۱۷ زندان استان زیر پوشش آموزش مهارتی فنی و حرفه ای قرار گرفتند

رحیمی گفت: ما در سال جاری در ۱۷ زندان استان، ۲۷۹ روستا و قریب به ۵۰ واحد دانشگاهی با احتساب قرارگاه مهارت در ۲۹ شهرستان پوشش مهارتی می دهیم. همچنین ما با ۴۵ رشته و ۸۱۱ حرفه آموزشی در استان خدمات ارائه می دهیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «افشین رحیمی» امروز یکشنبه (۲ مرداد) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار شد؛ با بیان اینکه این مرکز آموزش مهارتی برای اقشار و اصناف مختلف برگزار می کند؛ اظهار داشت: آموزش در این مرکز در هفت گروه آسیب دیدگان اجتماعی چون زنان سرپرست خانوار، معتادات بهبود یافته، حاشیه نشینان، زنان خیابانی، کودکان کار، متکدیان، افراد مناطق کم برخوردار و زندانیان را شامل می شود و در سال گذشته به  ۱۳۲ هزار نفر از جمعیت این گروه آموزش مهارتی داده شده است.

 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۲ درصد مخاطبین ما در بخش خصوص و ۳۸ درصد در بخش دولتی آموزش می بینند؛ در ادامه به تاثیرپذیری آموزش مهارتی در کاهش بزه اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار اعلام شده ۹۵ درصد زندانیانی که آموزش مهارتی در زندان فرا گرفتند به زندان بر نگشتند.

 

وی با اشاره به افتتاح اولین مرکز مهارتی ویژه بانوان در هفته دولت؛ گفت: امسال در هفته دولت اولین مرکز مهارتی ویژه بانوان با مساحت ۵۴۰۰ متر با همکاری سپاه، شهرداری و خیرین در شهرک شهید رجایی به بهره برداری می رسد، این مرکز در دو فاز و ۲۲ کارگاه آموزشی خواهد بود. تا الان ۸ و نیم میلیارد تومان هزینه تحهیزات برای فاز یک این مرکز شده و معادل همین هزینه برای تجهیز کارگاه آن نیاز خواهد بود.

 

رحیمی با اشاره به پرداخت حدود ۴۰ میلیارد تومان از طرف خیرین برای ساخت این مرکز بیان کرد: از سال ۹۶ ، اولین مجموعه خیرین در فنی و حرفه ای با حضور خیرین به نام استان و کشور ایجاد شد و تاکنون خدمات گسترده ای ابن خیرین ارائه داده اند.

 

وی با اشاره به فعالیت های فنی و حرفه ای در سازمان ها و مراکز مختلف بیان کرد: ما در سال جاری در ۱۷ زندان استان، ۲۷۹ روستا و قریب به ۵۰ واحد دانشگاهی با احتساب قرارگاه مهارت در ۲۹ شهرستان پوشش مهارتی می دهیم. همچنین ما با ۴۵ رشته و ۸۱۱ حرفه آموزشی در استان خدمات ارائه می دهیم و در تمامی مراکز شهرستان ها آزمون مهارتی برگزار می کنیم.

 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی با بیان اینکه ۳۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای مجهز به برگزاری آزمون به صورت الکترونیکی است و ۴ مرکز در حال تجهیز برای برگزاری آزمون به صورت الکترونیکی است؛ گفت: فنی و حرفه ای به دو بخش دولتی و خصوص تقسیم می شود اما امسال ۱۳۷۸ واحد صنفی به آموزش های مهارتی ورود پیدا کردند، این آموزش ها به دلیل اینکه فرد بعد از آموزش وارد بازار کار و یا کارآفرین می شود، بهترین آموزش است.

 

وی با اشاره به سه مدل طرح آموزشی نخلستان، کههاد و دوگانه در دانشگاهها؛ گفت: با این مدل، آموزش های مهارتی از دانش آموختگی به دانشگاهی آورده می شود، استعدادها شناسایی می شوند و فرد مهارت لازم در صورت عدم ادامه تحصیل در دانشگاهها را فرا می گیرد.

 

رحیمی با اشاره به ارائه مجوز آموزش به برندهای برتر صنعتی برای جذب بیشتر افراد در بازار کار؛ اظهار داشت: امسال به ۴ برند معتبر استان نوین زعفران ، سحرخیز و مصطفوی و آرمیکا مجوز آموزش داده شده است؛ همچنین با توجه به اهمیت حوزه دانش بنیان، به شرکت های صاحب ایده مجوز آموزش به افراد متقاضی داده شده است.

 

وی با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای، مبتنی بر نیاز حال و نوآور بوده است؛ گفت: در مشهد ۶ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و ۶۰۰ مرکز آزاد فنی حرفه ای وجود دارد که نظارت هایی در خصوص عملکرد آنها صورت می گیرد و امسال حدود ۵ مرکز متخلف تعطیل شدند،

 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی با تاکید به ترویج فرهنگ مهارت آموزی؛ گفت: اگر فردی تمایل به آموزش در رشته ای داشته باشد که هزینه آن را نتواند پرداخت کند، کمیته امداد هزینه آن را پرداخت می کند.

 

وی با بیان این مطلب که ۳۰ درصد افرادی که آموزش فراگرفته اند، وارد بازار کار شدند؛ گفت: علت این رقم پایین به این دلیل است که برخی آموزش دیدگان دانش آموزان، دانشجویان و سربازان هستند و انمی توانند وارد بازار کار شوند.

 

رحیمی با بیان اینکه در راستای دیپلماسی مهارت با افغانستان و عراق در بحث مهارت آموزی تفاهم نامه ای بسته شده است؛ گفت: در حال حاضر ۲۰ دوره آموزشی برای اتباع برنامه ریزی کردیم.

 

وی اظهار داشت: در مصوبات سفر ریاست جمهوری به مشهد، برای تجهیز و نوسازی فنی و حرفه ای استان ۱۵۰ میلیارد تومان در سه سال اختصاص پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1199213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha