استقبال کشاورزان از کشت دانه کاملینا

مسئول واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال استقبال کشاورزان از کشت دانه کاملینا بیشتر شده است.

«نوروز علی دیندار» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با اشاره به شروع برداشت کاملینا از سطح اراضی کشاورزی شهرستان اظهار کرد: برداشت این دانه روغنی سال گذشته 70 کیلو در هر هکتار بوده که امسال به دلیل بارندگی های مناسب و استقبال خوب کشاورزان به کشت آن میانگین برداشت در هر هکتار، 1.2 تُن خواهد بود.

 

مسئول واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شیروان عنوان کرد: امسال برداشت دانه روغنی کاملینا از مزارع این شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

دیندار با بیان اینکه کشت محصول آبان ماه آغاز شده، خاطرنشان کرد: برداشت گیاه از اکنون شروع شده و تا دهه نخست تیرماه ادامه خواهد داشت که پیش بینی می شود از سطح 158 هکتار کشت شده، 190 تُن دانه برداشت شود.

 

وی اضافه کرد: این شهرستان بیشترین سطح زیر کشت دانه روغنی کاملینا را در سطح استان دارد که در اکثر مناطق از جمله گلیان، زوارم، لوجلی، بخش سرحد و حومه کشت می شود و بیش از 15 بهره بردار در آن مشغول به فعالیت هستند.

 

وی اظهارکرد: امسال قیمت هر کیلوگرم از این دانه، 250 هزار ریال است که 10 درصد بالاتر از کُلزا و خرید آن توافقی است و یکی از روغن های با ماندگاری بالاست، گیاه کاملینا در شرایط دیم منطقه برخلاف بسیاری از گیاهان روغنی که با این شرایط سازگاری ندارد، سازگاری مناسبی داشته و از کنجاله آن می‌توان برای تغذیه دام، طیور و آبزیان استفاده کرد.

 

مسئول واحد تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شیروان بیان کرد: سال گذشته این دانه روغنی در سطح 49 هکتار از اراضی شهرستان کشت که از این سطح، 40 تُن برداشت شد.

کد خبر 1185615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha