وقایع دفاع مقدس را به وسیله کتاب و داستان برای کودکان و نوجوانان قابل فهم کنیم

امیر سهرابی با تاکید بر لزوم ارائه گفتمان و فرهنگ دفاع مقدس به نسل حاضر گفت: بر آن هستیم که به وسیله کتاب و داستان‌های کوتاه و رمان واقعه عظیم دفاع مقدس و ارزش‌های آن دوران را برای کودکان و نوجوانان گویا و قابل فهم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «امیرنبی سهرابی» ظهرامروز (دوشنبه 2 خرداد) در آیین رونمایی از نخستین جشنواره کتابخوانی دفاع مقدس با عنوان «در پناه نخل‌ها» که در محل یادمان سردار شهید علی هاشمی در گلزار شهدای اهواز برگزار شد، با تاکید بر لزوم ارائه گفتمان و فرهنگ دفاع مقدس به نسل حاضر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر آن است این گفتمان را برای نونهالان، نوجوانان و جوانان جاری و ساری کند.

 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با گلایه از تکمیل نشدن موزه دفاع مقدس افزود: گرچه در شهرهای خوزستان مانند دزفول، آبادان و خرمشهر به نوعی موزه دفاع مقدس وجود دارد ولی شرایط برای بیان و پرداختن به مباحث ارزش‌های دفاع مقدس در محل موزه و گالری‌های دفاع مقدس برای نسل کنونی و آینده در اهواز فراهم نشده است.

 

وی با اشاره به فرمایش امام (ره) مبنی بر اینکه آنچه ملت‌ها را می‌سازد، فرهنگ صحیح است و آنچه انسان‌ها را می‌سازد فرهنگ غنی و کتاب است ابراز امیدواری کرد: با کمک و حمایت مسئولان استانی کار ساخت موزه دفاع مقدس در اهواز با همکاری مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس خوزستان انجام شود.

 

امیر سهرابی با بیان اینکه 40 سال پیش در چنین روزهایی خرمشهر با جانفشانی رزمندگان اسلام به پیروزی رسید اضافه کرد: ملت ایران بعد از قرن‌ها شکست در جنگ‌ها و از دست دادن قسمت‌های زیادی از کشور توسط سلاطین و جنگ‌های جهانی، برای نخستین بار دشمن اشغالگر را از کشور بیرون کرد و این افتخار بزرگی است.

 

وی یکی از بزرگترین عملیات‌های نظامی و کلاسیک دنیا را عملیات بیت‌المقدس دانست و تصریح کرد: در این عملیات 6 هزار کیلومتر زمین مسطح آزاد و 15 هزار نفر از نیروهای دشمن اسیر و همین تعداد نیز متواری و کشته و ده‌ها لشکر و تیپ مسلح دشمن نابود شدند که افتخار بزرگی است.

 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه این پیروزی با وحدت و همدلی همه نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای مردمی به وجود آمد عنوان کرد: عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگترین و افتخارآمیزترین عملیات‌های جمهوری اسلامی ایران بود.

 

وی با بیان اینکه پس از این پیروزی بزرگ، صدام از بخش‌هایی از کشور ما و از ترس اینکه نیروهایش در محاصره قرار نگیرند به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کرد ادامه داد: پس از این عملیات لحن نهادهای بین المللی و کشورهای خارجی با جمهوری اسلامی تغییر کرد و باور کردند رزمندگان ایرانی به فرماندهی امام (ره) می‌توانند دشمنان خود را خوار و  ذلیل کنند.

 

امیر سهرابی با اشاره به اینکه ما بر آن هستیم که به وسیله کتاب و داستان‌های کوتاه و رمان این واقعه عظیم را برای کودکان و نوجوانان گویا و قابل فهم کنیم گفت: در این راستا جشنواره‌ای ملی تحت عنوان « داستان کوتاه یوسف» توسط بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس اجرا که امروز یازدهمین دوره آن در خرمشهر برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 500 اثر در رابطه با موضوع خرمشهر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که به 15 اثر جایزه تعلق می‌گیرد و 35 اثر نیز کتاب می‌شود اذعان کرد: ما در این جشنواره قدص داریم به کودکان و نوجوانان بگوئیم برای فتح خرمشهر به رزمندگان افتخار کنند و غرور ملی خود را برای این فتح‌الفتوح بالا ببرند و این امر با هنر داستان‌نویسی امکان‌پذیر است.

 

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه نویسندگان در سراسر ایران برای خرمشهر داستان بنویسند تا غرور ملی کودکان با خواندن این داستان‌ها اضافه شود خاطر نشان کرد: کشورهای قدرتمند و ابرقدرت با بردن کودکان به موزه، پیروزی‌های گذشته خود را  به کودکان نشان می‌دهند از این رو اگر می‌خواهید با قدرت در صحنه بین‌المللی  باقی بمانیم باید کودکان و نوجوانان را با افتخارات میهن و غرور ملی آشنا کنیم.

 

کد خبر 1178307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha