تخصیص آب بیشتر به کشاورزی کردستان افزایش اشتغال را بدنبال دارد

رحیمی با اشاره به اینکه بیشترین دغدغه ما در کردستان بحث اشتغال است، گفت: در صورت تخصیص آب بیشتر به کشاورزی، اشتغالزایی گسترده‌ای را در منطقه شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی پنجشنبه 29 اردیبهشت ماه در نشست طرح جامع احیای دریاچه ارومیه در سنندج با اشاره به اینکه هشت درصد از رواناب‌های کشور در استان کردستان وجود دارد، اظهار کرد: این استان رتبه اول تولید کشاورزی دیم را در کشور دارد.

 

 

وی افزود: کردستان از لحاظ آبی بودن زمین‌های زراعی از متوسط کشوری پایین‌تر است.

 

 

رحیمی یادآور شد: نگاه ویژه به کردستان و تلاش برای تخصیص آب به بخش کشاورزی منطقه نیازمند توجه است.

 

وی با بیان اینکه بیشترین دغدغه ما در استان بحث اشتغال است، عنوان کرد: در صورت تخصیص آب بیشتر، اشتغالزایی گسترده‌ای را در منطقه شاهد خواهیم بود.

 

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقط ۱۱ درصد از اراضی زراعی کردستان آبی است، اضافه کرد: به ازای هر سه هکتار زمین آبی کشاورزی، برای دو نفر اشتغال ایجاد می‌شود که از این ظرفیت باید استفاده کرد.

 

رحیمی به تصویب تخصیص آب به پنج هزار هکتار از اراضی پایاب سد چراغ ویس سقز اشاره کرد و افزود: در صورت اجرای این طرح، بیش از ۲ هزار نفر صاحب شغل می شوند.

 

وی یکی دیگر از نگرانی ها را سهم کم کشاورزان کردستانی از آب سد شهید کاظمی سقز عنوان کرد و گفت: درست است که آب مسئله‌ای ملی و کشوری است اما همواره این نگرانی برای کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه در سقز وجود دارد که تراز آب از جانب آذربایجان غربی در حوضه سد شهید کاظمی رعایت نشود.

 

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سد شهید کاظمی سقز با ۳۳ درصد بیشترین تاثیر را در احیای دریاچه ارومیه دارد، تاکید کرد: این انتظار وجود دارد که برای افزایش سهم آب کشاورزان سقزی در محدوده این سد اقدامی صورت گیرد.

کد خبر 1176920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha