هزینه حفظ بافت سنتی در روستای استاد ۱۹ میلیارد و ۳۴۴ میلیون ریال بوده است

مدیر بنیاد مسکن فاروج گفت: برای اجرای طرح متناسب با گردشگری و حفظ بافت سنتی روستای استاد ۱۹ میلیارد و ۳۴۴ میلیون ریال هزینه شده است.

«وحید خاکپور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: برای این روستا طی پنج سال اجرای برنامه ششم توسعه اعتبار برای اجرای طرحی متناسب با وجه هدف گردشگری بودن روستای استاد اختصاص یافت.

 

مدیر بنیاد مسکن فاروج افزود: از سال 95 تا سال 1400 در قالب این طرح برای این روستا 19 میلیارد و 344 میلیون ریال هزینه شده تا معماری آن حفظ شود.

 

وی با اشاره به اینکه روستای استاد با توجه به ویژگی های تاریخی و بافت با ارزش آن برای فعالیت های اجرایی و عمرانی آن برنامه ریزی خاصی صورت می گرفت، گفت: خوشبختانه تهیه و اجرای طرح‌های گردشگری روستایی و بافت‌ های با ارزش یکی از مصوبات مجلس در برنامه ششم بود که در ماده نود و نه قانون برنامه یک هدف مشخص شد.

 

خاکپور  گفت: در مدت 6 سال این طرح در سطح روستا اجرایی شد.

 

سهم شهرستان فاروج از بین 300 روستای مصوب شده کشور و 17 روستای اختصاص یافته به استان برای اجرای طرح های متناسب با روستاهای هدف گردشگری، یک روستا بود.

 

تا پایان برنامه ششم توسعه، زیرساخت‌ های مربوطه در این ۱۷ روستا در استان  باید در قالب برنامه مشترک بنیاد مسکن و  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زیرساخت های ارتقا صنعت توریسم  طی پنج سال ایجاد می شد.

 

در قالب اجرای این طرح، در روستاهای هدف گردشگری برای طراحی معماری داخلی و خارجی واحدهای مسکونی الگوی مشخص تعریف شده و باید مالک آن طبق این الگو اقدام به بازسازی می کرد.

 

در روستای هدف گردشگری، بافت و معماری  آن حفظ می شود و واحدهایی که نوسازی می شود تا زمان اجرا نشدن نمای سنتی، پایان کار داده نمی شود.

 

روستای استاد، روستای نمونه گردشگری شهرستان فاروج در خراسان شمالی است، این روستای سرسبز در جنوب شهرستان در دهستان شاه جهان از توابع بخش مرکزی و در ۲۲ کیلومتری شهر فاروج با ۴۵ کیلومترمربع مساحت واقع شده است.

 

 

کد خبر 1175754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha