سامانه "پاسخ"؛ عاملی برای شفافیت واگذاری‌ها/ سهمیه بنزین خرداد واریز شد

سامانه "پاسخ"؛ عاملی برای شفافیت واگذاری‌ها، مجلس و دستگاه قضا باید از روند خصوصی سازی حمایت کنند، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۰,۹۲۰,۰۰۰ ریال رسید، سهمیه بنزین خرداد واریز شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه اول خرداد شبستان به شرح زیر است:

سامانه "پاسخ"؛ عاملی برای شفافیت واگذاری‌ها

حسین قربان زاده، رئیس کل سازمان خصوصی سازی  شب گذشته (شنبه 31 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه سامانه‌ای تحت عنوان سامانه پاسخ، توسط رئیس جمهور رونمایی شد که سامانه پایگاه اطلاعات سازمان خصوصی سازی می‌باشد، گفت: در آنجا اطلاعات نحوه واگذاری همه شرکت‌ها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه ما یک سند تحول دولت داریم که توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، گفت: یک بخشی از آن هم خصوصی سازی است و آنجا هم به درستی چالش‌هایی شناسایی و عواملی احصاء و یک راهبرد‌هایی تعیین شده که به کدام سمت باید برویم.

 

قربان زاده با بیان اینکه ما ناچار بودیم برای اینکه مسیر درستی را برویم دو دهه گذشته را آسیب شناسی کنیم، افزود: در این دو دهه گذشته حدود ۶۸۱ شرکت، کنترلی، مدیریتی و خرد واگذار شدند و حتماً باید با یک نگاه واقع بینانه که این نگاه صرفاً به برخی از مسائل که مثلاً در حوزه ارزش گذاری است برنمی گردد بلکه به عوامل متعددی بستگی دارد.

 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه این عنوان که سند جامعی بیرون بیاید ما طبیعتاً نداریم، افزود: ولی ما در این رویداد تعداد بسیار بالایی متون از نشست‌های تخصصی خواهیم داشت که این تبادل نظر حتماً ما را به یک منطقی به ویژه در ۹ پاویون نفت، نیرو، پتروشیمی، کشاورزی، زیرساخت، عمران، شهرسازی، صنایع معدنی، صنعت و بانک و بیمه می‌رساند.

 

وی با بیان اینکه امروز سامانه‌ای تحت عنوان سامانه پاسخ، توسط رئیس جمهور رونمایی شد که سامانه پایگاه اطلاعات سازمان خصوصی سازی می‌باشد، افزود: در آنجا هر شرکتی که مردم جستجو کنند اعم از اینکه چه سالی واگذار شد؟ به کی واگذار شد؟ به چه قیمتی واگذار شد؟ در چه فرآیندی واگذار شد؟ سهامدار‌های دیگر، آیا این رد دیون بود؟ سهام عدالت بود؟ بلوکی بود؟ رقابتی بود؟ قیمت پایه اش چقدر بود؟ چقدر فروش رفته؟ الآن امکان وجود دارد و این اطلاعات قبلاً به این شکل تجمیع نشده بود

 

مجلس و دستگاه قضا باید از روند خصوصی سازی حمایت کنند

ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای کاغذ و مقوای کشور شب گذشته (شنبه 31 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و قوانین بالا دستی کشور در امر موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی، به نظر می‌رسد ما تا به امروز موفق عمل نکرده ایم، گفت: متاسفانه دولت شجاعتی در امر واگذاری‌ها نشان نمی‌دهد همچنین مجلس علی رغم قوانینی که وجود دارد و حتی دستگاه قضایی که بایستی دقیقا حمایت کند، این اتفاق نمی‌افتد و این دو نهاد باید از روند خصوصی سازی حمایت کنند.

 

روغنی با بیان اینکه چند شرکت بعد از واگذاری بلافاصله با یکسری مستندات جدیدی که ساخته شد آن‌ها را از بین برده و اصل خصوصی سازی را زیر سوال بردند، افزود: اکثر شرکت‌ها به بخش‌های خصولتی واگذار می‌شود بنابراین بالای ۸۰ درصد اقتصاد ما کماکان در اختیار دولت است.

 

اتفاقی در زمینه افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی نیفتاد

حسین سلاح ورزی عضو هیئت داوری اصل ۴۴ قانون اساسی شب گذشته (شنبه 31 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاست‌های اصل ۴۴ افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی، تقویت سرمایه گذاری و افزایش بهره وری و کمک به رشد اقتصادی بود که عملاً نقض قرض شد و هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

 

وی افزود: آنچه که به بخش خصوصی خالص واگذار شده است در حد ۱۵ تا ۱۶ درصد بود و باعث نوعی بی انگیزگی و کاهش اعتماد شد و انگیزه مشارکت بخش خصوصی را از بین برده است

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۰,۹۲۰,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه اول خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۶۱,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۴۶.۶۷ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۰,۹۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۵,۴۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۸,۴۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۸,۵۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۸,۰۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه اول خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۱,۶۲۰ ریال رسید.

 

سهمیه بنزین خرداد واریز شد

سهمیه بنزین خرداد در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها شارژ شد. در سومین ماه سال ۱۴۰۱ مطابق ماه‌های گذشته، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت هوشمند سوخت خودرو‌های شخصی و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با نرخ ۱۵۰۰ تومان واریز شد.

همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز شد.

سهمیه خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها طبق جدول زیر به کارت‌های شخصی واریز شده است:

ردیف کاربری میزان سهمیه بنزین
۱ سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر
۲ سواری شخصی دوگانه سوز ۳۰ لیتر
۳ تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر
۴ تاکسی دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر
۵ موتورسیکلت ۲۵ لیتر
۶ وانت کم مصرف بنزینی ۱۵۰ لیتر
۷ وانت کم مصرف دوگانه سوز ۶۰ لیتر
۸ وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر
۹ وانت پرمصرف دوگانه سوز ۱۲۰ لیتر
۱۰ آمبولانس ۵۰۰ لیتر

 

 

 

کد خبر 1177564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha