خانه های موسوم به «خانه پدری» از بهترین راه‌های احیای بافت تاریخی کاشان است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن بافت تاریخی کاشان احیای خانه‌ پدری است که می تواند توسط ساکنان بومی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، احمد دانائی نیا در دومین نشست رفع موانع و مشکلات محله‌های تاریخی که در  محله سنگ پلویی و بقعه تاریخی بی‌بی مریم برگزار شد، گفت: پایش محله‌های تاریخی باید متناسب با زیست‌بوم همان مکان، قبل از تاسیس اقامتگاه‌‌ انجام شود و قرار نیست هر خانه تاریخی در بافت تبدیل به اقامتگاه و کافی‌شاپ شود؛ بلکه کاربری های جدید باید مبتنی بر ظرفیت‌های هر محله تعریف شود. 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: مرمت خانه‌های تاریخی و تغییر کاربری برخی از آن ها به تأسیسات گردشگری قطعا موجب زنده شدن بافت خواهد شد، اما افراط در این امر باعث معظلاتی به ویژه برای ساکنان بومی خواهد شد که قبل از شروع به مرمت و تغییر کاربری، این موارد باید مدنظر قرار گیرد.

 

دانائی نیا با تاکید بر اینکه وقتی بافت تاریخی پویا و زنده می‌شود که ساکنان بومی در آن زندگی کنند تصریح کرد: یکی از بهترین راه‌های زنده نگه داشتن بافت تاریخی کاشان احیای خانه‌ پدری است که می تواند توسط ساکنان بومی مورد توجه قرار گیرد. 

 

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان کاشان گفت: حسن راه‌اندازی خانه‌های پدری در بافت تاریخی، آشتی دوباره اعضای خانواده با خانه اجدادی و تقویت جایگاه خانواده و احیاء سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. 

 

استاد گروه معماری و مرمت دانشگاه کاشان ادامه داد: رابطه تنگاتنگی میان باززنده‌سازی بافت تاریخی و توسعه گردشگری وجود دارد و ایندو مکمل یکدیگرند و نه رقیب دیگری. گردشگر مجهولی دارد و بنا است از طریق سفر به مکانی خاص، با فرهنگ، سبک زندگی و مهارت های زیست بوم آنجا آشنا شده و بدین طریق ضمن انطباق خود با شرایط جامعه هدف، سبب تداوم حیات فرهنگی - اجتماعی  محله و شهر تاریخی شود.

کد خبر 1193418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha