برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگی مطابق با فرهنگ بومی مناطق باشد

احمدی با تاکید بر توجه به فرهنگ بومی مناطق گفت: تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی ها به ویژه در حوزه فرهنگی متفاوت از سایر بخش ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «صالح احمدی» امروز (پنج شنبه، ۲۹ اردیبهشت) در مراسم گردهمایی مسئله شناسی فرهنگی و اجتماعی سواحل کشور که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد اظهار داشت: با توجه به اینکه در موعد سفرها در حوزه سواحل شمال هستیم این گردهمایی را در استان گیلان برگزار کردیم.

 

مدیرکل فرهنگی سازمان منطقه آزاد کشور موضوع مناطق آزاد را به عنوان مناطقی که سواحل را با خود به همراه دارند تبیین کرد و گفت: هشت منطقه آزاد در کشور وجود دارد و هفت منطقه آزاد هم در کشور در دست تاسیس است همچنین مناطق آزاد ارس و ماکو و فرودگاه امام هم جزو مناطق آزاد کشور محسوب می‌شوند.

 

احمدی اضافه کرد: بعضی از مناطق آزاد از ابتدا تاسیس شده بودند مانند قشم و کیش و این مناطق سواحلی دارند که به اندازه کل جزیره است و در مقابل انزلی را داریم که قسمتی از ساحل را در اختیار دارد بنابراین باید تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی ها به ویژه در حوزه فرهنگی در این حوزه متفاوت از سایر بخشها باشد.

 

*اجرای یک سیاست موفق در گرو مسئله شناسی مطلوب است

« مهدی رمضانی چابک » هم در این همایش اظهار داشت: اصل موضوع مسئله شناسی بسیار مهم است و مهمترین رسالت یک مدیر در یک محیط جغرافیایی این است که در این حوزه به خوبی ورود کند زیرا ما برای اجرای یک سیاست موفق باید مسئله شناسی مطلوبی داشته باشیم.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجماع در بایدها و نبایدها در بخش مسئله شناسی را مهم ذکر کرد و افزود: هر زیست بومی برای خود اقتضائاتی دارد و باید متناسب با آن اولویت ها در حوزه‌های فرهنگی مورد تدوین و اجرا قرار گیرد.

 

* باید به سمت رویکرد نواحی محور حرکت کنیم

«صابر اکبری» هم در این همایش یادآور شد: سه گام را می توان در اینجا احصا کرد و ضرورت مسئله شناسی فرهنگی سواحل اولین گامی است که باید در این راستا اتخاذ شود.

 

مشاور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور طرح مسئله و تحقیق و رفتن به سمت حل آن را گام‌های بعدی مسئله شناسی فرهنگی سواحل دانست و ابراز داشت: مردم، مسئولان، نخبگان و جامعه‌شناسان اضلاع مختلفی هستند که باید در حوزه مسئله شناسی فرهنگی سواحل مورد توجه قرار گیرند.

 

اکبری آسیب شناسی در حوزه سواحل و استفاده از فرصت‌های موجود در آن به جای تکیه بر تهدیدات را خواستار شد و خاطرنشان کرد: نمی‌توان در مورد همه سواحل کشور به صورت یکجا صحبت و تصمیم‌گیری کرد و بلکه موضوعات هرکدام از آنها متفاوت است بنابراین باید به سمت رویکرد نواحی محور حرکت کنیم.

 

کد خبر 1176806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha