امامزاده سام و هام تنها اثر معماری و  معنوی مذهبی شهرستان مرمت می شود

جلیلی گفت: اثر تاریخی امامزاده سام و هام تنها اثر هنری ، معماری و معنوی مذهبی شهرستان مرمت می شود.

«ابراهیم جلیلی » در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: شهرستان ملایر دارای بیش از 450 اثر تاذریخی، تفریحی و توریستی است که از این تعداد بیش از 210 اثر آن به ثبت ملی رسیده  و انگور و منبت ملایر نیز ثبت جهانی شده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر بیان کرد:  حفظ،  نگه داری و مرمت آثار تاریخی جز و اولویتها و برنامه های  میراث فرهنگی است و در این  راستا طی سال های اخیر نیز آثار در معرض خطر بیشتر مورد توجه و مرمت قرار گرفته است.

 

 وی با بیان اینکه  اثر تاریخی امامزاده سام و هام در شهر سامن و بخش سامن  واقع شده و یک اثر مذهبی معنوی ، معماری است افزود: اثر تاریخی سام و هام  در تاریخ 18اسفند ماه سال 1387 به شماره 25114 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است .

 جلیلی  گفت: این اثر تاریخی  به لحاظ داشتن دو ضریح چوبی منبت شده یک اثر هنری است که قدیمی ترین منبت موجود و نشانه قدمت هنر منبت شهرستان است .

 وی از مرمت  این اثر تاریخی خبر داد و  تصریح کرد: امامزاده  شامل : آوار برداری و پاکسازی گنبد ، بام سازی اصولی گنبد بنا به صورت سنتی شامل برچیدن لایه های فرسوده بام  ، اجرای مجدد گنبد با آجر 20 در20 ، دوغاب ریزی روی پالانه گنبد ، اجرای اندود ماسه و سیمان ، شیب بندی ، عایق کاری  ، اندود و بند کشی فضای داخلی گنبد و... با اعتباری به مبلغ 810 میلیون ریال خواهد بود.

جلیلی گفت: اين بنا در داخل شهر سامن ودر كنار گورستان واقع شده است و بنا عبار ت است از دو گنبد جدا از هم به ارتفاع تقريبي 7 متر كه هر دو از قاعده اي مربع شروع  وبه طرف بالا با انحناي خاصي به طرف داخل شكل مخروطي است .

وی اضافه کرد: اين دو گنبد بر مزاردو  پيامبر زاده: حضرت سام وهام  از فرزندان حضرت نوح عليه السلام ساخته شده است .

جلیلی اظهار داشت:  شهر و بخش سامن دارای ظرفیت های گردشگری تاریخی ، مذهبی ، طبیعی و کشاورزی و همچنین سوغات بسیار خوبی است که با توجه به راه اندازی فاز اول مجموعه دستکند سامن بزودی لازم است پلان و چرخه گردشگری شهر و بخش سامن تکمیل گردد که این چرخه  با عث ماندگاری حضورگردشگران در سامن خواهد شد. .

کد خبر 1197422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha