محفل انس و معرفت قرآنی با زائران خارجی در مکه مکرمه برگزار شد

محفل انس و معرفت قرآنی با حضور زائران بیت‌الله الحرام از برخی کشورهای خارجی و تلاوت قاریان ایرانی در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، این محفل قرآنی با حضور میهمانانی از کشورهای نیجر، هندوستان، بنگلادش، پاکستان، تانزانیا و رئیس سازمان حج ترکیه و هیئت همراه در محل هتل ویولت برگزار شد.


در ابتدای این مراسم علیرضا مکاری قاري اصفهاني عضو کاروان قرآني نور به تلاوت قرآن کریم پرداخت که مورد استقبال جمع حاضر قرار گرفت.


در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين علی خیاط، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در سخنانی با بيان اينكه نورافزایی وجه مشترک قرآن کریم و حج در روایات است، گفت: در روایتآمده است این نورانیت به مدت 4 ماه در قلب زائر باقی می‌ماند و اگر گناهی مرتکب نشود این نورانیت که به خاطر پاک شدن در صحرای عرفات است، همچنان می‌تواند در زندگی او باقی بماند و سراسر زندگی اش را نورانی کند.


وی افزود: قرآن کریم هم این ویژگی را دارد و سراسر آن نورانیت است. در روایات بیان شده که خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید. در روایت دیگري می‌خوانیم که قلب‌های انسان در اثر گناهان زنگار برمی‌دارد و راه برداشتن این آلودگی تلاوت قرآن کریم است. قرآن نورانیتی دارد که حتی دل‌های ناپاک را آماده دریافت نورانیت الهی می‌کند. این نورانیت حتی در قلب غيرمسلمان هم اثرگذار است.
اين مراسم با پرسش و پاسخ از علیرضا مکاری درباره انگيزه تلاوت قرآن ادامه يافت. وي گفت:‌ جرقه علاقه من به یادگیری قرآن کریم، تلاوت‌هایی بود که قبل از اذان ظهر از تلویزیون پخش می‌شد. به ویژه تلاوت سوره شمس استاد عبدالباسط که آن را بارها حتی در هنگام بازی کردن تکرار می‌کردم. این گونه شد به سمت تلاوت قرآن کریم راه پیدا کردم.
وی افزود: با توصیه معلمان به سمت موسسات و جلسات تخصصی قرآن رفتم و از محضر اساتیدی چون مسعودپور، کهکشان و شاه‌ میوه استفاده کردم. در گذشته چهار بار به کشور ترکیه و  قبرس دعوت شدم که الحمدلله تلاوت‌های تأثیرگذاری اجرا شد.
مکاری با بیان اینکه سطح فنی تلاوت‌ها در ایران بعد از انقلاب اسلامی با تشکیل جلسات و موسسات قرآنی پیشرفت فزاینده‌ای داشته است، گفت: با همت و آموزش اساتید قرآنی و برگزاری مسابقات تخصصی، سطح فنی تلاوت‌ها خیلی رشد کرده، به طوری كه اکنون هم‌رده با کشور مصر تلاوت‌های فنی خوبی ارائه می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که لازمه ترویج قرآن در جامعه چیست، اظهار کرد: قدم اول فرهنگ سازی در جامعه است. در مرحله بعد به سازماندهی فعالیت‌های قرآنی مانند تأسیس موسسات قرآنی و برگزاری جلسات در منازل و مساجد، دوره‌های آموزشی اساتید و انتقال مهارت به سطح جامعه نياز داریم.
این قاری بین‌المللی افزود: ما در کشورمان برای قرائت قرآن کریم از قرائی مانند استاد مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و شحاط که 80 سال پیش در کشور مصر ظهور یافتند استفاده کردیم. این اساتید مراجع و منابع تلاوت اصیل قرآنی هستند و يكي از مهمترین روش هاي یادگیری و ایجاد علاقه در جوانان تقلید این تلاوت‌هاست.
بر پايه اين گزارش، جمع خواني گروه تواشیح مصباح الهدی به زبان عربی در مدح پیامبر(ص) از ديگر برنا مه هاي اين همايش بود. سپس رضا گلشاهی حافظ بین‌المللی از خراسان رضوی به اجرای برنامه پرسش و پاسخ به محفوظات قرآنی پرداخت.
گفتني است قرائت قرآن با نوای حجت‌الاسلام سیدحمیدرضا مقدسی، قاری بین‌المللی قرآن کریم از شهر قم پایان‌بخش این محفل قرآنی بود که با استقبال حاضران در جلسه مواجه شد.

کد خبر 1197061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha