فعالیت ۴۰ یزدی در زمینه هنر گره چینی/ اگر حمایت شویم صادرات خواهیم داشت

احیایی فعال هنرمند گره چینی استان یزد با اشاره به فعالیت ۴۰ یزدی در این زمینه، گفت: بدون شک اگر حمایت شویم صادرات خواهیم داشت.

رضا احیایی فعال در زمینه هنر گره چینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، با اشاره به سابقه‌ای از فعالیت هنر گره چینی در ایران، گفت: هنر گره چینی زیرشاخه‌های صنایع و نجاری است که از زمان خلفای عباسی در ایران رایج شده و همچنان ادامه دارد. اصفهان آغازکننده این هنر در ایران شناخته می‌شود و در ابتدا نیز اکثر تولیدات این بخش به‌صورت درب و پنجره کاخ‌ها و خانه‌های قدیمی ساخته می‌شد.

وی ادامه داد: من این کار را نزد زنده‌یاد استاد عباس مجاور که از بنام‌ترین اساتید نجاری و گره چینی در استان یزد و کشور است آموختم و نزدیک به 10 سال در این حرفه مشغول به فعالیت هستم.

فعالیت 40 نفر در زمینه هنر گره چینی در استان یزد

احیایی با بیان اینکه در استان یزد قریب به 10 کارگاه فعال گره چینی وجود دارد، اظهار داشت: نزدیک به 40 نفر در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند که عمده مشکل آن‌ها در زمینه بیمه است. بیمه یکی از مشکلات قدیمی هنرمندان صنایع بوده به‌طوری‌که من باسابقه نزدیک به 10 مجبور به پرداخت بیمه نجاری هستم و بیمه هنری نیستم.

این هنرمند صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه در گذشته تمامی امور مربوط به گره چینی با دست انجام می‌شد، اضافه کرد: با پیشرفت تکنولوژی بین 20 تا 30 درصد کار با دستگاه انجام می‌شود و 70 درصد مابقی با دست است چون یکسری ریزه‌کاری‌ها دارد که باید با دقت کامل انجام شود.

وی با بیان اینکه از گذشته تا به حال بیشتر تولیدات هنر گره چینی در زمینه درب و پنجره و درب‌های اُرُسی بوده است، ادامه داد: چند سالی است که سعی کردیم خلاقیتی را در این بخش به وجود آوریم و آن را به شکل مبلمان خانگی طراحی و ارائه کردیم که بازخورد بسیار خوبی داشت و استقبال خوبی از سوی مردم برای خرید آن صورت گرفت و الان نیز در ساخت نخل، صندلی، میز و آیینه ورود پیدا کردیم.

احیایی آموزش هنر گره چینی به دانشجویان را از دیگر فعالیت‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به زیبایی این هنر، علاقه‌مندان بسیاری برای آموزش آن ثبت نام می‌کنند که قریب به 100 دانشجو تاکنون این هنر فراگرفته‌اند و سعی داریم تا آن را گسترش دهیم تا دیگران نیز بتوانند بهره‌مند شوند.

این هنرمند صنایع‌دستی استان یزد خطاب به مسئولان، گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها، تجهیز کارگاه‌ها، پرداخت وام مناسب و ایجاد کارگاه‌ها در بافت قدیمی از جمله اقداماتی است که اگر به‌صورت جدی از سوی مسئولان انجام گیرد می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در ارائه کارهای هنری صنایع‌دستی به مردم و گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در زمان کرونا ضربه سنگینی به هنرمندان صنایع‌دستی وارد شد، اظهار داشت: باتوجه به اینکه گردشگران داخلی و خارجی در استان حضور نداشتند و استقبال از آن کم شده بود با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم.

احیایی در پایان گفت: تاکنون نتوانستیم در بخش صادرات این هنر اقدامات شایان توجهی انجام دهیم ولی بازخوردهایی که از مردم دیگر کشورها در شبکه‌های اجتماعی در خصوص این هنر دیده‌ایم، نشان می‌دهد که اگر در این خصوص بتوانیم ورود کنیم حتماً بازخورد مناسبی خواهیم گرفت.

کد خبر 1176905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha