۱۰ اثر دینی به بخش داوری دوازدهمین جشنواره پویانمایی رسید

کریمی صارمی با بیان اینکه سطح علمی انیمیشن ایرانی مناسب است و دانشگاه ها تا مقطع ارشد در این رشته دانشجو می پذیرند، گفت: اگر انیمیشن ایرانی حمایت شود، می تواند جشن خودکفایی خود را بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدرضا کریمی صارمی امروز یکشنبه یکم خرداد در نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران که در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: بخش داوری مسابقه شامل دانشجویی، فیلم کوتاه، دینی و ارزش های انقلابی است. بخش دینی و ارزشی را سه دوره است که به جشنواره اضافه کرده ایم و امسال 10 اثر در بخش دینی به داوری رسید.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران اظهار داشت: یک سری از تولیدکنندگان انیمیشن ما سفارش دهنده های دولتی هستند. 70 تا 75 درصد آثاری که تولید می کنیم، سفارشی هستند. در جشنواره های بین المللی بخش هایی مشخص می کنیم که فیلم سازان در آن بخش های محتوایی شرکت کنند. در مورد بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به نمایش گذاشتیم، داوران پیشنهاد دادند که بخش مستقلی برای فیلم های دینی و ارزشی داشته باشیم. ما دو دوره آزمایشی کار کردیم و بعد یک بخش مجزا با عنوان دینی و ارزشی برای جشنواره پویانمایی تهران در نظر گرفتیم. خود فیلم سازان در نظرسنجی دوره نهم جشنواره پویانمایی اعلام کردند که بخش دینی را جدا کنیم. این بخش نزدیک به کارهای تلویزیونی است و روی بخش محتوا بیشتر تاکید می شود. 

وی با اشاره به رونمایی از 130 کاراکتر فیلم های رونمایی در دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران بیان کرد: آرزو داشتیم که کاراکترها را بر روی محصولات فرهنگی اعم از لوازم التحریر قرار دهیم. ما این کاراکترها را تبدیل به عروسک هایی کردیم و پیشنهاد دادیم که در مرحله اول حقوق آنها در اختیار تولیدکنندگان داخلی چه در حوزه پوشاک و چه در حوزه لوازم التحریر قرار گیرد. نزدیک به هشت هزار انیمیشن ایرانی داریم که فرصت خوبی است که در این زمینه جریان سازی شود. 

وی در مورد دوسالانه بودن جشنواره پویانمایی تهران تصریح کرد: هنوز تولید در حوزه فیلم کوتاه آن قدر نیست که بخواهیم جشنواره را هر سال برگزار کنیم، برای همین جشنواره دوسالانه برگزار می شود البته اکثر جشنواره های پویانمایی در جهان دوسالانه هستند. امروز فرصت خوبی است که به صنعتی شدن انیمیشن فکر کنیم. می بینیم که برخی کمپانی های بزرگ جهان در ایران دارند کار می کنند. دو استودیو در این ساختمان داریم و دو استودیو در شهرک غرب داریم. آمده ایم با گروه هایی که می خواهند قدمی در جهت صنعتی شدن انیمیشن بردارند، همکاری کنیم. طراحی بسیاری از کاراکترها و فضاهای انیمیشن  در دنیا توسط جوانان ایرانی صورت می گیرد. سطح علمی انیمیشن ما خوب و مناسب است و تا مقطع ارشد در این رشته دانشگاه ها پذیرش دارند. 

دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران با بیان اینکه در این دوره 13 نشست تخصصی برگزار می کنیم، گفت: چهار سالن در این مرکز داریم و سینما کانون نیز هست که آثار جشنواره در آنها اکران می شود. چهار نشست تخصصی در حوزه صدا برگزار می کنیم. پنج نشست تخصصی ویژه مربیان کودک برگزار می شود. دو نمایشگاه تخصصی برگزار می شود. 13 غرفه در بازار داریم که دانشگاه ها و شرکت های خصوصی ورک شاپ برگزار می کنند و جذب استعداد دارند. بخش دانش بنیان نیز قرار است چند نشست تخصصی در این دوره از جشنواره برگزار کند. 

کریمی صارمی خاطرنشان کرد: در این دو سالی که بیماری کرونا همه گیر شد، لطمه سنگینی به شرکت های انیمیشن سازی زد. می توانم بگویم اگر انیمیشن ایرانی حمایت مالی و اقتصادی شود، می تواند جشن خودکفایی خود را برگزار کند. موسسه صبا که افتخار ملی برای ماست، توانسته تولیدات زیادی داشته باشد و به استاندارد مناسب خود را نزدیک کند. 

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران از 8 تا 12 خرداد برگزار می شود. 

کد خبر 1177708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha