نخستین مرکز نیکوکاری قرآنی در قزوین آغاز به کار کرد

نخستین مرکز نیکوکاری قرآنی با عنوان «مرکز نیکوکاری قرآنی مجمع الحافظین» با حضور فعالان قرآنی و خیران در استان قزوین آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی کمیته امداد قزوین، «ناصر ظاهری» در مراسم آغاز به کار مرکز نیکوکاری قرآنی مجمع الحافظین بیان کرد: این مرکز آراسته به فعالیت های قرآنی است که فعالیت اساسی زندگی ماست.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین ادامه داد: افتتاح این مرکز را باید در مسیر تحقق بیان مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل قرآن به عمل صالح ارزیابی کرد چراکه همانطور که شاهدیم این مرکز در 2 طبقه است که در طبقه دیگر موضوع آموزش و حفظ قرآن کریم اجرا می شود.

 

وی افزود: برجستگی این مرکز در این است که هم آموزش قرائت قرآن و هم اجرای دستور الهی انفاق را به صورت توأمان دارد و این همان تبدیل باورهای دینی به عمل صالح است که ثمره اش برکت دهی به جامعه است.

 

ظاهری در خصوص مصاديق عمل صالح از ديدگاه قرآن تصریح کرد: در سوره والعصر 2 مصداق از مصاديق عمل صالح ذكر شده است عبارتند از تواصی به حق و تواصی به صبر، از طرفی در آيه های ۸۲ و ۸۳ سوره بقره مصاديق اعمال صالح عبادت خدا، احسان به والدين، خويشان، يتيمان و مسكينان، به نيكی با مردمان سخن گفتن، اقامه نماز و پرداخت زكات ذکر شده است.

 

وی عنوان کرد: با اینکه اعمال صالح مختلفی وجود دارد و هر کدام تأثیر لازم را در زندگی دنیوی و اخروی ما دارند ولی به استناد آیه 10 سوره مبارکه منافقون انسان پس از مرگ از خداوند سبحان می خواهد که با تأخیر در اجلش و بازگشت به دنیا صدقه دهد.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: رابطه عمل صالح با ايمان، بيش از 50 بار در قرآن‌ كريم با عبارت «الذين ءامنوا و عملواالصالحات» تكرار شده است، با توجه به آنچه از مفهوم عمل صالح بيان شد، ارتباط بسيار نزديك آن با ايمان روشن می‌شود، اگر عمل صالح عمل به دستوراتی است كه درمتن دين به آنها فرمان داده شده است، صدور چنين عملی از كسی ممكن نيست مگر آنكه همراه با ايمان و اعتقاد به حقانيت آن دين باشد.

 

وی توضیح داد: بدیهی است که در آثار عمل صالح باید گفت که شناخت آثار هر پديده ای در شناخت بهتر آن تأثير انكارناپذيری دارد. علاوه بر آنكه در دستورهای تربيتی و اخلاقی شناخت آثار مثبت آنها از مهمترين مشوق ها برای مخاطبان محسوب می شود، عمل صالح هم از اين قاعده مستثنی نيست.

 

ظاهری اظهارکرد: آیه هفتم سوره مبارکه عنکبوت به ما این پیام را می دهد که عمل صالح تنها یک کاربرد صعوی ندارد بلکه اگر گناهی داریم، با عمل صالح می توانیم از رحمت و بخشش الهی بهره مند شویم.

 

وی با اشاره به آیه 70 سوره مبارکه فرقان و 97 سوره مبارکه نحل خاطرنشان کرد: در این 2 آیه هم تبیین اثر عمل صالح بر رفع زشتی ها و ناراستی های گناهان تأکید دارد و حتی وعده حق حضرت باری تعالی بر این است که اگر عمل صالح داشته باشیم از زندگی پاکیزه بهره مند می شویم.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین خاطرنشان کرد: عمل صالح کارکرد دیگرش در استجابت دعاست به طوری که در آیه 26 سوره مبارکه شوری این امر مهم مورد تأکید قرار گرفته است و بیان کرده که با عمل صالح از فضل الهی بهره مند خواهیم شد.

 

وی یادآورشد: با این سخنان باید گفت که رسالت تبدیل اندیشه دینی به عمل صالح یک رسالت بزرگ است چراکه براساس حدیثی كسانی كه مومن‌ هستند و اعمال صالح انجام می دهند نه از ستم و نه از نقصان ثواب و حسنات هراسی نخواهند داشت.

 

کد خبر 1186326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha