زندگی «میرجلال الدین كزازی» در رادیو فرهنگ مستند شد

برنامه مستند « چراغداران » چهارشنبه ۱۱ خردادماه با موضوع گذری بر بخش هایی از زندگی « استاد دكتر میر جلال الدین كزازی» از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در برنامه «چراغداران» كه شرح كوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی كشورمان است و در این برنامه «بهروز رضوی» بخش هایی از داستان زندگی «دكتر میر جلال الدین كزازی» استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و ادیبِ کشورمان  را روایت می کند.

جلال‌الدین كزازی از همان دورانِ كودكی به فرهنگ و ادبیات ایران علاقهٔ زیادی نشان می‌داد. وی آموزش خود را تا دریافت دیپلم طبیعی(تجربی) در همین شهر گذراند و در سال ۱۳۴۶ به دانشكده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران راه یافت .كارشناسی و كارشناسی ارشد را در رشته ی زبان و ادب پارسی در این دانشكده سپری نمود.وی سال ها پس از این در سال ۱۳۶۹ در آزمون دكتری ادبیات پارسی شركت جست و با رتبه ای بالا در دانشگاه تهران پذیرفته شد.در سال ۱۳۷۱توانست با راهنمایی ( دكتر اسماعیل حاكمی والا ) از پایان نامه ی خود به نام "رویا، حماسه، اسطوره" دفاع كند.

وی از سال ۱۳۵۴تا كنون در شمار دبیران فرهنگ و ادب در این مرز و بوم بوده وهم اینك استاد و عضو هیات علمی دانشكده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. دكتر گاهی شعر نیزمی سراید و نام هنری شعری اش "زروان" می باشد.

استاد با چند زبان اروپایی و از همه بیشتر با فرانسه آشناست و برای گسترش فرهنگ ایران زمین سفرهایی چند به كشور های مختلف داشته كه در دراز مدت ترین آنها مدتی را دردانشگاه بارسلون اسپانیا به تدریس ادب پارسی و ایران شناسی پرداخته است. از ایشان آثار پر شماری در قالب نوشتار(تالیف)- برگردان (ترجمه) - تحقیق و تصحیح به چاپ رسیده است.

جایزه بهترین كتاب سال برای ترجمه انه اید اثر ویرژیل در سال ۱۳۶۹،جایزه نخست پژوهش‌های بنیادین هجدهمین جشنواره خوارزمی برای نامه باستان در سال ۱۳۸۳،چهره برگزیده استان كرمانشاه در سال ۱۳۸۴،چهره ماندگار در ادب و فرهنگ در سال ۱۳۸۴،نشان زرین و سپاسنامه از بزرگترین انجمن ادبی و فرهنگی یونان، پارناسوس، به عنوان برجسته ترین ایرانی در گسترش و شناسانیدن فرهنگ و ادب یونان در سال ۱۳۸۴،پژوهشگر برگزیده در دانشكده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۸۵از جمله افتخارات وی است.

وی مشهور به بهره‌گیری از واژه‌های پارسی سره در نوشته‌ها و گفتار خود است. کزازی عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی است.

برنامه «چراغداران» را به تهیه كنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

کد خبر 1181466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha