برگزاری انتخابات هیات رئیسه برای اجلاسیه سوم/لغو ممنوعیت واردات خودرو خواست مردم

برگزاری انتخابات هیات رئیسه برای اجلاسیه سوم، برگزاری ۵ دور مذاکره امنیتی و نظامی میان ایران و عربستان، ایران خواستار ارتقا همکاری‌های بین المللی در حوزه‌ مهاجرت شد، لغو ممنوعیت واردات خودرو خواست مردم بود برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، برگزاری انتخابات هیات رئیسه برای اجلاسیه سوم،  برگزاری ۵ دور مذاکره امنیتی و نظامی میان ایران و عربستان، ایران خواستار ارتقا همکاری‌های بین المللی در حوزه‌ مهاجرت شد، لغو ممنوعیت واردات خودرو خواست مردم بود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۳۱ اردیبهشت است.

انتخابات هیات رئیسه برای اجلاسیه سوم برگزار می شود

دستورکار صحن علنی این هفته در روزهای (یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه اول، سوم و چهارم خرداد ماه) به شرح زیر اعلام شده است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امـور داخلـی کشـور و شوراها در مورد: طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانـه و دسـتگاه های اجرایی و سایر نهادها

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد: طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

ادامه رسـیدگی بـه گـزارش کمیسـیون قضـائی و حقـوقی درمورد: طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عـدالت اداری

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد: طرح دوفوریتی اصلاح جدول 4-24 محرومیـت زدایـی (جداول منابع و مصارف تبصره 14) قانون بودجـه سـال 1401 کل کشور

گـزارش شـور دوم کمیسـیون امـورداخلی کشـور و شـوراها درمورد: طرح نحـوه تشـکیل و فعالیـت تشـکل هـای صـنفی– تخصصی

گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد: طرح الحاق یک تبصره به عنوان تبصره (5) بـه مـاده(37 ( قانون آیین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد  طرح تبیین وضعیت شاخصهای اقتصادی در پایان هر دولت

گزارش کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد : لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد : رد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان

بررسـی طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر دراجرای تبصره(2) ماده (141) آئین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون عمران در مورد: طرح اصلاح قانون حمایت از به سازی و نوسـازی بافت هـای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضـا (ع) و حـرم مطهـر حضـرت معصـومه (س)

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد : لایحه اصلاح تبصره(1 (ماده(2 (قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی ـ مصوب

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد : لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد : لایحه تصویب مقاوله نامه حل تشکل و مذاکره دسته جمعی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد : لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی در مورد کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد : لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: طرح تأسیس شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و یا استانی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: لایحه مبارزه با قاچاق انسـان و اعضـای بـدن و مجـازات عبوردهندگان غیرمجـاز افـراد از مرزهـای کشـور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح قانونی استفساریه مـاده(6) قـانون تشـکیل سـازمان بازرسی کل کشور

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح ممنوعیت خروج مسؤولین و مدیران نظـام جمهـوری اسلامی پس از اتمام مسؤولیت از کشـور تـا سـپری شـدن مراحل

گزارش کمیسیون عمران در مورد : طرح اصلاح ماده(100) قانون شهرداریها

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی

دومین گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای ماده(7) قانون اجرای سیاست های کلی اصل(44) قانون اساسی (دراجرای تبصره(1) ماده(107) آیین نامه داخلی مجلـس) نیز در دستور هفته جاری قرار دارد.

انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس شـورای اسـلامی (اجلاسـیه سـوم) در دسـتور روز چهارشنبه مورخ 4/3/1401 قرار دارد.

 

برگزاری ۵ دور مذاکره امنیتی و نظامی میان ایران و عربستان

مهمان این هفته برنامه دست خط یکی از دیپلمات‌های پرسابقه و مو سفید کرده جمهوری اسلامی است. بعد از انقلاب اسلامی به وزارت خارجه پیوست. از جمله مسئولیت‌های او می‌توان به سرپرستی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیبی و بعد سفارت ایران در کویت، ترکیه و سوریه اشاره کرد.

به خاطر مواضع ضد صهیونیستی اش، قرار بود سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش شود که با دخالت صهیونیست‌ها و فشار آن‌ها بر دولت اتریش، جلوی این کار گرفته شد. بعد از آن مدتی معاونت عربی و آفریقای وزارت امور خارجه را برعهده داشت و در اواخر دوران مسئولیتش هم در امور بین الملل نمایندگی، ولی فقیه در حج و زیارت فعالیت کرد.

حرف‌های گفتنی فراوانی به خصوص از مأموریت‌های مختلفی که رفته‌اند و عرصه سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای ما خواهد داشت.

در خدمت جناب آقای محمدرضا باقری هستیم، معاون اسبق وزارت امور خارجه که من بخش‌هایی از سوابق ایشان را در ابتدای برنامه گفتم.

آقای باقری خیلی خوش آمدید.

متشکرم. بسم الله الرحمن الرحیم، من هم خوشحالم که با شما و همکاران شما در این برنامه خوب شرکت می‌کنم.

آقای باقری فضای سیاست خارجی‌مان را الان چطور می‌بینید؟ می‌توانیم بگوییم مذاکرات از یک جنبه همچنان در جریان است، از یک جنبه برخی‌ها می‌گویند نه، به نتیجه نمی‌رسد، شما چطور می‌بینید؟

من ضمن اینکه پیچ خطرناکی را دیده‌ام و می‌بینم، ولی بسیار امیدوارم که ما از این پیچ می‌گذریم، همانطور که از پیج‌های قبلی به خوبی گذشتیم. الان مسئله داخلی ما جای خود دارد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دولت در حال این جراحی اقتصادی که مشغول آن است، ان شاالله موفق بیرون می‌آید.

در مسائل خارجی هم یکی از مسائل بسیار مهم ما مسئله برجام است که طبعاً آمریکایی‌ها همکاری لازم را نمی‌کنند. آن‌ها کم کم به این باور رسیده‌اند که ما مثل گذشته عمل نمی‌کنیم، اصولی داریم که روی آن اصول خودمان ایستاده‌ایم و این اصول را هم با استدلال به دنیا قبولانده ایم.

به نظر می‌آید که با توجه به این سفر‌های اخیری هم که صورت گرفت، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا آقای مو را به تهران آمد، حسب اطلاعی که من پیدا کردم، مذاکرات خوبی داشته‌اند.

 

ایران خواستار ارتقا همکاری‌های بین المللی در حوزه‌ مهاجرت شد

علی حاجیلاری رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل در سخنانی در اجلاس مجمع بین المللی مهاجرت در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: هیات‌های مختلف درخصوص آثار منفی جنگ بر هجوم آوارگان و پناهجویان و جریانهای مهاجرتی صحبت کرده‌اند. ما هم چنین عواقب و پیامدهایی را درک می کنیم چرا که بیش از چهار دهه است که در غیاب هرگونه حمایت بین المللی و تحت شرایط وخیم ناشی از جنگ و اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریم ها چنین وضعیتی را تجربه و سخاوتمندانه از میلیونها پناهنده، مهاجر و آواره پذیرایی کرده ایم. 

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  افزود: همه می‌دانید که کشور من هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کرد است. خیلی از شما، آن روزها یا به دنیا نیامده بودید یا مثل من کودکی کم سن و سال بودید. همین کشورهایی که اکنون مخالف جنگ هستند و درخصوص آثار و پیامدهای جنگ بر جریان‌های مهاجرت و پناهندگی و آوارگی داد سخن می‌دهند، آن روزها یا ساکت بودند یا بطور مستقیم و غیرمستقیم به متجاوز کمک می‌کردند. 

رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: از همان زمان تا کنون، ایران همچنان با انواع و اقسام دشمنی‌ها ازجمله اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریمهای یکجانبه مواجه است و این درحالی‌ است که میلیونها پناهنده، مهاجر و آواره و نیز اتباع خارجی غیرقانونی را پذیرایی کرده است.

حاجیلاری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: دو روز قبل، نماینده ویژه سازمان ملل در امور تاثیر اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر حقوق بشر در سفر خود به تهران تصریح کرد در حال حاضر بیش از نیم میلیون کودک افغانی در ایران زندگی می کنند و آژانس های سازمان ملل نمی‌توانند تعهدات خود را در قبال این جمعیت آسیب پذیر به دلیل تحریم های یکجانبه غیرقانونی اجرا کنند.

 دیپلمات ایران تصریح کرد: متاسفانه با چالش‌های اخیر در افغانستان، ما با موج جدیدی از آوارگان مواجهیم اما به نظر می رسد که برخی کشورها با یک رویکرد دوگانه که البته ایران با آن آشناست، چشم خود را بر واقعیات بسته اند.

 

تهران حسن نیت و اراده لازم برای رسیدن به توافق را دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای وین برای لغو تحریم‌ها و مهمترین تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین به صورت تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو و رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، اظهار داشت: در سفر ایشان ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته است. 

امیرعبداللهیان با اشاره به جدی بودن جمهوری اسلامی ایران در توافق قوی و پایدار گفت: تهران حسن نیت و اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق داراست.

وزیر امور خارجه کشورمان در همین راستا از تلاش‌های سازنده جوزب بورل و انریکه مورا تشکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که مخالف کاربرد جنگ از جمله در اوکراین است. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که ایران هیچگاه استاندارد دوگانه در قبال بحران یمن، افغانستان، اوکراین و مانند این‌ها اتخاذ نکرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هر دو طرف درگیری را در کیف و مسکو به گفت‌وگو و پایان دادن به جنگ دعوت می‌کند و راه حل برون رفت از این بحران را تمرکز بر دیپلماسی و گفت‌وگو می‌داند. 

امیر عبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوهای خود با وزرای خارجه روسیه و اوکراین در ماه‌های اخیر، از آمادگی کشورمان برای حمایت از صلح و امنیت و میانجیگری خبر داد. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر ابتکارات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات وین، گفت: ما اکنون در مسیر جدید تداوم گفت‌وگو و تمرکز بر راه حل‌ها قرار داریم. 

 

لغو ممنوعیت واردات خودرو خواست مردم بود/ از وزارت صنعت تشکر می کنیم

رحیم زارع در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به بحث لغو ممنوعیت واردات خودرو گفت: ما در قانون بودجه بحث لغو ممنوعیت واردات خودرو را آوردیم و برنامه مجلس هم همین بود. ما معتقدیم باید شرایط رقابت را فراهم کنیم که خودروسازان داخل هم به این سمت کیفیت بیایند.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار کرد: در واقع باید خودروسازان به سمت کیفیتی که مشتریان تعریف می کنند، بروند و به سمت کاهش قیمت بروند و اینکه خودروسازان بخواهند در بحث کیفیت به سمت طراحی خودشان و قیمت مورد نظر بروند قطعا مورد پذیرش نیست.

 

وی با بیان اینکه لغو ممنوعیت واردات خودرو خواست مردم بود، تاکید کرد: از دولت و به ویژه وزارت صنعت که بحث مجوز واردات خودرو را صادر کرد، تشکر می کنیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود که مردم متوسط جامعه هم از این واردات استفاده کنند.

 

کد خبر 1177216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha