نوای ملکوتی دعای «عرفه» در مساجد صومعه‌سرا طنین‌انداز می‌شود

همزمان با نهم ذی‌الحجه نوای ملکوتی دعای «عرفه» به همت کانون‌۲های فرهنگی هنری در مساجد صومعه‌سرا طنین‌انداز می‌شود.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: روز عرفه نهمین روز از ماه ذی‌الحجه است که اعمال ویژه‌ای دارد و حاجیان در این روز در سرزمینی نزدیک شهر مکه، به نام عرفات دور هم جمع می‌شوند و خدا را عبادت می‌کنند.

 

روز عرفه، روز دعا، نماز و راز و نیاز با خدا است، و طبق روایات روز بخشیده شدن گناهان است، عرفه روز شناخت خویشتن و زدوده شدن از گرداب عصیان و پلیدی و روز جاری شدن سیلاب ندامت از چشم‌های خاکیان و توسل به مقام ربوی حضرت حق فرا می‌رسد.

 

عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می‌خواند و خوان کرم، احسان و لطف خود را برای آنان می‌گسترد و درهای مغفرت، بخشش و رحمتش را بر روی آنان می‌گشاید.

 

در منزلت این روز همان بس که در روایات آمده عرفه روز بندگی، دعا و استغفار است و مومنان باید با شناخت منزلت این روز از این فرصت ناب الهی شدن نهایت بهره را ببرند.

 

روایتی از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) است که اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند.

 

عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می‌‌شود و در منابع روایی، اعمالی برای آن برشمرده شده که بافضیلت‌ترین آنها دعا و استغفار و زیارت امام حسین(علیه‌السلام) است. خواندن دعای عرفه در این روز بسیار سفارش شده است.

 

 

«نوراله صفرپور» اظهار کرد: هرساله همزمان با فرارسیدن نهم ذی‌الحجه مصادف با روز عرفه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد صومعه‌سرا با حضور در مساجد و زمزمه دعای حضرت سیدالشهداء(ع) در روز عرفه با خدای مهربان به راز و نیاز می‌پردازند.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا افزود: مومنان در روز عرفه با شکستن بت‌های درون و قربانی کردن هوای نفس به دنبال شناخت خود و خدای خود هستند.

 

وی با بیان اینکه برای رسیدن به شناخت خود و خداوند باید جهاد اکبر که همان مبارزه با نفس است را داشته باشیم گفت: دعای عرفه و برپایی آن برکات زیادی از جمله تقویت بنیه دینی و اعتقادی اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان از طریق ارتباط با یگانه معبود هستی و آشنایی اعضای کانون‌های مساجد با معارف اسلامی و دعاهای وارده را دارد.

 

صفرپور تصریح کرد: در این راستا همزمان با فرا رسیدن روز عرفه، مراسم معنوی و پرفیض دعای عرفه به همت کانون‌های شهرستان در مساجد شهری و روستایی برگزار می شود.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: دعای عرفه درس عرفان و معرفت شناسی است، روح عرفان و معرفت در عرصه توحید الهی در فرازهای مختلف این دعا موج می زند و سالکان راه حقیقت را در طی مراحل سیر و سلوک استوارتر، مصمم تر و مشتاق تر می کند.

 

 

*دعای عرفه در مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌شود

«امیر رمضانپور» با بیان اینکه مراسم پرفیض عرفه در مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا برگزار می‌شود اظهار کرد: در این مراسم حجت‌الاسلام«محمد رضازاده» به سخنرانی و «مهدی اخوان» به نوحه‌خوانی و قرائت این دعا خواهند پرداخت.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید آوینی مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا زمان برگزاری این مراسم را روز شنبه(18تیر) ساعت  17 عنوان کرد و افزود: قرائت روح‌بخش دعاي عرفه سبب تزكيه و تهذيب نفس و نزديكي هرچه بيشتر مؤمنان با خداوند سبحان مي‌شود.

 

وی گفت: مضامين بلند و عرفاني دعاي عرفه امام حسين(ع) نشان از خضوع و خشوع کامل حضرت نسبت به ذات اقدس الهي دارد و اين درسي است که مي توان از آن حضرت آموخت.

 

 

*برگزاری دعای عرفه در مسجد جامع اباتر

«هادی رفعتی» با اشاره به روز عرفه اظهار کرد: بر اساس روایات اهمیت روز عرفه کمتر از شب‌های قدر نیست و چنانچه شخصی در ماه رمضان نتواند استغفار کرده و مورد توبه قرار گیرد با درک شرایط روز عرفه مورد رحمت الهی قرار خواهند گرفت.

 

مدیر  کانون فرهنگی هنری امام مهدی(ع) مسجد جامع اباتر افزود: خداوند در این روز نگاه خاص و ویژه‌ای به بندگانش دارد و باید گفت روز عرفه روز پذیرفته شدن توبه و باز شدن در‌های رحمت الهی است که نباید به راحتی این روز را از دست داد.

 

وی عرفه را روز آمرزش گناهان، استجابت دعا و بهترین زمان برای مغفرت عنوان کرد و گفت: دعای عرفه گذرنامه حضور در پیشگاه الهی و پل قربانی شدن و تقرب است.

 

رفعتی با اشاره به اینکه دعای عرفه یکی از طولانی‌ترین ادعیه شیعیان است تصریح کرد: در دعای عرفه مضامین متعددی وجود دارد، از جمله اعتراف به جایگاه خدا و اقرار به جایگاه انسان در هستی، حمد و سپاس برای نعمت‌های فراوان خداوند، یادآوری مشکلات و تب و تابهایی که شخص در عمر خویش از بدو آفرینش تا کنون پشت سر نهاده و کوشش برای جلب رحمت الهی و...

 

وی خاطرنشان کرد: همزمان با سراسر کشور دعای پرفیض عرفه وز شنبه ساعت 17:30 در مسجد جامع اباتر برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، روز عرفه روز نهم ماه ذي الحجه و روز دعا و نماز و راز و نياز با خدا است، در اين روز زائران خانه خدا در بياباني به نام عرفات دور هم جمع مي شوند و خدا را عبادت مي كنند، همزمان نيز مردم ايران اين روز را گرامي مي دارند و به ياد صحراي عرفات، در اين روز به دعا و نيايش مي پردازند.

کد خبر 1194135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha