معارفی از ابواب مختلف علم در صحیفه سجادیه وجود دارد

حجت الاسلام سجادی زاده گفت: صحیفه سجادیه و دعاهای امام سجاد (ع) در آن معارفی از ابواب مختلف علم وجود دارد که در هیچ جای دیگر پیدا نمی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام « سید علی سجادی زاده » امروز پنج شنبه (۱۶ تیر) در هشتمین همایش حضرت سیدالعابدین (ع) ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) با بیان اینکه تاکنون 270 دعا از امام سجاد (ع) به ما رسیده است؛ بیان کرد: ما طالب علم هستیم و در طلب علم باید سرعت گرفت؛ امام باقر (ع) فرمود: اگر بخواهیم در طلب علم سرعت بگیریم سرچشمه به ما نشان داده شده است، صحیفه سجادیه و دعاهای امام سجاد (ع) در آن معارفی از ابواب مختلف علم  وجود دارد که در هیچ جای دیگر پیدا نمی شود.

 

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: مکتب اهل بیت (ع) مکتب دعا است و حضرت آقا نیز فرمودند: معارفی که در صحیفه سجادیه وجود دارد در هیچ جای دیگر نمی توان یافت. در صحیفه سجادیه به مسئله توحید، امام شناسی اشاره شده است و تعبیراتی که در صحیفه نسبت به امام به کار برده شده به لحاظ مورد و هم محتوا بکر است اگر چه اصل آن از قران به دست آمده اما گاهی ما نمی توانیم از قرآن به دست بیاوریم.

 

وی با بیان اینکه نسبت به امام مستقیم و عیر مستقیم در قرآن تعبیراتی به کار رفته است؛ گفت: قرآن صامت است و دعا ناطق، برای فهم فرمایش معصومین باید باید به سراع قرآن ناطق برویم؛ یکی از ابعادی که بشریت را باید نسبت به آن آشنا کنیم و نیاز همه بشریت بوده پیغمبر شناسی است، یکی از منابع عالی برای آشنایی با سیره و اوصاف پیامبر به ویژه برای طلاب دعاهای صحیفه به ویژه دعای دوم است.

 

حجت الاسلام سجادی زاده بیان کرد: به عنوان پشتوانه فکری و علمی سیره جهادی پیامبر سیره تهاجمی بود، امام سجاد (ع) در قالب دعا سیره پیامبر (ص) بعد از قصیه خیبر را تبیین می کنند و تا این روحیه در پیروان اهل بیت نباشد دشمن جنگ را به داخل کشورها می کشاند .

 

وی با اشاره به دعاهای صحبفه سجادیه در خصوص دشمن شناسی، دعا برای مرزداران، پدر مادر، فرزندان و ... گفت: بزرگترین دشمن انسان نفس اوست، دعای هشتم صحیفه سجادیه در خصوص خودشناسی و رزایلی که در انسان وجود دارد می باشد؛ خودشناسی امام شناسی دشمن شناسی وطیفه شناسی و ابعاد مختلف علم در صحیفه و دعاهای امام سجاد (ع) است و تعبیرات و معارف به کار رفته در صحیفه در حای دیگر نیست.

 

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: بحث حمد و ستایش پروردگار امام سجاد (ع) در دو دعای امام برجستگی بیشتری دارد.

 

وی با تاکید بر جهاد تبیین؛ گفت: باید به علم و اخلاق و عمل مسلح باشیم، بعضی از اخلاق عالی را جز در میدان نبرد نمی توان به دست آورد. دعاها و سایر ادعیه ضمن اینکه زمینه تعالی و اوج گرفتن انسان را فراهم می کند، خود را هیچ نمی بیند. و برای فراگیری عدالت باید از خود و خانواده را شروع کنیم.

کد خبر 1193981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha