پیشنهاد نامگذاری روز تولد استاد « معین» به‌عنوان روز فرهنگ لغات

ثقتی ضمن تاکید بر لزوم شناساندن استاد معین به نسل حاضر و پیش رو گفت: درخواستی را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال کردیم تا روز تولد استاد محمد معین به عنوان روز فرهنگ لغات نامگذاری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا ثقتی» امروز‌(پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد) در جلسه سیاستگذاری پنجاه و یکمین سالروز بزرگداشت دکتر معین اظهار داشت: دکتر مهدخت معین افتخار گیلان و ایران و بهترین میراث دار استاد فرزانه زبان و ادبیات فارسی«محمد معین» هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه علاوه بر علمای بزرگ و مفاخر، دکتر معین همیشه و در همه حال باعث آبرو و اعتبار گیلان زمین بوده است عنوان کرد: اگر گیلان زمین همواره به چند نفر بالیده در صدر آنها همیشه به چهره‌هایی مانند استاد محمد معین می‌رسیم.

 

ثقتی تصریح کرد: بر همه ما و کارگزاران فرهنگ و هنر استان گیلان حجت و واجب است که شخصیت این بزرگ مرد عالم یعنی استاد محمد معین را به نسل حاضر و پیش رو بشناسانیم و معرف خوبی برای این شخصیت فرزانه و ارزشمند باشیم.

 

 

وی با تاکید بر اینکه با برگزاری انواع مراسمات بزرگداشت اساتید و مفاخر در واقع به خودمان اعتبار می‌بخشیم افزود: چنین برنامه‌هایی باعث ارزش افزوده حوزه فرهنگ و هنر می‌شود به بیان دیگر اگر فرهنگ و هنر گیلان را منهای دکتر معین یا مقام‌های والایی مانند آیت الله بهجت نماییم دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مفاخر را مایه هویت بخشی به جامعه دانست و اضافه کرد: برگزاری تجلیل و بزرگداشت این بزرگان باید به نحو احسنت انجام گیرد زیرا این رسالت و وظیفه اهالی و کارگزاران فرهنگ و هنر است.

 

ثقتی اظهار داشت: امسال درصددیم علاوه بر برگزاری مراسم پاسداشت دکتر محمد معین نسبت به جبران یک خلأ حدود سه ساله‌ای که در این بخش اتفاق افتاد هم اقدام کنیم و در کنار تجلیل از مقام استاد معین از فرهنگ و ادب زبان فارسی با مرکزیت استان گیلان نیز تجلیل به عمل آوریم که این امر جزو تاکیدات وزارت ارشاد هم هست.

 

وی اذعان کرد: درخواستی را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال کردیم تا روز تولد استاد محمد معین به عنوان روز فرهنگ لغات نامگذاری شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان احیای خانه پدری دکتر محمد معین را از جمله دغدغه‌های این نهاد ذکر کرد و گفت: شهرداری رشت همه ساله رقم قابل توجهی را برای میراث ماندگار در حوزه عمارت‌های تاریخی اختصاص می‌دهد و ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای احیا خانه پدری استاد معین استفاده کنیم زیرا معتقدیم شخصیت‌های اینچنینی نباید فقط در یک روز مورد توجه قرار گیرند.

 

ثقتی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در مسیر احیا و مرمت خانه پدری استاد معین از هیچ تلاش و حمایتی در حوزه تخصیص منابع و سایر اقدامات مضایقه نمی‌کند.

 

 

* لزوم برشمردن ابعاد شخصیتی استاد معین

«مهدخت معین» هم در این جلسه با بیان اینکه آستانه اشرفیه شهری مذهبی است و مراسم بزرگداشت در روز درگذشت استاد معین برگزار می‌شود اظهار داشت: اجرای موسیقی برای روز تولد اسناد مناسب است و بهتر است با پخش کتاب و سخنرانی‌های علمی مراسم به گونه‌ای باشد که شرکت‌کنندگان بتوانند بهره کافی را از آن ببرند.

 

فرزند استاد محمد معین پیشنهاد اداره کل ارشاد اسلامی برای احیای خانه پدری استاد محمد معین را هم مورد تقدیر قرار داد و خاطرنشان کرد: برشمردن ابعاد شخصیتی استاد معین از جمله مواردی است که می‌توانیم آن را در مراسم بزرگداشت استاد در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم.

کد خبر 1181886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha