خانه دار شدن؛ رؤیایی که به کابوس تأمین اجاره مسکن مبدل شده است

با تحولات اقتصادی،بازار مسکن نیز از این قضیه مستثنی نبوده و تحت تاثیر افزایش قیمت قرار گرفته و باافزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، اجاره بهای آن نیز با رشد فزونی مواجه بوده، به نوعی که رویای خانه‌دار شدن مردم تبدیل به کابوس تأمین اجاره بهای مسکن شده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ در سال های گذشته اجاره نشینی را خوش نشینی می گفتند اما هم اینک همین خوش نشینی به چالشی تبدیل شده که مانند کلاف پیچ در پیچ آرامش برخی از اقشار جامعه را گرفته و حتی به کابوسی برای آنان تبدیل شده است.

 

«قاسم مرادی پور» پدر خانواده و دارای چهار فرزند است و چند ماهی است که بازنشسته شده و هنوز هم مستاجر است.

 

وی افزود: با داشتن چهار فرزند، یافتن یک خانه مناسب بسیار سخت است چرا که برخی از صاحبخانه ها نیز اصلا به خانواده های دارای فرزند خانه و مسکن اجاره نمی دهند.

 

مرادی پور، از گرانی اجاره های مسکن در شهر بجنورد گلایه کرد و افزود: با وجود اینکه مساحت خانه ها کوچک و از امکانات خوبی نیز برخوردار نیست اما اجاره خانه ها بسیار بالا و هر سال نیز روند افزایشی زیادی دارد.

 

وی یکی از دلایل افزایش کرایه خانه ها را وجود بنگاه داران مسکن برای سودجویی بیشتر عنوان و اظهارکرد: متاسفانه در شهر بجنورد بیشتر بنگاه داران بر طبل گرانی خانه ها می کوبند تا از ناحیه آن سود بیشتری نصیبشان شود که در این راه انصاف را نیز فراموش کرده اند.

 

این پدر خانواده بیان کرد: چندین مورد خانه مناسب پیدا کرده بودم اما متوجه شدم که حتی بنگاه دار خودش قیمت های گزاف را به صاحبان ملک پیشنهاد داده و از آنان می خواست که خانه ها را با قیمت پایین تر اجاره ندهند.

 

وی که در طرح مسکن ملی نیز ثبت نام کرده، افزود: همه دارایی خود را برای آورده اولیه واریز کرده ام و حتی مبلغ رهن خانه را هم خارج کرده ام و ماهانه کرایه پرداخت می کنم که برایم بسیار سخت است.

 

یکی دیگر از شهروندان مستاجر گفت: متاسفانه بعضا صاحبخانه ها در زمان اتمام مهلت اجاره برای تنظیم قرارداد جدید، دو برابر مبلغ کرایه و رهن را پیشنهاد می دهند که تامین آن برای مستاجران بسیار سخت است.

 

«صفر کریمی راد» با بیان اینکه باید برای اجاره بها مسکن، قانونی نیز وجود داشته باشد، افزود: متاسفانه صاحبخانه ها با توجه به نیاز خود میزان کرایه و رهن خانه ها را بالا می برند.

 

وی افزود: از سوی دولت باید این امر ساماندهی شود و قیمت گذاری را به بنگاه داران که تنها به فکر سود جویی هستند نسپارند؛ همچنین باید تکلیف خانه های خالی نیز مشخص شود.

 

وی که کارمند یکی از اداره هاست، افزود: من کارمند هستم و ماهانه از حقوقم طبق قانون مالیات پرداخت می کنم اما صاحبخانه ها، بنگاه داران و حتی مالکان از مالیات معمولا فرار می کنند و یا طبق قانون با توجه به درآمدشان پرداختی ندارند.

 

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز از گرانی خرید واحدهای مسکونی در این شهر گلایه کرد و افزود: متاسفانه صاحبان خانه ها برای فروش قیمت های بالایی را پیشنهاد می دهند که قدرت خرید اقشار مختلفی از جامعه سلب شده است.

 

«حسام فدایی» افزود: پس اندازی در بانک مسکن گذاشته بودم تا با دریافت وام، بتوانم خانه‌ای کوچک خریداری کنم اما متاسفانه بعد از دریافت وام قیمت خانه ها چندین برابر افزایش یافت که موجودی من تنها برای رهن خانه کفایت می کند.

 

وی از افزایش چندین برابری واحدهای مسکونی گلایه مند است و می گوید: این آشفتگی در بازار مسکن تنها به سود ثروتمندان است و این در حالی است که هم اکنون اقشار مختلفی از جامعه از داشتن سرپناه مناسب، محروم هستند در حالی که قشری با خرید زمین ها و ساخت آپارتمان ها به ثروت های هنگفتی دست می یابند که اینان بر قیمت بازار دست یافته اند و به نفع خود بالا می برند.

 

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی که دارای یک خانه فرسوده است هم گفت: قیمت مصالح ساختمانی در سال های اخیر بسیار افزایش یافته و هم اکنون توانایی تخریب و ساخت مسکن جدید را ندارم و برای دریافت وام مسکن نیز آورده زیادی ندارم.

 

«محمدعلی درصوفیان» با بیان اینکه ساخت خانه های مشارکتی نیز بیشتر با مشکلات مواجه خواهد شد، گفت: با وجود اینکه چندین فرزند جوان و نیازمند به مسکن دارم اما توانایی ساخت را ندارم و از عهده پرداخت اقساط تسهیلات بانکی نیز بر نمی آیم .

 

وی گفت: قیمت واحدهای مسکونی در شهر بجنورد نسبت به سایر استان ها بسیار بالاست و از مسئولان و مدیران دستگاه های مرتبط می خواهیم که در این خصوص توجه جدی داشته باشند و علت آن را شناسایی کنند.

 

وی افزود: قیمت خرید واحدهای مسکونی و حتی اجاره مسکن و واحدهای تجاری در این استان غیر کارشناسانه و بسیار گران تمام می شود .

 

درصوفیان اظهارکرد: علاوه بر تعیین غیرکارشناسانه بنگاه داران در میزان اجاره مسکن، متاسفانه این قشر از جامعه باعث گران شدن مسکن نیز شده اند چرا که درصدی از فروش را کسب می کنند و به همین علت تلاش می کنند تا قیمت واحدهای مسکونی را بالا ببرند.

 

 

سکونت 21 درصد شهروندان خراسان شمالی در منازل اجاره ای 

 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر ۲۱ درصد مردم این خطه اجاره نشین هستند و در مجموع ۲۶ درصد نیز در واحدهای مسکونی ناپایدار سکونت دارند که باید تخریب و بازسازی شود.

 

«علی فخرانی» افزود: در مجموع ۱۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این استان کمبود وجود دارد که با احتساب نرخ واحدهای فرسوده و ناپایدار و ازدواج، شرایط حاد و بحرانی نیز خواهد شد.

 

 

نیاز به ساخت سالانه حدود 14 هزار مسکن وجود دارد 

 

وی بر ضرورت تولید مسکن در این استان تاکید کرد و افزود: تا افق ۱۴۰۵ باید در این استان سالانه ۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی شهری ساخته و تحویل شود تا در زمینه مسکن به تعادل برسیم.

 

فخرانی با بیان اینکه در طرح نهضت مسکن ملی تلاش می شود تا بخشی از عقب ماندگی در ساخت و ساز مسکن جبران شود، اظهارداشت: طبق این طرح باید هر سال ۱۲ هزار واحد مسکونی تا ۱۴۰۵ تولید و به شهروندان واگذار شود تا گامی در راستای خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه برداشته شود.

 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در مرحله اول این نهضت تامین زمین بحث جدی است که خوشبختانه در استان ذخیره اراضی ملی در شرایط مطلوب وجود دارد.

 

وی گفت: در این راستا ۳۱۸ هکتار اراضی ملی برای ساخت مسکن تخصیص داده شد که بعضا واگذاری نیز انجام شده و از مجموع این میزان ۲۶۵ هکتار نیز در مرحله توافق است.

 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: ساخت پنج هزار و ۷۱۰ واحد نیز هم اینک شروع شده است.

 

وی اظهارداشت: در طرح نهضت مسکن ملی ۱۷ هزار خانوار واجد شرایط ثبت نام کردند که از این تعداد چهار هزار و ۱۰۰ خانوار مبلغ ۴۰ میلیون تومان به عنوان آورده را نیز واریز کردند.

 

فخرانی گفت: از مجموع این تعداد عملیات اجرایی ساخت دو هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز انجام شده است.

 

 

 

کد خبر 1180967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha