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرصت سه ماهه دارند تا تکلیف ارزهای خانگی خود را از لحاظ قانونی روشن کنند و گرنه در حکم قاچاق با این ارزها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. در نتیجه بسیاری از دارندگان ارزهای خانگی ترجیح داده‌اند در این شرایط، برای اینکه مشمول قوانین مرتبط با قاچاق کالا و ارز نشوند، ارزهای خانگی خود را به صرافی‌های مجاز عرضه کنند و یا حساب‌های ارزی در بانک‌ها، به سپرده نگهداری کنند.

 

خدمات توسعه‌ای بانک توسعه تعاون برای شرکت‌ها و تعاونی‌های دانش بنیان

در روز پایانی نمایشگاه نوآوری و فناوری «اینوتکس ۲۰۲۲» غرفه بانک توسعه تعاون مورد بازدید جمع کثیری از حاضران در نمایشگاه قرار گرفت.

عربیان مشاور عالی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و محسن پیلان نژاد مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک علم و فناوری پردیس نیز از غرفه بانک توسعه تعاون بازدید نمودند.

عربیان در این بازدید گفت: خدمات توسعه ای بانک به جامعه هدف بسیار تاثیرگذار بوده است و شرکت ها و تعاونی های دانش بنیان، از جمله مهمترین ارکان توسعه کشورها محسوب می شوند.

محسن پیلان نژاد مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس اظهار داشت: همکاری بانک توسعه تعاون با پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از مراکز اصلی فناوری کشور و منطقه بسیار مطلوب بوده است و حمایت از برگزاری رویداد اینوتکس در تقویت فعالیت های نوآورانه و فناورانه حائز اهمیت می باشد.

در این دیدار شهرام بخشا رییس اداره کل روابط عمومی بانک توسعه تعاون گفت: این بانک برای تقویت و حمایت از تعاونگران و ارتقای سهم تعاون در اقتصاد ملی فعالیت های متنوعی ارائه داده است و بانک به عنوان یکی از ارکان اصلی منتا «مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران» نیز مطرح بوده است.

 

ابلاغ بخشنامه مدیریت تعارض منافع و جلوگیری از تبانی در ارجاع کار

بخشنامه مدیریت تعارض منافع و جلوگیری از تبانی در ارجاع کار به دستگاه‌های اجرایی، مهندسان مشاور، واحد‌های خدمات مدیریت طرح و پیمانکاران ابلاغ شد.


در اجرای اصل دوم از اصول حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی و بر اساس این بخشنامه بـرای ایجاد فضایی بدون تبعیض، برابر و عادلانه برای ذینفعان، حضور همزمان پیمانکاران، واحد‌های مدیریت طرح و یا مهندسان مشاوری که اشتراک مدیرعامل و اعضای هیات مدیره اعم از حقیقی و حقوقی یا سهامدار مشترک (به میزان بیست درصد یا بیشتر) باشند، در تمام فرایند‌های ارجاع کار، ارزیابی کیفی، مناقصه، ترک تشریفات مناقصه، و معاملات و پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی مندرج در بند ب ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات (اعم از مناقصه، ترک تشریفات مناقصه، عدم الزام به برگزرای مناقصه و ..) به شرح مندرج در بخشنامه ۷۳۰۳۹/۱۴۰۱ مورخ ۲۱/۰۲/۱۴۰۱ ممنوع است.


لازم به ذکر است رعایت این بخشنامه برای تمام پیمانکاران، مهندسان مشاور و واحد‌های مدیریت طرح الزامی و مسئولیت اجرای کامل و نظارت آن بر عهده دستگاه‌های اجرایی مندرج در بند ب ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات است و تخلفات مربوطه حسب مورد در مراجع انتظامی رسیدگی به تخلفات پیمانکاران و مشاوران قابل رسیدگی است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۱,۵۳۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۶۲۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۱.۹۸ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۱,۵۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۴,۳۸۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۷,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۸,۲۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۷,۵۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۹۸,۱۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۱۳,۶۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۶۹,۳۳۰ ریال رسید.

 

وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تأمین مشکلی ندارد/ تشکل ها و تولید کننده ها هیچ نگرانی نداشته باشند

محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی شب گذشته (شنبه 24 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه  با توجه به پیش بینی و برنامه ریزی که از قبل انجام شده است وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تأمین هیچ مشکلی ندارد، گفت: اگر بازار بخواهد کارکردهای واقعی خود را داشته باشد همه حلقه ها باید درست و به موقع عمل و نیازهای واقعی مصرف کنندگان را تأمین کنند.

 

وی با بیان اینکه آمار و ارقام تولید و توزیع را اعلام خواهم کرد اما در بخشی از شبکه توزیع اصلی و بخشی از شبکه توزیع و فروش، مقداری اختلال ایجاد شده که احتمالا ناشی از خستگی باشد، افزود: با توجه به تقاضای بیش از حد در روز اول و به تبع آن روز دوم، یک مقدار خستگی در شبکه ایجاد شده چون توزیع در شبکه اصلی اتفاق افتاده است اما شبکه اصلی مثل فروشگاه زنجیره ای هنوز توزیع را به شبکه فرعی خود نداشتند.

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی از این ها هم توزیع انجام شده اما در قفسه های برخی مناطق ظاهر نشده است، ادامه داد: هر چند بازدید میدانین شان می دهد که موجودی کالا در فروشگاه ها به اندازه نیاز است.

 

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود سه هزار تن روغن را وارد بازار می کنیم، گفت: فرایند تولید از توزیع متفاوت است به ویژه در فروش که یک مقدار فضای روانی هم هست، بالأخره وقتی اتفاقاتی رقم می خورد و قفسه ها خالی می شوند، بلافاصله باید پر شوند و شبکه توزیع باید کالا را از کارخانه یا انبارهای اصلی به فروشگاه های زنجیره ای انتقال دهد.

 

قربانی با بیان اینکه روزهای اول در هر جراحی بزرگ شاید مقداری ناهماهنگی وجود داشته باشد ولی با جلسات مشترکی که با وزارت صمت داشتیم این روند رو به بهبود است، افزود: امیدواریم که خیلی زود یعنی نهایت فردا یا پس فردا عملیات هماهنگی به صد برسد و عملاً مصرف کنندگان ما دچار زحمت نشوند و آن چیزی که در روز اول و تا حدی در روز دوم اتفاق افتاده است دیگر تکرار نشود.

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موثق، روزانه سه هزار تن روغن، 7 هزار و 600 تن مرغ، 1500 تن مرغ منجمد، حدود 30 تن شیر، حدود سه هزار تن تخم مرغ، 310 تن گوشت قرمز و 60 تن شکر توزیع می شود، افزود: این فرایندی بوده که سال ها انجام می شده است اما زمانی که تقاضا در یک مقطع و نقطه از زمان به اوج خود می رسد در شبکه تولید، لجستیک و شرایط حمل و نقل، مقداری وقفه ایجاد می شود.

 

 

کد خبر 1175396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha