همزمان با میلاد حضرت معصومه جشن های دهه کرامت آغاز می شود

طالبی گفت: همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) جشن های دهه کرامت با تمرکز بر مسائل علمی و توجه به شرکت های دانش بنیان در راستای ترویج سنت و سیره رضوی و ارتقا فرهنگ جهاد عالمانه آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «عبدالحمید طالبی» امروز دوشنبه (۹ خرداد)  در نشست خبری اعلام برنامه های دهه کرامت با بیان اینکه دهه کرامت امسال مصادف با سالگرد قیام‌پانزده خرداد و رحلت بنیان گذار جمهوری به عنوان احیاگر دینی در عصر حاضر می باشد؛ گفت: در همین راستا بخشی از برنامه های دهه کرامت در این خصوص اختصاص پیدا کرده و همچنین با توسط به تاکید مقام معظم رهبری در بحث تمدن نوین اسلامی و شعار سال یکی از مسائل محوری فعالبت های دهه کرامت بحث تمدن نوین اسلامی و دانش بنیان می باشد.


دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به انتخاب شعار «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» در راستای شعار سال، بیان کرد: از اینرو بخشی از فعالیت های این سازمان در دهه کرامت متمرکز بر مسائل علمی و توجه  به شرکت های دانش بنیان همراه با بنیاد بهره وری موقوفات است و همه اینها در راستای ترویج سنت و سیره رضوی و ارتقا فرهنگ جهاد عالمانه و تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود که خود موجب ایجاد نشاط و امیدآفرینی در سطح جامعه است.


وی افزود: دهه کرامت از ولادت حضرت معصومه (س) شروع و پایان آن با ولادت امام رضا (ع) است و ما بین این دهه مناسبت های مختلفی چون واقعه 14 خرداد و رحلت امام در 15 خرداد  و روز بزرگداشت احمد بن موسی (ع) قرار دارد و در این راستا برنامه هایی در نظر گرفته شده است.


طالبی با بیان اینکه این سازمان از ابتدای سال فعالیت های محوری و محتوایی خود را در راستای شعار سال آغاز و بخشی از جلسات خود را به بررسی این سند محتوایی پرداخته؛ تصریح کرد: این سازمان علاوه بر فعالیت های فرهنگی بر دو نقطه فعالیت های علمی و گسترش فعالیت های بین المللی متمرکز شده است.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه معرفی برترین های علمی و ارتباط آنها با آستان قدس رضوی مورد تاکید بوده است لذا برای اولین بار ایام دهه کرامت را هر روز را به صنف خاصی اختصاص دادیم. روز اول در بزرگداشت دختران و نقش آنها در بستر خانواده، روز دوم؛ مادران و پدران، روز سوم؛ کودکان و دانش آمورزان، روز چهارم؛ جوانان و دانشجویان، روز پنجم؛ زائران، روز ششم؛ فرماندهان ، سربازان و خانواده ایثارگران، روز هفتم؛ کارگران، روز هشتم؛ تولیدگران دانش بنیان، رز نهم؛ تشکلهای مردمی و روز دهم اساتید، معلمان و دانشمندان نام گذاری شده است.


دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با بیان اینکه شروع دهه کرامت با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز می شود؛ افزود: بعد از ظهر از ۳۰ اثر تازه منتشر شده بنیاد پژوهش های آستان قدس، دانشگاه رضوی و به نشر در مشهد صورت گرفت؛ همچنین فروشگاهی در شهر قم به مناسبت این ایام بازگشایی می شود.

وی با اشاره به آمادگی همه دستگاهها در مشهد برای گرامیداشت دهه کرامت؛ گفت: برای این منظور جلساتی با شهرداری برگزار شده و در سطح ملی بنیاد بین المللی امام رضا و و وزارت ارشاد عهده دار این مسئولیت هستند و مانند گذشته اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مشهد برگزار می شود و امسال این جشنواره در تالار قدس حرم مطهر با حضور تولیت آستان قدس و تمام تولیت های اعتاب مقدسه به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

 

طالبی با اشاره به برگزاری اولین پیش نشست دومین کنگره  بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در مشهد در ۱۹ خرداد با سه پنل اختصاصی؛ گفت: در این کنگره به بحث معرفت افزایی و توجه به بعد تمدن سازی مکتب اهل بیت (ع) به ویژه مکتب تمدنی امام رضا، تسهیل جریان زیارت، خدمت رسانی کریمانه، دانش بنیان بودن و وحدت با حضور علمای اسلامی به ویژه اهل سنت پرداخته می شود.

 

وی با اشاره به طراحی بیش از ۱۲۰ برنامه محوری در دهه کرامت در مشهد و شهرهای مختلف ؛ بیان کرد: برگزاری رویداد جشنواره کتاب رضوی که تا الان ۴۰۰ اثر به ابن جشنواره رسیده و داوری ها انجام و در 23 خرداد جشنواره کتاب برگزار می شود، نشست های فرهنگ و معارف رضوی ، برنامه های فرهنگی و تبلیغی شامل من قرآن را دوست دارم، بروشور معرفی امام هشتم، جشن های شهر کرامت، نقش ارادت ، سرود عشق، اختتامیه جشنواره امام رضا (ع)، شب شعر رضوی، جشن های دهه کرامت در تهران، ارادت رضوی در 4 شهر، جشن های زیرسایه خورشید، برگزاری جشن در میقات الرضا ها، اهدای جهیزیه، پویش نذر امام رضا با هدف کمک به مادران معصر، هفته های فرهنگ رضوی، دوره تربیت مربی قران کودک و نوجوان و ... از جمله برنامه های دهه کرامت می باشد.


دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با بیان اینکه در بیش از ۱۰۰۰ نقطه جغرافیایی ۱۱۰۰ مراسم را بنیاد کرامت مدیریت می کند؛ افزود: اعزام هیئتی به مرو برای برپایی جشن در قدمگاه امام رضا (ع)، برپایی دوره های مجازی در سطح بین الملل در خصوص آشنایی با سبک و سیره رضوی، بررسی فرهنگ میراث رضوی با دو عالم از مصر در قم و مشهد و برپایی نشست علمی برای ارائه خدمت علمی از برنامه های دهه کرامت در بخش بین الملل می باشد.


وی با اشاره به افتتاح بیش از 20 پروژه در دهه کرامت در شهرهای مختلف گفت: افتتاح فروشگاه بزرگ کتاب در قم، منازل رامیان، مرکز رفاهی باغ خاتون، زمین ورزشی در توس ۵۵ و ... در دهه کرامت در مشهد و کشور صورت خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1180700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha