۶۷ ویژه برنامه هفته میراث فرهنگی تشریح شد

خبرگزاری شبستان:با شعار« قدرت موزه ها: پایداری، نوآوری و جامعه سازی» برنامه های هفته میراث فرهنگی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، « ولی جهانی » امروز( پنج‌شنبه،۲۹ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران برنامه های این اداره را در تمامی شهرستان های گیلان تشریح کرد و با اشاره به آیین افتتاح نمایشگاه جام زراندود رشی که همزمان با روز جهانی موزه در موزه باستان شناسی گیلان برگزار شد گفت: ۶۷ برنامه در سراسر گیلان به مناسبت هفته میراث فرهنگی برگزار می شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه برنامه های هفته میراث فرهنگی در گیلان با شعار « قدرت موزه ها: پایداری، نوآوری و جامعه سازی» و با معرفی و نمایش جام زراندود رشی و ۲۰۰قلم ظرف سیمین دوره ساسانی آغاز شد افزود: بازگشت جام زراندود رشی با قدمت ساسانی به موزه رشت و نمایش آن برای عموم را یک اتفاق بزرگ فرهنگی در روز جهانی موزه ها بود.

 

جهانی ادامه داد: این جام به طور اتفاقی در روستای رشی واقع در شهرستان رودبار در سال ۱۳۶۹ کشف شد و تاکنون در پنج کشور جهان همچون؛ ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا به نمایش درآمده است و پس از نمایش جام های زرین مارلیک در موزه رشت و نمایشگاه آثار نقاشی استاد حبیب محمدی، یکی از رخدادهای مهم اداره کل میراث فرهنگی است.

 

وی اعلام کرد: این جام تا ۱۰خرداد ماه در موزه رشت به نمایش درمی آید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برگزاری جشنواره های متنوع در شهرستان های گیلان خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره چای در شهرستان املش، جشنواره توت فرنگی در روستای سی دشت شهرستان رودبار، برگزاری جشنواره کوچ عشایر در شهرستان تالش و برگزاری چندین نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان های مختلف گیلان، از برنامه های اداره میراث فرهنگی در هفته میراث فرهنگی خواهد بود.

 

جهانی از امضای تفاهم نامه با مدیر نشر آثار دفاع مقدس در این هفته خبر داد و گفت: بزودی تفاهم نامه راه اندازی موزه دفاع مقدس گیلان در پژوهشکده گیلان شناسی امضا می شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از مرمت ۵۰ بنای تاریخی گیلان با اعتبار دیگر دستگاه های دولتی خبر داد و افزود: کاخ سردار امجد واقع در میدان امام شهر تالش، مرمت شده و با تفاهم نامه منعقد شده با فرمانده سپاه گیلان به عنوان موزه باستان شناسی و موزه شهدای غرب گیلان تغییرکاربری یافته است.

 

وی اضافه کرد: رونمایی از ساماندهی پنج هزار قلم شی باستانی در سامانه جام، افتتاح موزه مردم شناسی ظروف در شهرستان صومعه سرا، پاکسازی و بازدید از بناهای تاریخی موجود در شهرستان های گیلان از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی خواهد بود.

 

برنامه ریزی برای بازدید گروهی دانش آموزان از بناهای تاریخی و موزه های گیلان، به ویژه قدیمی ترین کارخانه چای گیلان هوخ تیف و خانه صادقی در لاهیجان، غبار روبی و گلباران مزار دکتر محمد معین و بازدید از مجموعه بناهای تاریخی شیلات بندرکیاشهر واقع در شهرستان آستانه اشرفیه، بازدید از موزه و سایت اسبه ریسه در شهرستان تالش، پاکسازی عمومی مسیر دسترسی به بنای تاریخی اسپیه مزگت در شهرستان رضوانشهر، پاکسازی پل خشتی تمیجان و قلعه بندبن روستای قاسم آباد رودسر از دیگر برنامه های اعلام شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بود.

 

جهانی از برگزاری نشست های تخصصی باستان شناسی در برخی از شهرستان های گیلان خبر داد و افزود: نشست تخصصی نقوش و نمادهای جام رشی در موزه رشت با حضور متخصصان باستان شناسی و نجوم برگزار می گردد. برگزاری چندین مسابقه نقاشی با موضوعات میراث فرهنگی، رونمایی از ماکت بناهای تاریخی، بزرگداشت استاد عمادی ، ایران شناس فقید در موزه میراث روستایی، برگزاری مسابقه مجسمه های شنی در شهرستان لنگرود از دیگر برنامه های اعلام شده در هفته میراث فرهنگی است.

کد خبر 1176777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha