قرعه کشی ۴ میلیون متقاضی خودرو در سامانه یکپارچه/آمادگی برای اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه نان

افزایش بیش از ۶۰ درصدی وصول درآمد‌های نفتی ایران، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۰۶۷,۰۰۰ ریال، آمادگی برای اجرای فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه نان، میزان سوء استفاده از حساب های بانکی مشخص نیست برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۹ خرداد شبستان به شرح زیر است:

افزایش بیش از ۶۰ درصدی وصول درآمد‌های نفتی ایران

علی فروزنده اظهار کرد: با تلاش وزارت نفت و برخلاف شایعات و گزاره‌های مطرح‌شده در فضای عمومی جامعه، وصول درآمد‌های حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در دو ماه نخست امسال افزایش خیره‌کننده‌ای نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی تصریح کرد: مقایسه عملکرد وصول درآمد‌های حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمد‌های ارزی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: برای نمونه درآمد‌های پتروشیمی که به سامانه نیما واریز شده در دو ماه نخست پارسال ۱.۵ میلیارد دلار بود که در دو ماه امسال به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است.

فروزنده گفت: درآمد‌های وصولی بر اساس قانون و مفاد بودجه در اختیار سازمان‌های مسئول برای مصارف گوناگون کشور قرار گرفته است.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۰۶۷,۰۰۰ ریال

امروز (دوشنبه ۹ خرداد) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۰۶۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۵۳.۹۹ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۸,۵۳۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۰,۹۸۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۱,۴۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۱,۷۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۹,۵۵۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۹ خرداد) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۵,۹۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۱,۷۶۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۶,۱۷۰ ریال رسید.

 

نصب بیش از ۱۴۰۰ کارتخوان هوشمند در واحد‌های نانوایی استان زنجان

روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان شب گذشته (یکشنیه ۸ خرداد) در برنامه "میز اقتصاد" از نصب بیش از ۱۴۰۰ کارتخوان هوشمند در واحد‌های نانوایی این استان خبر داد و گفت: تا پایان هفته جاری همه واحد‌های نانوایی استان زنجان به دستگاه هوشمند نان مجهز می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های الکترونیکی برای خرید نان کارتی در زنجان مهیا شده است، گفت: مشکلی در اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی نان نداریم.

 

در ادامه این برنامه رضا افلاطونی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه حدود ۶۵۰ واحد نانوایی به دستگاه‌های کارتخوان هوشمند تجهیز شده‌اند، گفت: اجرای این طرح در استان قزوین از اول خردادماه شروع شده و هنوز به طور کامل نانوایی‌های مجهز به دستگاه کارتخوان نشده‌اند، امیدواریم تا پایان خرداد بتوانیم تمام نانوایی‌های استان را تجهیز کنیم.

 

فروش بیش از ۱۸ میلیون قرص نان در طرح هوشمندسازی یارانه نان/آمادگی برای اجرای فاز دوم

محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته (یکشنبه ۸ خرداد) در برنامه «میز اقتصاد» با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه نان گفت: این طرح در دو فاز آزمایشی از حدود سه هفته پیش با مدیریت مدیران استانی در استان زنجان آغاز شد. نصب کارتخوان‌های هوشمند برای یکپارچه‌سازی و ثبت تراکنش‌های فروش نان، هدف اولیه فاز نخست آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه نان بود که اکنون بیش از ۸۰ درصد نانوایی‌های استان زنجان به کارتخوان‌های هوشمند تجهیز شده‌اند.

 

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه به صورت لحظه‌ای در حال رصد تراکنش‌ها، حجم مصرف آرد و حجم تولید نان هستیم، گفت: از آغاز اجرای طرح با مشکلی جدی در خرید نان روبرو نشدیم.

 

جلال با اشاره به آمادگی برای اجرای فاز دوم آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه نان گفت: در مدت اجرای طرح، فروش بیش از ۱۸ میلیون قرص نان در سامانه ثبت شده است. ساعت شروع کار نانوایی‌ها به عبارتی ساعت شروع تراکنش‌ها، ساعت پایان تراکنش‌ها، فاصله تراکنش‌ها، مبلغ تراکنش‌ها که باید با خرید مردم تناسب داشته باشد، تنوع کارت‌های بانکی و حجم خرید نان توسط مردم به صورت لحظه‌ای در حال پایش است تا در صورت مشاهده رفتار غیرمتعارف در ساز و کار اختصاص یارانه به آرد نانوایان مدیریت هوشمندی به صورت مکانیزه اعمال می‌شود.
 

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سالانه در کشور ۱۰ میلیون تن گندم مصرف می‌شود که ۳۰ درصد خارج از شبکه توزیع می‌شده است، گفت: برآورد تبدیل گندم به آرد در کشور حدود هشت و نیم میلیون تن است. پیش‌بینی می‌شود حدود پنج و نیم تا ۶ میلیون تن آرد، مصرف نان مردم را تأمین کند و با اجرای این طرح حدود یک و نیم میلیارد یورو صرفه‌جویی حاصل می‌شود. منابع سازمان هدفمندی نزد بانک مرکزی است و پایان هر شب توسط بانک عامل این مبالغ به حساب نانوایان بازپرداخت می‌شود.

 

میزان سوء استفاده از حساب های بانکی مشخص نیست

محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی شب گذشته (یکشنبه ۸ خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع رصد تراکنش های بانکی اختصاص داشت درباره اینکه میزان سوء استفاده از حساب های بانکی چقدر بود، گفت: این حساب ها مشخص نیست که چقدر است. یکی از راهکارهایی که می توان بحث فرار مالیاتی و منبع آن را ایجاد کند این است که هر شخص در قالب هویت شخص دیگری فعالیت تجاری داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه در این باره بحث کارت بازرگانی مطرح است، گفت: یعنی یک شخصی در قالب یک بازرگان غیر واقعی و با اسم شخص دیگری واردات را انجام می‌دهد و یا گفته می‌شد که برخی از اشخاص در قالب نام اشخاص دیگر ارز می گیرند.

 

برزگری با اشاره به اینکه سوء استفاده های دیگری از جمله بحث حساب های اجاره‌ای مطرح است، گفت: هرچه جلوتر می آییم موارد جدیدترمی شود.

 

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در این زمینه که مجموع پرونده هایی که تا الان تشکیل شده چقدر است، گفت: ر بحث کارت بازرگانی پرونده های عجیبی داریم اما با هماهنگی که با بانک مرکزی داریم یک سالی است که در حال پیگیری هستیم لذا بحث تفکیک حساب‌های بانکی تجاری و شخصی در قالب پوشش دادن به این معضل است.

 

مردم باید بیشتر راجع به موضوع حساب های اجاره‌ای توجیه شوند

محمد حسین دهقان، مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی شب گذشته (یکشنبه ۸ خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص رصد تراکنش های بانکی در این زمینه که چه مواردی طعمه حساب های اجاره ای می شود، گفت: برخی افراد به جای یک فرد دیگری حساب باز می کنند اما تمام ابزار برداشت در اختیار افراد دیگری است که به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند. افرادی هستند که از هویت این عده سوء استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه مدل دیگری وجود دارد که قسمتی از حساب در اختیار آن شخص است اما ابزار حساب در اختیار کلاهبردار قرار می‌گیرد، گفت: عملاً هم خود فرد از حساب استفاده می کند و هم کلاهبرداران استفاده می کنند .در حالت سوم فرد کل عملیات را خودش انجام می دهد اما پول و وجوه متعلق به خودش نیست.

 

دهقان با اشاره به اینکه ممکن است در فضای مجازی با پیشنهادهای اغواکننده، افرادی که کم سواد هستند یا بحث نیاز مالی دارند مورد سوء استفاده قرار بگیرند، گفت: در موارد حضوری ممکن است بحث حساب های اجاره ای مطرح نباشد. ممکن است به عنوان یک کارمند فرد استخدام شود اما از هویت او جهت امر خلاف سوء استفاده شود. در خیلی از پرونده های کلان متاسفانه شاهد این معضل بوده ایم.

 

مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در این باره که تصمیم گیری بانک مرکزی در خصوص حساب های اجاره ای به چه صورت است، گفت: مردم باید بیشتر راجع به موضوع حساب های اجاره‌ای توجیه شوند. در اختیار قرار دادن حساب به منزله قرار دادن قسمتی از هویت فرد به شخص دیگری است. در خیلی از پرونده‌ها افرادی که خلافکار های اصلی بودند در حوزه های مختلف در حوزه قمار، شرط بندی و فرار مالیاتی دسترسی به این افراد ساده نبود.

 

امروز؛ قرعه کشی ۴ میلیون متقاضی خودرو در سامانه یکپارچه

نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو به متقاضیان تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از ۲۷ اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرد. در مهلت ثبت نام یک هفته ای، ۴ میلیون نفر، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کردند که پس از پایش اطلاعات از روز شنبه ۷ خرداد ماه؛ قرعه کشی از متقاضیان امروز ۹ خرداد انجام می‌شود. 
 
همچنین با توجه به افزایش ۱۵۵ درصدی تولید خودروی کامل از سوی خودروسازان بزرگ کشور در اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۸ نوع خودروی مختلف از پنج خودروساز کشور در این دوره ارائه شده است. 
 
 
گفتنی است: ۵۰ درصد ظرفیت سامانه تخصیص یکپارچه به طرح خانواده و جوانی جمعیت اختصاص یافته است.

 

 

 

کد خبر 1180439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha