تعالی معنوی حجاج با برنامه‌ریزی فرهنگی و ابتکار عمل روحانی کاروان

حجت الاسلام پروانه ضمن شرح برنامه‌های متنوع فرهنگی برای زائران بیت‌الله الحرام گفت: حج بهترین فرصت تبلیغی است که زائر با خاطری آسوده مهیای استفاده از برنامه‌های فرهنگی در فضای معنوی با ابتکارات و اقدامات فرهنگی روحانی کاروان شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حجت‌الاسلام علی پروانه» مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری، در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به ابعاد متنوع و فرصت‌های خودسازی در حج، تصریح کرد: حج بهترین فرصتی است که زائر با تأمین اسکان و پذیرایی با خاطری آسوده مهیای استفاده از برنامه‌های فرهنگی در فضای معنوی حج می‌شود. در این سفر طولانی محیط مساعدی فراهم شده تا روحانی کاروان بتواند با ابتکارات و اقدامات فرهنگی تاثیرات بسیار مثبتی بر زائر بگذارد.
حجت‌الاسلام پروانه افزود: حتی برخی مدیران و روحانیون کاروان این اثرگذاری را بعد از مراسم حج ادامه می‌دهند و ارتباط خود را با زائر قطع نمی‌کنند و ضمن تجدید خاطره، جلسه انسی برگزار می‌ نمایند.
وی با اشاره به شرح وظایف روحانیون در حج اظهار کرد: همیشه بین مدیر و روحانی کاروان تقسیم کار می‌شود. کارهای اجرایی با مدیر کاروان و کارهای فرهنگی و علمی با روحانی کاروان است. روحانیون در واقع بازوی مدیر کاروان در بخش علمی و دینی هستند.
حجت‌الاسلام پروانه با بیان اینکه آموزش از جمله وظایف مهم روحانیون در حج است، گفت: روحانیون کاروان موظف هستند جلسات آموزشی کاروان را قبل از موسم، حین موسم و بعد از موسم براساس سرفصل‌های آموزشی ارائه شده از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار نمایند. سرفصل‌های آموزشی برای تمام جلسات مدینه قبل و مدینه بعد تعیین شده  و یک برنامه جامع و کامل است؛ یعنی کاملاً مشخص است که روحانی در هر جلسه چه چیزی باید بگوید.
وی افزود: این مسئله باعث می‌شود که روحانی در برنامه خود تک‌بعدی پیش نرود و علاوه بر بیان احکام و مناسک ضروری حج، به بیان مباحث تاریخی، اماکن، قرآن، اسرار و معارف حج نیز بپردازد. توصیه بعثه مقام معظم رهبری این است که هر روحانی زائران کاروان را از نظر سطح معلومات و تحصیلات سطح‌بندی کند؛ چراکه بیان یکنواخت احکام و مسائل برای همگان قابل استفاده نیست.
مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری با اشاره به برگزاری مسابقات و برنامه های فرهنگی در طول موسم حج، اظهار کرد: بخش عمده این کار را که شامل طراحی برنامه و سوالات است از طریق بعثه مقام معظم رهبری در اختیار روحانیون قرار می‌دهیم و جوایز آن را هم قبل از سفر بر اساس تعداد زائران هر کاروان تقدیم می‌کنیم. هر زائر سرانه ای دارد که از آن محل در ایران سجاده می‌خریم و در اختیار مدیر کاروان قرار می‌دهیم. این هدایا در برنامه‌های فرهنگی مثل تجلیل از خانواده شهدا، مسابقات فرهنگی، تقدیر از فعالان برنامه‌های قرآنی و یاوران حجاج، استفاده می‌شود. 
وی با اشاره به ارزیابی عملکرد روحانیون کاروان بیان کرد: به تناسب تعداد روحانی کاروانی که اعزام می‌شود یک نفر از روحانیون باتجربه در حوزه حج به عنوان رابط عملکرد روحانیون، اعزام و در طول سفر بر اساس محورها و شاخص‌های مربوطه عملکرد کلیه روحانیون، معین و معینه‌های کاروان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ارزیابی به این معنا که ارزیاب محترم کاستی‌ها را یادآوری و مساعدت می‌کند تا نقاط قوت کار افزایش یابد و زائر در انجام مناسک حج دچار مشکل نشود.
حجت‌الاسلام پروانه با بیان اینکه ارزیابی‌ها به شکل اینترنتی انجام می‌شود، گفت: عملکرد روحانی، معین و معینه بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده ارزیابی می‌شود؛ برای مثال از نظر نحوه اجرای برنامه‌های فرهنگی، کنترل اعمال، برنامه‌های ویژه برای بانوان، برنامه ویژه برای نخبگان که جزو شرح وظایف آنان است، ارزیابی می‌شوند. ابتکار در زمینه آموزش و میزان بهره‌گیری از تکنولوژی‌های آموزشی و فضای مجازی نیز از جمله شاخصه‌های ارزیابی است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما بحث روایتگری است؛ یعنی یک راوی به هتل‌ها می‌رود و با ویدئوپروژکتور و نرم‌افزار «مسافر قبله» به شکل تصویری تمام اماکن مکه و مدینه را به زائر توضیح می‌دهد که از این برنامه‌ خیلی خوب استقبال می‌شود، به ویژه اینکه کار چندرسانه‌ای است و حاصل نتایج تحقیقات کارشناسان است.
مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه‌‌ مقام معظم رهبری با اشاره به سایر برنامه‌های فرهنگی در هتل، گفت: یکی دیگر از اقدامات ما محفل انس و معرفت است که با حضور قاری، سخنران و مداح در مکه و مدینه برای دو نوبت بعدازظهر و شب در هتل‌ها برگزار می‌شود که خیلی مورد استقبال زائران قرار می‌گیرد. برای تمام هتل‌ها برگزاری مراسم دعای کمیل و ندبه نیز برنامه‌ریزی می شود. برای هتل‌های بزرگ سخنران و مداح اعزام می‌کنیم ولی در سایر هتل‌ها شورای فرهنگی تشکیل می‌شود وبرای مناسبت‌ها از جمله شهادت‌ها و عید غدیر برنامه‌ریزی می‌کنند.
وی در پایان یادآوری کرد: برگزاری همایش یاوران حجاج، فرهیختگان کاروان و تجلیل از خانواده معظم دوشهید از جمله برنامه‌های فرهنگی است که امسال نیز طبق روال همیشه در مکه مکرمه برگزار شد. همچنین از زمان حضور کاروان‌ها در حج جلسات روحانیون کاروان‌ها هر هفته در مدینه منوره روزهای فرد و در مکه مکرمه روزهای زوج برگزار می‌شود.

کد خبر 1196866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha