بزرگداشت واقعی غدیر آن است که دین و فرهنگ ما غدیری شود/غدیر مبنای حکومت مهدوی است

حجت‌الاسلام عباسی گفت: صرف شادی کوتاه است و زود تمام می‌شود اما اگر برسد به جایی که ذهن افراد را پر کند و علاوه بر اعتقاد به غدیر، فرهنگ و دین‌مان هم غدیری شود، آثار و برکات خاص خود را دارد باید از ظرفیت غدیر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر و به منظور بررسی فلسفه عظمت این عید عظیم الشان و پیام آن برای تاریخ، با حجت الاسلام والمسلمین «حبیب عباسی»، مدیر گروه نقد وهابیت مرکز تخصصی کلام و ادیان حوزه علمیه قم، مدیر موسسه پژوهشی رسانه ای ذوالفقار و مولف آثاری همچون «مرواید فضایل در صدف غدیر»، «شکوه غدیر، شرح سخنرانی مقام معظم رهبری در غدیر 1388» و «درسنامه خطبه غدیر» گفتگویی ترتیب داده‌ ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

 

فلسفه عظمت غدیر از چه باب است و چرا بر گرامیداشت و بزرگداشت آن تاکید بسیار شده است؟   

 

درباره غدیر نکته مهم آن است که پس از معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان خلیه و جانشین توسط رسول خدا(ص)، آیه سوم سوره مبارکه مائده نازل شد که می فرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» یعنی آنچه در غدیر اتفاق افتاده اگرچه اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) است اما به منزله اکمال دین از سوی خدای متعال معرفی می شود.

به عبارت بهتر، ولایت امیرالمومنین(ع) و واهل بیت(ع) کمال دین است و تحقق آن با امیرمومنان(ع) و فرزندان ایشان است که تا روز قیامت امامت‌شان ادامه دارد و استمرار می یابد. یعنی 11 امام معصوم(ع) که حدود دو و نیم قرن ابتدایی حضور داشتند و امام دوازدهم(عج) که در پس پرده غیبت است، این امامت را استمرار داده اند.

 

این عظمت غدیر در انحصار زمان و مکان است یا این اکمال نعمت در تاریخ استمرار یافته است؟

 

خدا و پیامبر(ص) مبنایی را در غدیر تبیین کردند که اگر قرار باشد چیزی از اسلام باقی بماند و راه هدایت انسان ها را هموار کند تنها یک مسیر دارد و آن امامت و ولایت است لذا از همین جا روشن می شود غدیر محصور به آن دوران نیست همانطور که به پیامبر(ص) به مردم آن عصر فرمودند: با علی(ع) بیعت کنید امروز هم موسم بیعت با امام مهدی(عج) است. لذا غدیر اتفاقی نبوده که رخ داده باشد و فقط لازم باشد برای بزرگداشت آن جشن بگیریم بلکه این واقعه استمرار دارد.

حتی اگر مربوط به آن زمان بود باز هم نیاز به بیان و یادآوری و بزرگداشت آن هست چون واقعه ای بسیار مهم است. برای مثال جنگ اُحُد با آن همه رشادت ها، یکبار رخ داد اما باید بیان و بزرگ داشته شود تا حالت الگویی آن باقی بماند عبور از وقایع تاریخی نباید ما را از بزرگداشت آنها بازبدارد.

عظمتی بالاتر از این نداریم که طولانی ترین خطبه پیامبر(ص) با بیشترین جمعیت حاضر مربوط به ایراد خطبه غدیر است، خطبه ای که اجتماع چندده هزار نفری و با تنوع جمعیتی آن را شنیدند، خطبه ای که پیامبر(ص) در آن مسیر بعد از خود برای آینده را تبیین کردند که چطور دین و احکام شریعت استمرار می یابد.

 

ملزومات بزرگداشت عیدالله الاکبر غدیر چیست؟

 

مسئله این است اگر بخواهیم به جشن و سخنرانی و شادی بسنده کنیم اگرچه این اظهار شادی خوب است اما حداقلی است بزرگداشت واقعی غدیر آن است که اولا آن شادی در قلب افراد باشد دوما با بیان ویژگی ها و رفع شبهات و تبیین صحیح و دقیق در قوه عاقله جامعه قرار بگیرد و به الگوی عملکرد صحیح تبدیل شود. یعنی ما را به سمتی ببرد که بتوانیم از آن به عنوان سند راهبردی برای آینده بهره بگیریم.

صرف شادی کوتاه است و زود تمام می شود اما اگر برسد به جایی که ذهن افراد را پر کند و علاوه بر اعتقاد به غدیر، فرهنگ و دین‌مان هم غدیری شود، آثار و برکات خاص خود را دارد باید از ظرفیت غدیر استفاده شود وگرنه صرف شادی، همچون به تماشا و نظاره نشستن است.

لذا در روایات و تعابیر معصومان(ع) می بینیم در روز غدیر امیرالمومنین خطبه ای مفصل خوانده اند همین طور است درباره دیگر ائمه(ع) یا زیارت غدیریه امام هادی(ع).

از آسیب ها این است که همه توجه ما به جشن معطوف شود و ما از مفاهیم بنیادین دین غفلت کنیم. در حالی که پیامبر(ص) تاکید کردند حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت، پیام غدیر را برسانند ... این مطلبی مهم است که باید در کنار جشن و شادی به آن توجه کنیم.

 

شاه بیت پیام غدیر برای تاریخ چیست؟

 

مسئله مهم در غدیر این است که بدانیم خدایی که ما را آفریده برای همه زندگی ما طرح و برنامه دارد و این عملی نمی شود مگر به زعامت امامی الهی. از بزرگ ترین معضلات عالم، زمامداران غیرعادل و غیرمعصومی است که نتیجه حاکمیت آنها فسادها، جنگ ها و تباهی ها است.

اینکه ما منتظر نتیجه غدیر هستیم برای آن است که امام زمان(عج) بیایند و حکومت واحد جهانی بدون هر گونه ظلم و جور را حاکم کنند. غدیر می گوید اولا خدا برای ما برنامه هدایتی دارد که با عمل به همه آن نه فقط برخی جزئیاتش، سعادتمند می شویم.

نکته دیگر آنکه رهبر باید الهی باشد و حکومت روی زمین حق خدا است، تا این محقق نشود ریشه های ظلم و ستم و فقر و تبعیض در دنیا از بین نمی رود و عدالت محقق نمی شود تا مهدی فاطمه(عج) از نسل غدیر نیاید عدل در دنیا گسترده نمی شود.

 

بین غدیر و ظهور چه ارتباطی برقرار است؟

غدیر مبنای حکومت مهدوی است، اگر قرار است منتظر ظهور باشیم تا مهدی موعود(عج) بیاید و دنیا را پر از عدل و داد کند، اصل و اساس آن در غدیر است ... اگر غدیر کاملاً محقق می شد و تحریف نمی شد، حکومت مهدوی حاکم شده بود ما چون چنین نشد، به درد غیبت مبتلا شدیم.

 

کد خبر 1197216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha