الگوی استقامت و همزیستی بین ادیان به عنوان یک ذخیره ارزشمند برای ایران اسلامی است

ضرغامی با اشاره به ویژگی یزدی ها در همزیستی مسالمت آمیز با ادیان گفت: الگوی استقامت و همزیستی بین ادیان به عنوان یک ذخیره ارزشمند برای ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شب گذشته در مراسم جشن پنحمین سالگرد ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو در باغ جهانی دولت آباد یزد گفت: زندگی صلح آمیز یزدیها را در دنیا بی‌نظیر و الگویی برای جهانیان است که این رفتار ناملموس یزدیها در اولویت بیشتری نسبت به معماری و میراث فرهنگی ملموس این شهر مورد توجه برای ثبت جهانی آن در فهرست یونسکو بوده است.

 

وی افزود: یزد تنها این ابنیه مهندسی و شگفت انگیز نیست بلکه به اعتقادات مذهبی، مراسمهای آیینی ویژه و توانمندی و مهارت در کنار امدن با طبیعت و خاک اینجا که تبدیل به بزرگترین شهر تاریخی و شهر خشت و گل کرده اند که در طول این سالها و الان نیز در حال زندگی در آن هستند.

 

ضرغامی اظهار کرد: به عنوان وزیر میراث هیچ جا را به اندازه یزد ندیدیم که خودم مردم حامی و حافظ بافت تاریخی خودشان باشند.

 

وی ادامه داد: یزدیها به خوبی قدر این 200 هکتار بافت تاریخی خود و حریم 700 هکتاری آن را می دانند و شاید اگر فرهنگی یزدیها نبود برای اداره آن با مشکل مواجه می‌شدیم.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشتباه خواندن این تصور که میراث فرهنگی مانع توسعه است، گفت: باید نگاه‌های کوتاه‌بینی را باید کنار بگذاریم چرا که میراث فرهنگی، پیشران توسعه است و این تجربه تاریخی انباشته در واقع مدیریت داشته‌هایمان است.

 

وی گفت: اگر قنات، قنوت و قناعت را به عنوان ویژگی یزدیها بیان می‌کنیم، در حقیقت این قنوت و قناعت آنهاست که در هم ترکیب شده تا قنات شکل بگیرد و این برگرفته از اعتقاد یزدیهاست.

 

وی با اشاره به فناوری پیشرفته قنات به عنوان افتخار نیاکان گذشته ما، عنوان کرد: البته در کشور نمونه‌های دیگری مانند نظام آبی شوشتر را نیز داریم که هنوز هم راهگشاست و 45 آسیاب آبی از آن بهره‌مند می‌شوند ولی قنوات نظام ابی متفاوت و به مراتب پیشرفته تری است که نشان دهنده ایمان، اعتقاد استقامت یزدیهاست.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به یزد ادای احترام می‌کنیم چرا که یزد، یک ایران کوچک بلکه یک جهان کوچک شده است، یزد به اعتراف یونسکو یک الگوی جهانی بشریت و متعلق به تمدن جهانی است.

 

ضرغامی گفت: امروز وظیفه داریم که این فرهنگ استقامت و خودباوری و بریدن از غیر را ترویج و به تمام دنیا صادر کنیم و الگوی استقامت و همزیستی بین ادیان را به عنوان یک ذخیره ارزشمند برای ایران اسلامی بین نسلهایمان ترویج و تبلیغ کنیم.

کد خبر 1194760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha