طی سه دهه آینده ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند/ ثمرات فرزندآوری باید تبیین شود

قاسمی گفت: در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت کشور ما را افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند ولی اتفاقی که می افتد این است طی سه دهه آینده ۱۱ درصد جمعیت سالمندی به بیش از ۳۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «صالح قاسمی» در گردهمایی تبیین سیاست های اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و آغاز به کار قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که امروز (پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت) در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: جمعیت یک فضای حاکم است که انواع قدرت های اجتماعی ذیل آن تعریف می شود و آخرین مطالعه در دنیا سه مولفه اقتصادی، نظامی و جغرافیای سیاسی و منطقه ای را برای قدرت ملی کشورها معرفی می کند و در هر سه اینها شاخص اول تعیین کننده نیروی انسانی و جمعیت است.

 

کارشناس و پژوهشگر جمعیت ادامه داد: متأسفانه غیر از مقام معظم رهبری در سطوح مدیریتی کسی اهمیت ابعاد تحولات جمعیتی را به حد ایشان درک نکرده است و نشانه آن اینکه مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال گذشته ۵۴ بار بر روی موضوع جمعیت تأکید و تذکر داشتند.

 

وی عنوان کرد: چرا مقام معظم رهبری اینقدر نگران هستند ولی نظام برنامه ریزی کشور عمق این نگرانی را درک نکرده است؛ جمعیت ما نزدیک ۸۵ میلیون نفر شده است و شاخص نرخ رشد جمعیت سال ۱۳۶۵ که اولین سرشماری را داشتیم، سه و ۹ دهم درصد بوده و سال ۹۵ یک و ۲۴ صدم درصد شده است و سال ۹۹ در طول تاریخ ایران نرخ رشد جمعیت کشورمان به کمترین رقم یعنی کمتر از یک درصد رسید و سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به هفت دهم درصد رسید.

 

قاسمی اضافه کرد: الگوهای آینده پژوهشی می گویند سال ۱۴۱۵ تا ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت کشور صفر درصد خواهد بود و افزایش جمعیت کشور متوقف می شود و جمعیت به ۹۲ تا ۹۳ میلیون می رسد و کشور نرخ رشد منفی جمعیت را تجربه کرده و کاهش جمعیت را خواهیم داشت.

 

وی افزود: در خصوص نرخ باروری هم میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن در سال ۶۸ در شهرهای بزرگ پنج فرزند به ازای هر زن بود و امروز به نرخ باروری یک و ۶ دهم فرزند به ازای هر زن رسیدیم یعنی هر زوج ۲ نفر را جایگزین خود نمی کنند.

 

کارشناس و پژوهشگر جمعیت توضیح داد: در شاخص تعداد تولدها از سال ۹۴ با شیب معناداری کاهش را شاهد هستیم و سال به سال تعداد تولدها به شدت روبه کاهش است و این کاهش در استان قزوین محسوس است.

 

وی گفت: در خصوص شاخص سالمندی که درصد جمعیت بالای ۶۰ سال است، در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت کشور ما را افراد سالمند بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند ولی اتفاقی که می افتد این است طی سه دهه آینده ۱۱ درصد جمعیت سالمندی به بیش از ۳۰ درصد افزایش می یابد یعنی اگر از هر ۱۰ ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال هستند، در سال ۱۴۳۰ از هر سه نفر ایرانی سن یک نفر بالای ۶۰ سال است و آن ۲ نفر دیگر میانگین سنی حدود ۳۰ را دارند و این امر بسیار مهم و قابل توجه است.

 

قاسمی تأکید کرد: کاهش نیروی کار، کاهش تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات، افزایش واردات، افزایش حضور نیروی کار خارجی در کشور و پیوست های امنیتی و فرهنگی حضور اتباع، ریسک ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی، کاهش ضریب امنیت ملی کشور و پیامدهای اجتماعی مانند سندرم آشیانه خالی یعنی افسردگی سالمندان ناشی از تنهایی و سالمندان رها شده در جامعه و غیره نتیجه کاهش  جمعیت و طلیعه انقلاب خانواده در ایران است.

 

وی اظهار کرد: بر روی الگوی فرزندآوری بیش از ۴۷ متغیر ایفای نقش می کند، یکی از مهمترین متغیرها، ناباروری است ما در کشور ۲۰ درصد اعم از اولیه یا ثانویه علم ناباروری را داریم ولی زیرساخت لازم را نداریم و مراکز درمان ناباروری در کشور بسیار شلوغ است و ضمن اینکه روش های درمان ناباروری پرهزینه هستند و عموم مردم به راحتی نمی توانند هزینه ها را تأمین کنند.

 

کارشناس و پژوهشگر جمعیت افزود: یکی دیگر از متغییر ها پدیده سقط جنین است، حداقل در کشور ۳۷۰ هزار سقط جنین سالانه داریم که فقط ۲ درصد خود به خودی و سه درصد با مجوز قانونی است و ۹۵ درصد با تصمیم خود فرد است.

 

وی اعلام کرد: متغیر های دیگری که روی فرزندآوری اثر داشته شامل مهاجرت مدیریت نشده به مناطق شهری، روند تغییرات ازدواج و طلاق در ایران، تغییر نسبت خانواده بر حسب تعداد اعضا و افزایش خانوار یک نفره، وضعیت فعالیت زنان در ایران، آمار سزارین در ایران و توزیع نامناسب جغرافیایی جمعیت در ایران می شود.  

 

قاسمی تصریح کرد: ما یک پنجره جمعیتی داریم و سال ۱۴۰۵ همه متولدان دهه ۶۰ به نوعی از سن باروری عبور می کنند بنابراین ما پنج سال فرصت داریم و دنیا روی جمعیت متمرکز شده است و عزم ملی نیاز داریم.

 

وی یادآور شد: مسئله جمعیت مسئله تخصصی و دقیق است و کار را باید دقیق انجام داد با کمی زیر ساخت و حمایت اقتصادی می توان در این زمینه اقدامات خوبی را داشت.

 

کارشناس و پژوهشگر جمعیت خاطر نشان کرد: در استان تشکیل قرارگاه جمعیت را به فال نیک می گیریم و حضور مسئولان باید فتح بابی باشد که ۲ اتفاق بیفتد، یک مواد قانونی در قانون جوانی جمعیت مابه ازای استانی آن برای ادارات احصا شده و برای آن برنامه عملیاتی دیده شود به ویژه شبکه بهداشت و درمان که بیشترین نقطه تماس مردم در حوزه فرزندآوری با این شبکه است.

 

وی یادآور شد: نکته مهم دیگر اصلاح نگرش است رسانه ها و صدا و سیما و افراد اثرگذار در حوزه فرهنگی وارد عرصه شده و مزیت و برکات داشتن فرزند بیان شود و ما آموزه ها، آیات و روایات و پژوهش های مختلفی در این حوزه داریم و این مزیت ها را باید رسانه ها به مردم منتقل کنند.

 

کد خبر 1176884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha