افت شاخص کل بورس در هفته نخست خرداد/ایران نوزدهمین خودروساز جهان شد

افت شاخص کل بورس در هفته نخست خرداد، ایران نوزدهمین خودروساز جهان شد، ۷۰ درصد مردم با وزارت کار در ارتباط هستند، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۸۹,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۷ خرداد شبستان به شرح زیر است:

افت شاخص کل بورس در هفته نخست خرداد

بررسی تغییرات بورس در هفته ای که گذشت نشان می دهد در پنج روز فعالیت بازار سرمایه، شاخص کل بورس با کاهش بیش از 30 هزار واحدی مواجه شده و در نهایت بازدهی منفی 1.91 درصدی را به ثبت رساند.

بررسی ها نشان می دهد در اولین روز کاری هفته (شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۵۲۸۶ واحدی معادل ۰.۹۶ درصد، به یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۶۹۱ واحد رسید. در این روز،  نمادهای معاملاتی پارس، کچاد، فولاد، نوری و شستا با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر، معامله‌گران بورس ۹ میلیارد و ۲۵۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۶۵۰ هزار و ۲۷۸ نوبت معامله و به ارزش ۶۴  هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در دومین روز کاری هفته (یکشنبه ۱ خردادماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با روند مثبت همراه شد و در نهایت با افزایش ۲۴۵۴ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد، به یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۱۴۲ واحد رسید. در این روز، نمادهای معاملاتی حکشتی، شپدیس، پارس، نوری و شپنا با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. از سوی دیگر،  معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۱۲۷ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۱۴  هزار و ۱۰۶  نوبت معامله و به ارزش ۴۸ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در سومین روز کار هفته (دوشنبه ۲ خردادماه ۱۴۰۱) دوباره نماگر با کاهش بسته شد. به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵۰۱۰ واحدی معادل ۱.۵۸  درصد، به یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۱۲ واحد رسید. این در حالی است که در پایان این روز، نمادهای معاملاتی شستا، کگل، فولاد، پارسان و خودرو با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.  همچنین معامله‌گران بورس ۱۳ میلیارد و ۷۳۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۶۲۸ هزار و ۸۰ نوبت معامله و به ارزش ۶۴  هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در چهارمین روز هفته (سه شنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۱) شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۵۲۱ واحدی معادل ۰.۱۰ درصد، به یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۸۹ واحد رسید. در این میان، نمادهای معاملاتی فولاد، فخاس، فخوز، فملی و افق با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.  از سوی دیگر، در پایان چهارمین روز کاری هفته، معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۴۳۵  میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۹۵ هزار و ۹۴۶ نوبت معامله و به ارزش ۵۰ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

در پنجمین و آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۱) شاخص سرانجام مثبت شد. به گونه ای که در پایان آخرین روز هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸۷۸۸  واحدی معادل ۰.۵۶ درصد، به یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۷۷ واحد رسید. این در حالی است که نمادهای معاملاتی شپنا، رمپنا، اخابر، شبریز و شبندر با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس ۸ میلیارد و ۱۰۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۹۸ هزار و ۳۸ نوبت معامله و به ارزش ۵۰ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

ایران نوزدهمین خودروساز جهان شد

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری نشان می‌دهد تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۰ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه رسیده است. تولید خودرو جهان در سال ۲۰۲۰ و در اثر شیوع کرونا بیش از ۱۳ درصد افت کرده بود.

بر اساس این گزارش تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۱ نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۸۹۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه رسیده است.

در رده‌بندی بزرگترین خودروسازهای جهان در این سال جایگاه نوزدهم به ایران رسیده است. به عبارتی فقط کشور جهان تولید خودرو بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند. انگلیس با تولید ۹۳۲ هزار دستگاه، یک پله بالاتر از ایران و در جایگاه هجدهم قرار گرفته است.

تولید خودرو ایران در سال ۲۰۲۱ بالاتر از کشورهایی مثل ایتالیا با تولید ۷۹۵ هزار دستگاه، آفریقای جنوبی با تولید ۴۹۹ هزار دستگاه، لهستان با تولید ۴۳۹ هزار دستگاه، پرتغال با تولید ۲۸۹ هزار دستگاه، تایوان با تولید ۲۶۵ هزار دستگاه، بلژیک با تولید ۲۶۱ هزار دستگاه، اتریش با تولید ۱۳۶ هزار دستگاه، فنلاند با تولید ۹۳ هزار دستگاه و مصر با تولید ۲۳ هزار دستگاه بوده است.

چین با اختلاف بسیار زیاد نسبت به آمریکا بزرگترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۱ بوده است. تولید خودرو چین در این سال ۲۶ میلیون و ۸۲ هزار دستگاه گزارش شده است. تولید خودرو چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ درصد رشد داشته است.چین تقریبا ۳ برابر آمریکا خودرو تولید می‌کند.

آمریکا با تولید ۹ میلیون و ۱۶۷ هزار دستگاه در رده دوم و ژاپن با تولید ۷ هزار و ۸۴۶ هزار دستگاه در جایگاه سوم جهان قرار گرفته‌اند. کشورهای هند با تولید ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار دستگاه، کره جنوبی با تولید ۳ میلیون و ۴۶۲ هزار دستگاه، آلمان با تولید ۳ میلیون و ۳۰۸ هزار دستگاه، مکزیک با تولید ۳ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه، برزیل با تولید ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار دستگاه، اسپانیا با تولید ۲ میلیون و ۹۸ هزار دستگاه و تایلند با تولید ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار دستگاه نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را در رده‌بندی بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص داده‌اند.

میزان تولید خودرو برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۲۱ عبارت بوده است از: روسیه ۱ میلیون و ۵۶۶ هزار دستگاه، فرانسه ۱ میلیون و ۳۵۶ هزار دستگاه، ترکیه ۱ میلیون و ۲۷۶ هزار دستگاه و کانادا ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه.

 

۷۰ درصد مردم با وزارت کار در ارتباط هستند

«حجت‌الله عبدالملکی» در همایش ملی «جهادگران امیدآفرین وزارت مردم» که با حضور مدیران روابط عمومی‌های ادارات کل استانی، سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه برگزار شد، با تقدیر از اهتمام ارزشمند حوزه روابط عمومی وزارت مردم برای انعکاس خدمات و دستاوردهای این وزارتخانه، اظهار داشت: وزارت مردم اجتماعی‌ترین وزارتخانه دولت است و از این رو فعالیت‌های اطلاع‌رسانی در آن اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین اجتماعی، بهزیستی و فنی‌وحرفه‌ای جمعیت زیادی را تحت پوشش داریم، بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد مردم با این وزارتخانه در ارتباطند و حل دغدغه‌های آنان باید در اولویت ما باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: چهار کلان پروژه متناسب با عرصه زندگی مردم در این وزارت تعریف شده که تشریح و تبیین آن برای مخاطب توسط دستگاه رسانه‌ای و روابط عمومی‌های ما راهبردی است.

عبدالملکی بر کار مردم، رفاه مردم، آتیه مردم و اموال مردم  تأکید کرد و افزود: در راه ایجاد تمدن نوین اسلامی و مقدمه‌سازی ظهور مهمترین عنصر امیدآفرینی است.

وی گفت: در گام دوم، امید مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی کشور باید جهاد تبیین شکل بگیرد و این باید چشم‌انداز کارشناسان رسانه‌ای ما باشد.

وزیر تعاون اطلاع‌رسانی دستاوردهای دولت را ضروری عنوان کرد و افزود: خبرهای خوب را باید بازنشر دهیم تا بتوانیم در جنگ با رسانه‌های دشمن منفعل نباشیم.

عبدالملکی رعایت اخلاق و صداقت را لازمه کار رسانه‌ای در حوزه روابط عمومی‌های وزارت مردم دانست، و اظهار داشت: سنگ‌اندازی دشمنان نباید ما را در موضع انفعال ببرد و تمرکز بر امیدآفرینی را نباید فراموش کنیم.

وی گفت: برای پیگیری مشکلات حوزه روابط عمومی‌ها کمیته ویژه‌ای با حضور مدیران روابط عمومی تشکیل خواهد شد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۸۹,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۷ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۸۹,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۵۳.۶۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۵,۳۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۹,۰۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۹,۹۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۰,۰۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۸,۷۲۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۷ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۰,۷۴۰ ریال رسید.

 

 

 

کد خبر 1179654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha