از عید قربان تا روز مباهله، ۱۵ روز شاد آسمانی و غدیری باید به بهترین شکل گرامی داشته شود

رئیس اداره همکاری‌های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بااشاره به اینکه فضای مجازی، ظرفیتی مهم در احیای معارف اهل بیت(ع)است گفت: از عید قربان تا روز مباهله، ۱۵ روز شاد آسمانی و غدیری باید به بهترین شکل گرامی داشته شود.

صادق شیری در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با گرامیداشت ولادت امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: از روز عید قربان تا مباهله توسط برخی از افراد خوش سلیقه به عنوان 15 روز شاد اسمانی یا غدیری نام گذاری شده که حدود 30 اتفاق و مناسبت در آن رخ داده و باید به بهترین شکل گرامی داشته شود.
وی بیان کرد: مثلا روز روز 20 ذی الحجه دو اتفاق مبارک در آن است، اولین اتفاق عذاب منکر غدیر است؛ دو روز بعد از غدیر در زمانی که مردم با علی(ع) بیعت کردند شخصی به نام حادث ابن نعمان سخنان کفر امیزی نزد پیامبر(ص) داشت و علی رغم ادله ای که حضرت آورد این شخص قصی القلب نپذیرفت و گفت اگر پیامبر(ص) راست می گوید سنگی بر بر ما ببار و اگر دروغ می گوید عذابی بر او نازل کن.


رئیس اداره همکاری‌های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: وقتی این شخص از کنار پیامبر رفت پرنده ای از ۀسمان ظاهر شد و سنگ ریزه ای را بر سر حارث ابن نعمان رها کرد که سرش را سوراخ کرده و تا انتهای بدنش رسید و بعد ابر سیاهی در آسمان برق زد و کل بدن وی را سوزاند و این جا بود که  ایه اول تا سوم سوره معارج نازل شد که درخواست کننده ای که درخواست عذاب کرد و عذاب برای کافرین بود و برطرف کننده ای نداشت.
وی تصریح کرد:دومین رخداد و مناسبت شادی که در این روز اتفاق افتاد، میلاد با سعادت هفتمین اختر امامت و ولایت حضرت امام کاظم(ع) است، در مورد روز ولادت این امام همام نقل قول هایی وجود دارد برخی می گویند روز هفتم ماه صفر سال 128 هجری بوده و برخی می گویند 20 ذی الحجه سال 127 هجری قمری این اتفاق مبارک رخ داده است که بسیاری از مورخین میلاد را روز  20 ذی الحجه سال 127 می دانند.


شیری خاطرنشان کرد: براساس سخن مورخان، به این صورت بوده است که حضرت امام صادق (ع) به همراه همسرشان حمیده از حج باز می گشتند و در روستای بزرگی به نام ابواء که بین مکه و مدینه است امام کاظم(ع) به دنیا می آیند، این روستای ابواء همان روستایی است که حضرت آمنه مادر پیامبر(ص) مکرم اسلام در این مکان دفن شده اند.
وی در ادامه عنوان کرد: در مورد دورانی که امام کاظم زندگی می کردند این دوران مصادف با نخستین مرحله استبداد و ستمگری حکام و خلفای عباسی بود که از دوران امام صادق(ع) شکل گرفت و روز به روز شدید تر می شد در این ایام از طرفی حضرت میراث دار فعالیت های علمی و تربیت شاگرد از عصر و دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود که در تربیت شاگردان بزرگی فعال بودند.
رئیس اداره همکاری‌های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام کاظم(ع) تلاش زیادی در تربیت صدها شاگرد داشتند که از جمله علی ابن یقطین و محمد ابن ابی عمیر و هشام ابن سالم و هشام ابن حکم و افراد دیگری بودند و علی رغم شرایطی که حاکم بود حضرت توانستند شاگردان زیادی تربیت کنند.


وی گفت: از طرف دیگر جریان های افراطی و تفریطی  و پیدایش فرقه های مختلف انحرافی در این دوران بود و 6 فرقه انحرافی در این عصر به وجود آمد که به دلیل شرایط خفقانی که وجود داشت بود و حضرت نیز بایستی با این فرقه ها مقابله و در جهت تغذیه فکری و علمی شیعیان تلاش کنند.
شیری بیان کرد:از طرفی تبعید امام از مدینه به بغداد و بصره و یا زندان انداختن ایشان که بارها اتفاق افتاد و آزار و خفقانی که هارون تحمیل می کرد، با این شرایط امام کاظم(ع) با تدبیر توانستند با روش‌های مختلف این جریان را خنثی کنند و روش های ایشان مبارزه با استبداد با موضع گیری صریح بود یعنی هر جا که شرایط مهیا می شد و جان شیعه ای به خطر نمی افتاد مخالفت خود را با حکومت عباسی اعلام می‌کردند.
وی تصریح کرد: ایشان روش علمی و مناظره با خلفای عباسی و علمای یهودی و مسیحی را در پیش می‌گرفت که موارد فراوانی در تاریخ ذکر شده است، همچنین سومین روش ایشان نیز تعیین وکلای متعدد در مناطق و شهرهای مختلف برای هدایت شیعیان و جلوگیری از انحراف فکری و کاهش فشارهای مختلف روی شیعیان بود و شرایطی که وجود داشت و کسی نمی توانست امام را ببیند.


رئیس اداره همکاری‌های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: نفوذ افراد مطمئن در دل حکومت عباسی برای حفظ جان شیعیان و کاهش فشارها علیه شیعیان مثل علی ابن یقتین بود تا مراقب باشد کمترین آزار به شیعیان تحمیل شود و برخی مواقع بود که حضرت گفتگوی فرد به فرد انجام می داد و انحراف فکری و  رفتاری را گوشزد نماید به تبلیغ چهره به چهره روی می آورد. 
وی بیان کرد: گاهی همین خفقان های سیاسی هم اکنون نیز در دنیا حاکم است و در برخی از محیط ها حتی محیط های فضای مجازی چنین خفقان سیاسی وجود دارد و در برخی از محیط ها حتی فضای مجازی و محیط های فضای مجازی این خفقان سیاسی حاکم است و ما می توانیم الگوگیری از خط و مشی ائمه اطهار(ع) داشته باشیم و نسبت به احیای امر اهل بیت(ع) اقدام کنیم و قدمی برداریم فضای مجازی یکی از فرصت هایی است که در اختیار ما قرار دارد.
شیری خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی بر اثر شناخت کافی از این فضا این فرصت را به تهدید تبدیل می‌کنیم و ماجرا بر علیه ما تمام می شود، جا دارد در این زمینه اقداماتی سنجیده ای صورت بگیرد و واقعا جای کار دارد، هر چند در سالهای قبل ضعیف عمل شده بود اما در سالهای اخیر شاهد کارهای خوبی بوده‌ایم و این کافی نیست و باید استمرار یابد.


وی ادامه داد: تولید محتواهای متناسب با محیط های مختلف فضای مجازی یکی از کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم، البته با توجه به پلتفرم و سلیقه مخاطبین حاضر باید به تولید محتوا بپردازیم، گاهی ما در محیط ایتا داریم فعالیت می کنیم و یک سری اقتضائاتی دارد و سلیقه کاربران ایتا محتواهای خاصی را می طلبند، گاهی ما در اینستاگرام فعالیت می کنیم و اقتضای محیط آن و سلایق کاربران یک موضوع دیگری است و گاهی سایت و وبلاگ است.
رئیس اداره همکاری‌های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه این ها را باید در استفاده از فضای مجازی و به خصوص احیای امر اهل بیت(ع) در نظر داشته باشیم و در فضای مجازی اصول صحیح تبلیغی که ائمه اطهار(ع) برای ما به جا گذاشته اند استفاده کنیم.
وی گفت: برای مثال به هشداری که امام کاظم (ع) نسبت به صفوان داد توجه کنیم، این ذکر چند نکته تبلیغی مهمی دارد، اول اینکه امام آمد از شخصیت صفوان تعریف می کند و می گوید ای صفوان همه کارهای تو نیکوست به غیر از یک کار؛ خوب انسان اسیر تعریف ازخود است و به نوعی ذات انسان به گونه ای است که دوست دارد از او تعریف شود یک شخصی که می آید ابتدا از شخصیت یک انسانی تعریف می کند این باعث می شود که ظرفیت پذیرش انتقاد را در مخاطب بالا ببریم پس اول اماماز شخصیت ایشان تعریف می کند  می گوید همه کارهای تو نیک است و یک مورد بد است.


شیری در این باره افزود: این باعث می شود تاثیر حرف حق بالا برود، دوم اینکه حضرت به صورت تعاملی و پرسش و پاسخی با صفوان صحبت می کنند که چرا شترها را به حاکمی ظالم کرایه داده ای و دوست داری سالم برگردد، اینکه صفوان از کار بد خود می پرسد تعاملی را ایجاد می کند،این تعامل یعنی همراه کردن مخاطب در امر به معروف و نهی از منکر که یک شیوه تبلیغی است.
وی بیان کرد: سوم اینکه کار زشت و طرز تفکر منفی را به قدری زیبا تبیین می کند تا ابهامی نماند و با لطافت این موضوع را مطرح می کند و می گوید صفوان همین اندازه که دوست داری در این مدت حاکم ظالم زنده بماند و برگردد همین هم طرز فکر، منفی و اشتباهی است، در نهایت نیز صفوان برای اینکه به حاکم ظالم شتر کرایه ندهد شترها را فروخت، یعنی خیلی جاها باید نقطه زنی کنیم و کلی گویی جواب نمی دهد و مواردی از این قبیل که در شیوه های معصومین به وفور پیدا می شود.

 


رئیس اداره همکاری‌های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در معرفی برخی از این سایت ها اظهار داشت: در زمینه تولید محتوای شیعی و تبلیغ در فضای مجازی، چند سایت فعال است که از جمله سایت های جامع و خوبی برای الگوبرداری و مطالعه و تحقیق به شمار می رود که شامل Shiastudy.ir و Morsalun.ir و ghadiriam.ir است.

وی گفت: یکی از این ها سایت شیعه شناسی است که جامع مقالات مرتبط با اهل بیت(ع) و شیعه شناسی است و تاریخ تشیع و فرق انحرافی و زندگی ائمه اطهار (ع)را  به صورت کامل در حدود چند هزار مقاله گرد اورده است، همچنین سایت مرسلون است که محتواهای تولید شده فعالان مذهبی فضای مجازی در موضوعات مختلف دینی در این سایت قرار می گیرد و یک بانک محتوادار به شمار می رود و صدها موضوع و مناسبت و قالب های مختلف همچون متن کوتاه و عکس نوشته و انواع کلیپ های صوتی و تصویری در ان بارگزاری شده است.
شیری خاطرنشان کرد: سایت غدیریه نیز انواع مناسبت های 15 روزه شاد آسمانی را به بیان های مختلفی آورده است، مثلا مناسبت میلاد امام کاظم(ع) یک بیان مختصر و تفسیری و بیان داستانی و دانش‌آموزی و پیوند مهدوی و سخنرانی دارد و آیه و روایات مربوط مناسبت های این ایام را با بیان های مختلف آورده که برای همه سنین مناسب است.

 

 

کد خبر 1198114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha