استفاده از شیوه های نوین آبیاری کم آبخواه/ دیوارنگاره های شهری با تصاویر شهدا و مفاخر یزدی+ تصاویر

خبرنگاران یزدی با حضور در اتوبوس خبر از پروژه های شهری سامزان سیما و منظر شهرداری یزد بازدید کردند و با پروژه ها و اولویت های شهری این حوزه آشنا شدند. خبرگزاری شبستان:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، روابط عمومی شهرداری یزد در اقدامی برای نخستین بار « اتوبوس خبر» را راه اندازی کرد که در آن تعدادی از خبرنگاران از پروژه های شهری بازدید می کنند.

این هفته ایستگاه اتوبوس خبر به منطقه سازمان سیما و منظر شهرداری یزد رسید و خبرنگاران با حضور مسئول این حوزه از پروژه های در دست اقدام در منطقه بازدید کردند و از نزدیک با این پروژه ها آشنا شدند.

یکی از مزیت های این اقدام رسانه ای، آشنایی و توجه ویژه به اماکن عمومی شهری در حوزه سیما و منظر است که مورد توجه خبرنگاران قرار می گیرد و به نوعی مطالبه گری عمومی نیز صورت می گیرد.

 

 

در ابتدای این سفر خبرنگاران از دیوارنگاره تصاویر مفاخر و شهدای استان در محل بلوار شهید صدوقی یزد بازدید کردند.

محمد حسن منصوری زاده، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد در ابتدای این بازدید از اجرای طرح دیواره نگاره شهر یزد با تصویر 32 نفر از شهدا، مفاخر و بزرگان کشور و استان خبر داد.

وی گفت: این طرح برای نخستین بار در استان اجرایی می شود که نمای زیبایی به فضای شهر داده است.

منصوری زاده همچنین در ادامه بازدید نیز به نصب سردیس 4 شهید انقلاب یزدی اشاره کرد و گفت: این سردیس ها در محل میدان باغ ملی یزد نصب شده است.

 

 

وی افزود: با توجه به این که محل شهادت این 4 شهید در همین مکان بوده است ، سازمان سیما و منظر شهرداری این تصاویر را تهیه و به صورت سردیس در این مکان نصب کرده است و در روز 22 بهمن ماه سال گذشته این اقدام اجرایی شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد  در همین میدان اصلی شهر یزد نیز تصویر 32 نفر از شهدای استان نیز به صورت تصویر در دیواری نصب خواهد شد.

وی گفت: در این برنامه تعداد 16 تصویر شهید انقلاب و 16 شهید غریب که در اردوگاه های عراق شهید شدند و هیچ اثری از آنها نیست نصب می شود.

منصوری زاده همچنین در ادامه بازدیدها به طرح ساماندهی تابلوهای شهری اشاره کرد و گفت: یکی از منظرهای شهری که متاسفانه نمای شهر را به هم ریخته این تابلوها است که ما سعی داریم با همکاری اصناف مختلف این طرح را دنبال کنیم.

وی افزود: در سطح شهر یزد تعداد 6 هزار تابلو راه داریم که برآورد کردیم بتوانیم به زودی یک چهارم آن را ساماندهی کنیم.

 

 

در ادامه این بازدیدها نیز خبرنگاران از بوستان محیطی کویر یزد بازدید کردند.

این بوستان به عنوان بزرگترین اکوپارک کویری کشور با مساحت 150 هکتار واقع در بلوار نصر یزد  واقع شده است.

وسعت این پارک در فاز اول 150 هکتار بوده که چهنه های زیادی از قبیل فرهنگی، تفریحی، ورزشی و کمپ ها مسافری در آن دیده شده است.

جهت فضای سبز بوستان تاکنون 30 هکتار از آن با گونه های گیاهی کم آب خواه و مقاوم در برابر خشکسالی از جمله زیتون مثمر، زیتون تلخ، پالم و انار احداث گردیده که تعداد 2700 اصله از درختان 7 ساله که در سال های قبل و تعداد 1800 اصله نهال نیز در مراسم درختکاری ساب 1400 کاشته شد.

جهت آبیاری فضای سبز این بوستان، استفاده از پساب در نظر گرفته شده که زیرساخت های انتقال آن با حفاری و لوله گذاری به طول 6500 متر از پل الغدیر تا بوستان مذکور و ساخت دو منبع 500 متر مکعبی انجام شده و تاکنون 50 درصد پروژه انتقال آب پیشرفت فیزیکی داشته و موقتا تا بهره برداری از پساب مذکور با روش تانکر آبیاری می شود.

در ادامه این بازدید نیز خبرنگاران از گلخانه و اجرای پروژه کشت بافت شهرداری یزد بازدید کردند.

 

منصوری زاده با اشاره به این گلخانه سازمان سیما، منظر و فضای سبز گفت: این مکان دارای مساحت کلی 65000 متر مربع است که 25000 متر مربع مساحت ان در حال استفاده است.

وی گفت: این گلخانه در 6 واحد مستقل است که بخشی از آن دارای آبیاری بارانی و کف سیمانی و فن و پد و منبع ذخیره هرز آب و تخصیص 4000 متر مربع زمین بذرکاری که 3000 متر مربع آن مجهز به سیستم آبیاری بارانی است.

همچنین خبرنگاران در این اتوبوس خبر که در هوای گرم تابستانی شهر یزد اجرا شد از پروژه اجرای طرح آبیاری های نوین بصورت زیر سطحی بازدید کردند.

 

 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد در این پروژه با اشاره به اهمیت توجه به آب در فضای کویری شهر یزد گفت: یکی از رویکردهای اصلی ما در سازمان توجه به آبیاری و کاهش مصرف آب است.

وی گفت: در این طرح سعی کرده ایم کمترین مصرف آب و بالاترین میزان بازدهی را داشته باشیم به نحوی که با استفاده از طرح یکی از شرکت های دانش بنیان یزد سعی کرده ایم استفاده از شیوه های نوین آبیاری را دستور کار خود قرار دهیم.

منصوری زاده بیان کرد: در این شیوه آبیاری زیرسطحی به صورت نوین محفظه 25 لیتری در عمق 30 سانتی متری دور درخت و یا دو طرف درخت قرار می گیرد که هنگام آبیاری فضای اطراف ریشه تا عمق 70 سانتی متری زمین به وسعت حدود یک متر مربع آبیاری می شود و در نتیجه از تراکم ریشه در یک محل جلوگیری می کند و ریشه نیز به عمق خاک هدایت می شود.

همچنین خبرنگاران در ادامه از طراحی اجرای فضای سبز ترکیبی سطح شهر و پاک باد و سایه و استفاده ز فناوری نوین استفاده از برق خورشیدی نیز بازدید کردند.

کد خبر 1189204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha