مردم لبنان در پی انتخاباتی متفاوت/پرداخت یارانه، کمک جبرانی دولت است

مردم لبنان در پی انتخاباتی متفاوت، اسرائیل از درون دچار شکنندگی است، برگزاری نشست هم‌اندیشی گروه دوستی پارلمانی ایران، چین و پاکستان، پرداخت یارانه، کمک جبرانی دولت است برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مردم لبنان در پی انتخاباتی متفاوت، اسرائیل از درون دچار شکنندگی است،  برگزاری نشست هم‌اندیشی گروه دوستی پارلمانی ایران، چین و پاکستان،   پرداخت یارانه، کمک جبرانی دولت است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۶ اردیبهشت است.

بیشتر مردم لبنان در پی انتخاباتی متفاوت هستند تا پارلمانی مقاومتی تشکیل شود

حسن هانی زاده، کارشناس غرب آسیا در مصاحبه با برنامه "رویداد" در خصوص فضای انتخابات در لبنان با بیان اینکه سومین مرحله از بیست و چهارمین انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد و انتخابات دو مرحله اخیر نشان می‌دهد اقبال مردم لبنان به سمت مقاومت اسلامی است، گفت: حضور مردم پای صندوق رأی‌گیری مشهود است و نشان می‌دهد علی‌رغم کارشکنی‌های اخیر، بیشتر مردم لبنان در پی انتخاباتی متفاوت هستند تا پارلمانی مقاومتی تشکیل گردد.

 

هانی زاده سخنرانی‌های اخیر سیدحسن را در گرایش اخیر مردم لبنان بی‌تأثیر ندانست و گفت: سعدالحریری رهبر جریان المستقبل کنار کشیده و این جریان تحت‌فشار داخل و خارج لبنان، انتخابات را تحریم کرده است. نیروهای 14 مارس همچنان فعال هستند و امریکا و عربستان میلیون‌ها دلار هزینه کردند تا انتخابات جاری را به نفع جریان مشخصی هدایت و مهندسی کنند. علی‌رغم هزینه‌ها به نظر می‌رسد عربستان و امریکا در مهندسی انتخابات با شکست روبه‌رو شوند و به همین دلیل مردم بیشتر به سمت جریان 8 مارس تمایل دارند.

 

وی با اشاره به اینکه جریان‌های وابسته به غرب سعی کردند مقاومت را از صحنه میدانی دور کنند ولی نتیجه معکوس بوده است، گفت: طی هفته‌های اخیر دیدارهایی با رهبران جریان‌های سیاسی از سوی سفرای غربی صورت‌گرفته و سفرای عربستان و امریکا سعی دارند انتخابات به‌گونه‌ای هدایت شود تا جریان 8 مارس و محور مقاومت کمترین کرسی را به دست آورند از این رو دخالت سفارت عربستان، فرانسه و امریکا در انتخابات لبنان کاملاً آشکار است.

 

کارشناس غرب آسیا با اشاره به بحران اقتصادی در لبنان و سقوط ارزش لیر این کشور گفت: افزایش نرخ بیکاری و تورم و موج مهاجرت به خارج در لبنان مشهود است و دولت آینده در حوزه اقتصادی بیشترین کار را خواهد کرد. حفاری اسرائیل در دریای مدیترانه و در حوزه دریایی لبنان چالش امنیتی و نظامی برای دولت این کشور است و نوعی تجاوز دریایی از سوی صهیونیست‌ها به حریم لبنان دیده می‌شود.

 

عملیات استشهادی اخیر در فلسطین تمام دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را به سخره گرفت

سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص فراخوانی رئیس‌دفتر سیاسی حماس برای تشکیل فرماندهی واحد میدانی در فلسطین با اشاره به اوج‌گیری اعتراضات و درگیری‌ها در مناطق مختلف فلسطین اشغالی گفت: این درگیری‌ها و اعتراضات هم در نوار غزه و هم در کرانه غربی، به‌ویژه اردوگاه جنین مشاهده می‌شود. همچنین فلسطینیان مقیم در مرزهای 1948 اقدام به اعتراض و مقابله با صهیونیست‌ها کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه عملیات استشهادی اخیر در فلسطین تمام دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی را به سخره گرفت، اظهار کرد: باتوجه‌به این شرایط، رژیم صهیونیستی در حال برگزاری یکی از بزرگ‌ترین مانورهای تاریخ شکل‌گیری خود از سال 1948 است. احتمال می‌رود در پوشش این مانور یک حمله ناگهانی به غزه یا مناطق اشغالی 1948 برای قلع‌وقمع مردم قیام‌کننده صورت بگیرد. این شرایط سبب شده است اسماعیل هنیه تشکیل اتاق عملیاتی مشترک را پیشنهاد کرده است و این به دلیل احتمال خطر حمله صهیونیست‌ها است.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به هماهنگی میان گروه‌های مقاومت در فلسطین گفت: در این شرایط بحرانی و تحولات شگفت‌انگیز اخیر، لازم است گروه‌های مقاومت فلسطین به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. رئیس حماس از مجاهدین و مردم سرزمین‌های 1948 و کرانه غربی دعوت کرد حتی اگر اسلحه در اختیار ندارند، با چاقو و امثال آن از خودشان دفاع کنند و اجازه ندهند شهرک‌نشین‌ها به مردم فلسطینی حمله کنند. این موضع‌گیری سبب شد، رژیم صهیونیستی اعلام کرد رئیس حماس هدف بعدی او خواهد بود. منطقه و به‌ویژه داخل سرزمین‌های اشغالی، آبستن حوادث غیرمترقبه است.

 

اسرائیل یک جامعه با شکاف‌های متعدد زبانی، نژادی و فرهنگی است/این رژیم از درون دچار شکنندگی است

علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع عزم راسخ جبهه مقاومت برای محو روز نکبت از تاریخ سیاسی جهان با بیان اینکه در سال 1899 کنفرانس صهیونیستی توسط تئودور هرتسل برگزار شد، گفت: در آن کنفرانس، رسماً اعلام کردند که یهودیان باید یک وطن مناسب را برای خود برگزیند و آژانس یهود، یهودیان را به منطقه فلسطین انتقال داد. بعد از جنگ جهانی اول امپراطوری عثمانی از هم فروپاشید اما یک سال قبل از آن، باتوجه‌به وضعیت جنگ، مستعمرات را بین خود تقسیم کرده بودند. البته منطقه فلسطین بی‌طرف بود اما تحت قیومیت انگلستان قرار داشت.

 

وی با اشاره به واگذاری فلسطین توسط انگلیس به رژیم صهیونیستی اظهار کرد: بالفور وزیر خارجه انگلیس اعلام می‌کند فلسطین را برای یهودیان در نظر گرفته است؛ اما سوال این است که این کار را به کدام حق انجام داده است؟ آیا از مردم فلسطین نظرخواهی کرده بود؟ در آن زمان 50 هزار یهودی در کنار مسیحیان و مسلمانان با آرامش کامل زندگی می‌کردند. یک حاکم یهودی به نام هربرت ساموئل بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی به‌عنوان کمیسر عالی فلسطین تعیین شد که سبب افزایش سیر مهاجرت یهودیان به فلسطین شد.

 

تقوی نیا با بیان اینکه دولت – ملت‌ها دارای چهار عنصر سرزمین، ملت، حاکمیت و حکومت هستند عنوان کرد: اسرائیل هیچ‌کدام از ویژگی‌ها را ندارد زیرا آن‌ها مهاجران را از نقاط مختلف دنیا جمع کردند و بدون اینکه هویت و تاریخ مشترکی داشته باشند، اقدام به تشکیل یک کشور شدند. حاکمیت آنها نیز مشروع نیست زیرا حاکمیت توسط مردم داده می‌شود و سرزمین نیز برای فلسطینیان است. اسرائیل یک جامعه با شکاف‌های متعدد زبانی، نژادی و فرهنگی است و از نظر قدرت و ثروت، این جامعه طبقه‌بندی‌شده است و حتی یک شبکه اجتماعی عادلانه را برای یهودیان ندارد. این مسائل سبب شده است این رژیم از درون دچار شکنندگی شود.

 

وی با بیان اینکه در طول 74 سال حیات نامشروع رژیم صهیونیستی، سعی کردند با توسل به مؤلفه‌ای به نام امنیت، نژادها و طبقات مختلف اسرائیل را کنار یکدیگر جمع کنند؛ درحالی‌که فاصله طبقاتی خیلی زیادی در جامعه صهیونیست وجود دارد به تقابل کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این کشورها با استفاده از تئوری‌های چپ سعی کردند با صهیونیست‌ها مقابله کنند و در واقع به ایدئولوژی ملی‌گرایی یا سوسیالیستی به مقابله با صهیونیست‌ها می‌رفتند اما در نهایت شکست خوردند. نهایت این اقدامات این بود که یاسر عرفات در برابر اسرائیل تسلیم و تبدیل به پلیس اسرائیل در کرانه باختری شد.

 

حبس و انفصال از خدمت در انتظار مسئولانی که از انجام وظیفه سر باز می‌زنند

ذبیح‌الله خدائیان با حضور در برنامه «صف اول» در ارتباط با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی و کمک سازمان بازرسی به اجرای این طرح گفت: بحث یارانه‌های پنهان که در اقتصاد وجود دارد، اقتصاد ما را بیمار کرده است و همه اقتصاددانان بر این باور هستند که باید به آن پایان داده شود. همین یارانه‌های پنهان باعث شده بسیاری از افراد سودجو از ارز ۴۲۰۰ استفاده کنند و منفعت‌های زیادی کسب کنند و خیلی از پرونده‌های دادگاه‌های مبارزه با جرایم اقتصادی نیز به این موضوع اختصاص پیدا کرده بود. همین موضوع باعث قاچاق کالاهای یارانه‌ای به خارج از کشور شده بود.

 

وی افزود: خوشبختانه دولت تصمیم گرفت یارانه‌ها را هدفمند و عادلانه کند و به جیب کسی رود که مستحق آن است به همین دلیل سازمان بازرسی قبل از اجرای طرح، جلسات متعددی را با متولیان امور در راستای تنظیم بازار، نظارت بر تولید و بحث انبارها برای ذخیره‌سازی کالا داشتیم و دستگاه‌های متولی نیز پای کار آمدند و توانستند به اندازه کافی کالا ذخیره کنند. بعد از اجرای طرح، رئیس قوه قضائیه تاکید کردند که این قوه باید از سیاست‌های دولت در این خصوص با تمام قوا حمایت کند و ما گروه‌هایی را مامور کردیم تا بازرسی‌هایی را داشته باشند و در همین مدت ۸۴۶ بازدید داشتیم و ۱۶۷ اکیپ مشترک تشکیل شد و هم‌چنان کنار دولت هستیم و بر عملکرد دستگاه‌هایی که وظیفه تهیه کالا و تنظیم بازار را دارند نظارت می‌کنیم.

 

خدائیان در ارتباط با عملکرد سازمان بازرسی تصریح کرد: سازمان بازرسی تنها دستگاه نظارتی در کشور است که هم جایگاه قانون اساسی و هم وظیفه نظارت بر کلیه دستگاه‌ها را دارد اما سوال این است چرا با وجود سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های نظارتی جرمی مانند اختلاس و ارتشا وجود دارد؟ قطعا دستگاه‌های نظارتی با همه توان در جهت مبارزه با فساد تلاش می‌کنند هم در حین انجام وظایف دستگاه‌ها هم بعد از انجام. ما اگر بخواهیم از پیشگیری از این جرایم تلاش کنیم باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند. اگر دستگاه‌های اجرایی به موقع عمل کنند و گلوگاه‌های فساد را ببند قطعا فسادی نخواهیم داشت.

 

برگزاری نشست هم‌اندیشی گروه دوستی پارلمانی ایران، چین و پاکستان

رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و چین، در نشست هم اندیشی با حضور وزیر امور خارجه و مشارکت معاونین اقتصادی و کنسولی و نیز مسئولین ارشد وزارت امور خارجه در محل این وزارت شرکت کردند.

در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن استماع نظرات نمایندگان، روابط تهران و پکن را راهبردی خوانده و با تاکید بر نقش دیپلماسی پارلمانی در چارچوب گروه دوستی پارلمانی ایران و چین، به تشریح آخرین وضعیت روابط تهران - پکن و رویکرد کشورمان در اجرای نقشه راه روابط با چین پرداخت.

امیرآبادی فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران وچین نیز در این نشست، ضمن قدردانی از توجه وزیر امور خارجه به نقش مجلس و نمایندگان مردم در نظارت بر جریان اصلی روابط سیاسی بویژه روابط جمهوری اسلامی ایران با چین، بر حمایت گروه دوستی پارلمانی ایران و چین از روند روبه رشد روابط همه جانبه با چین تاکید نمود.

لازم به ذکر است در این نشست، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به تشریح جنبه های مختلف روابط اقتصادی کشورمان با چین و پاکستان و آخرین وضعیت بازارچه های مرزی ایران و پاکستان پرداخته و به سوالات نمایندگان مجلس در این خصوص پاسخ داد.

 

پرداخت یارانه، کمک جبرانی دولت است

رحیم زارع در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به بحث اصلاح قیمت ها گفت: ما در قانون بودجه 1401 اختیار را به دولت داریم و گفتیم دولت می تواند سیاست پرداخت ارز ترجیحی را ادامه دهد و یا آن را حذف کند. در حال حاضر 250 هزار میلیارد تومان از تبصره 14 برای خرید تضمینی گندم و 73 هزار میلیارد تومان که عدد یارانه معیشت و یارانه 45500 تومان است در ختیار دولت که سرجمع آن 324 هزار میلیارد تومان می شود و این عدد بیش از هفت برابر یارانه 45 هزار تومانی است ولی نمی شود به جامعه اقتصادی به اندازه یکسان یارانه داد چرا که 250 میلیون نفر شرایط اقتصادی بدی دارند 35 میلیون نفر شرایط متوسط دارند و 20 میلیون نفر شرایط بهتری دارند و رفاه بیشتری دارند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر که دولت تصمیم گرفته است ارز ترجیحی را حذف کند، این اختیار را دارد که یارانه نقدی پرداخت کند و یا آن را بر روی کالاها اعمال کند.

 

زارع گفت: طبق اعلام رییس جمهور به مدت دو ماه یارانه نقدی پرداخت می شود و بعد از آن به صورت بن کالایی می شود که این سیاست جبرانی دولت است. دولت در قالب قانون عمل می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: به هر حال این جراحی اقتصادی ای است که دولت شروع کرده است و باید اجازه دهیم و ببینیم در ادامه چگونه ادامه می یابد.

 

کد خبر 1175764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha