کمبود داروی استراتژیک در داروخانه ها حاصل ضعف نظارتی است

نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه کمبود داروی استراتژیک در داروخانه ها حاصل ضعف نظارتی است،گفت: اگر یک روز، یک هفته و یک ماه داروها در حوزه حمایتی دیرتر وارد شوند، به نفع بیمه‌ بوده و ظلمی فاحش نسبت به مردم محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، جواد نیک بین در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (31خرداد) مجلس شورای اسلامی در مرود  گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج گفت: وزارت بهداشت بیش از 4 سال است که کارانه پزشکان را پرداخت نکرده است.بیمه ها در زمانی که به آنها نیاز داریم، نیستند، اگر یک روز، یک هفته و یک ماه داروها در حوزه حمایتی دیرتر وارد شوند، به نفع بیمه‌ بوده و ظلمی فاحش نسبت به مردم محسوب می شود.

 

نماینده مردم کاشمر در مجلس اظهار کرد: اگر شرکت ها رانندگان تاکسی و مردم یک روز حق بیمه خود را به تامین اجتماعی دیرتر پرداخت کنند، دچار مشکل می شوند، داروخانه دار زمان تحویل نسخه گاهاً به دلیل خط خوردگی 90 درصد مبلغ خود را دریافت نمی کند.

 

وی خطاب به وزیر بهداشت گفت: تدبیری در زمینه انتقال یارانه دارو از دارو به بیمه داشته باشید تا ظلم فاحشی رخ ندهد و داروها گرانتر به دست مردم نرسد، در حال حاضر 70 درصد هزینه بیمه را شرکت ها پرداخت می کنند، با افزایش قیمت داروها، مردم زیان می بینند.داروهای استراتژیک و سهم داروخانه ها از آنها در اختیار دولت است، چرا این داروها در بازار آزاد زیاد هستند، اما در داروخانه ها وجود ندارند، کمبود داروی استراتژیک در داروخانه ها حاصل ضعف نظارتی است.

 

 همچنین سیدجلیل میرمحمدی  دراین رابطه گفت:  چند اتفاق خوب در مجلس افتاد؛ نخست اینکه 6 هزار میلیارد تومان برای بیمه 3 دهک پایین جامعه و دوم 5 هزار میلیارد تومان نیز برای صندوق پرداخت بخشی از هزینه های درمان بیماران صعب العلاج و سرطانی اختصاص یافت.بر اساس یکی از مصوبه های مجلس نیز یک نهم مالیات‌ها و عوارض وصولی موضوع ماده (7) و بندهای (الف) و(ب) ماده 28 این قانون به عنوان مالیات سلامت همزمان با دریافت توسط سازمان امور مالیاتی به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌ شود و خزانه مکلف است مبالغ دریافتی هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی واریز کند. عدم تخصیص مبلغ مذکور در حکم تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زیر ساخت های نامناسب در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: تا کنون چند جلسه برای اصلاح زیرساخت ها برگزار کرده اید و چرا حرف شما بر زمین مانده است؟ زیرساخت های درمانی در کلانشهرها فاجعه بوده و درصد پوشش خدمات درمانی زیر 60 درصد است پس نمی توان انتظاری از شهرهای محروم داشت که با بازدیدی که اخیرا از برخی روستاهای استان اصفهان داشته ام از نزدیک این وضع را بررسی کرده ام.

 

محمدحسن آصفری  نیز در این رابطه گفت: موضوع عدالت و جلوگیری از تبعیض اساسی و مهم بوده، دغدغه نمایندگان و مردم این است که چرا باید در تقسیم تجهیزات و کادر پزشکی به شهرای بزرگ و پایتخت توجه شود اما مردم در شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده با کمبود پزشک، تجهیزات و کادر درمان مواجه باشند.در شهرستان های خنداب و کمیجان اتاق عمل داریم، اما کادر پزشکی برای انجام عمل ساده ای مانند آپاندیس با مشکل مواجه هستند، پزشک جراح وجود دارد، اما متخصص بیهوشی نیست، این مشکل را چه کسی باید حل کند؟ یکی از شعارهای دولت سیزدهم رفع ناعدالتی ها و تبعیض بود.

 

نماینده مردم اراک در مجلس با طرح این سوال که چرا امروز باید در شهرستان های کوچک اتاق های عمل تعطیل باشند؟ گفت: توقع داریم وزیر به عنوان نیرویی جهادی و انقلابی نظارت و بازدیدهایی داشته باشد تا مشخص شود دلیل عدم وجود امکانات و پزشک جراح در شهرستان ها چیست.چرا باید مردم برای اقدامات پزشکی مانند MRI و سی تی اسکن به مراکز استان  گاهاً و پایتخت مراجعه کنند؟

 

همچنین فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس در رابطه با این گزارش،گفت: در موضوع بررسی عملکرد دستگاه ها در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در برنامه ششم توسعه قرار بود میزان هزینه کرد از جیب مردم 25 درصد باشد و 75 درصد را بیمه ها پرداخت کنند اما نه تنها این موضوع محقق نشده و ساز و کار آن مشخص نیست بلکه امروز بیش از 60 درصد هزینه ها را مردم پرداخت می کنند.برخی از بیماری های خاص مانند ام اس با رشد نرخ ابتلا همراه است اما این بیماران در لیست بیماران خاص قرار ندارند، با توجه به هزینه بالای این افراد انتظار است بازنگری در لیست بیماران خاص انجام شود البته وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده که کافی نیست.

 

وی تاکید کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه باید از حوزه سلامت حمایت بودجه ای کنند، حمایت بودجه ای برای احقاق حقوق مدافعان سلامت از طریق استخدام نیروها و تبدیل وضعیت آن ها لازم است تا این افراد طعم عدالت را در حوزه سلامت بچشند.

کد خبر 1187942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha