چهره برجسته موسیقی مقامی به روایت های مذهبی و عارفانه پرداخت

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی گفت: «روشن گل افروز» در قالب یک پژوهش به روایت دو داستان بومی استان با عنوان «سید یتیم» و «اصلی و کرم» که روایت‌های مذهبی و عارفانه است، پرداخت.

«حسین حصاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه اجرا و ضبط داستان‌های بخشی‌ها با حضور جمعی از علاقه‌مندان به موسیقی و‌ دانشجویان پژوهش هنر و هنرجویان جوان موسیقی و روایتگری روشن گل‌افروز از چهره‌های برجسته موسیقی مقامی خراسان شمالی به همت واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان رقم خورد، گفت: در این رویداد فرهنگی، "روشن گل افروز" در قالب این پژوهش به روایت دو داستان بومی استان با عنوان "سید یتیم" و  "اصلی و کرم"  که روایت‌های مذهبی و عارفانه است، پرداخت.

 

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خراسان شمالی گفت: در نظر داریم تا اجرا و ضبط پژوهشی به متن تبدیل و از آن استفاده پژوهشی شود.

 

وی بهره‌گیری از عناصر داستانی و روایتی و شیوه روایت‌گری داستان‌ها و تلفیق موسیقی و روایت که به نوعی شیوه روایتگری و نقالی است را از اهداف این رویداد پژوهشی دانست تا دانشجویان  پژوهشگر بتوانند به درستی از آن استفاده کنند.

 

حصاری با اشاره به اینکه پژوهشگران فرهنگی و هنرجویانی که قصد روایتگری دارند، می‌توانند از این طریق، این آداب را به صورت زنده ببینند و یاد بگیرند، اظهارداشت: در صورت استقبال، این رویداد تداوم می‌یابد و سلسله داستان‌ها روایت می‌شود و در کنار آن از ظرفیت دیگر اساتید و بخشی‌های قدیمی نیز بهره گرفته خواهد شد.

 

«روشن گل‌افروز» متولد ۸ مرداد ۱۳۳۷ شهرستان شیروان است. حرفهٔ او بخشی‌گری و دوتار نوازی و اجرای موسیقی مقامی خراسان است و از آخرین بخشی‌های بزرگ خراسان است. از نوجوانی دوتار را پیش پدر خود، حمرا گل‌افروز، که یکی از بزرگ‌ترین بخشی‌های شمال خراسان (منطقهٔ شیروان) است و عمویش علی گل‌افروز یادگرفته است. او هم‌اکنون به شیوهٔ پدرش، به عنوان معلم و استاد خود در حال نوازندگی و بخشی‌گری‌ست. چندین بار برای اجرای دوتار به فرانسه رفته است و در ایران نیز چندین بار توسط اساتید و موسیقی‌دانان برجستهٔ کشور برای اجرای موسیقی شمال خراسان دعوت شده است. گل‌افروز همچنین در صدا و سیمای خراسان و برنامهٔ دو قدم مانده به صبح نیز به اجرای موسیقی مقامی پرداخته است.

 

کد خبر 1185648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha