شور و حال بچه های مسجد در آستانه ماه محرم/ یک شهر پای کار امام حسین (ع) ایستاده است

همه چیز مهیای برگزاری مراسم های سوگواری اباعبدالله (ع) است؛ در مسجد چند کمیته برای اجرای بهتر برنامه های عزاداری تشکیل شده و هر کس بنا به وظیفه ای که بر عهده اش گذاشته شده مشغول فعالیت است.

خبرگزاری شبستان- جهرم: بچه های مسجد همه آمده اند و کس گوشه ای از کار را گرفته و مشغول فعالیت است؛ سراپا شور و پر جنب و جوش هستند و در خدمت به اهل بیت (ع) خستگی ناپذیر و آتش به اختیار قدم بر می دارند.

 

چند روزی بیشتر به محرم نمانده و فضای مسجد باید در این مدت رنگ و بوی امام حسین (ع) به خود بگیرد؛ بچه ها پرچم های سیاه رنگ عزای عبادالله (ع) را از اتاقکی که گوشه حیاط مسجد است بیرون آورده و در حال گردگیری هستند.

 

عده ای دیگر نیز آن سوی مسجد مشغول نصب کتیبه ها و پرچم های کوچک و برخی نیز مشغول گردگیری و جارو کردن فرش ها هستند.

 

همه چیز مهیای برگزاری مراسم های سوگواری اباعبدالله (ع) است؛ در مسجد ما چند کمیته برای اجرای بهتر برنامه های عزاداری تشکیل شده و هر کس بنا به وظیفه ای که بر عهده اش گذاشته شده مشغول فعالیت است.

 

عده ای مشغول آماده سازی سیستم های صوتی و بلندگوها، برخی در فضاسازی محیط بیرونی و شبستان مسجد، برخی از بچه های مسجد هم کار نظم و امنیت برنامه ها و عده ای دیگر نیز وظیفه پذیرایی از عزاداران حسینی را بر عهده دارند.

 

تقریباً چهار روز مانده به ماه محرم و برگزاری برنامه ها، کمیته ها وظایف خود را انجام داده و جلسه پایانی برای هماهنگی بیشتر و احیاناً کارهای به زمین مانده نیز برگزار شده است.

 

عشق و ارادت به ساحت مقدس اهل بیت (ع) به ویژه حضرت سید الشهدا (ع) به گونه ای در وجود بچه های مسجد نقش بسته که آتش به اختیار در خدمت امام حسین (ع) هستند.

 

تکیه بر آداب و سنت پیشینه

مراسم «مشکی پوشان» نیز مقدمه ای برای ورود به ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) است که بچه های مسجد در استقبال از این ماه عزیز نسبت به برگزاری آن اقدام می کنند؛ این برنامه که به گونه ای، آیین استقبال از ماه محرم محسوب می شود پیشینه تاریخی هم دارد و به گواه قدیمی ترها از گذشته های دور در شهر و مسجد ما اجرا شده است.

 

عزاداری ایام محرم در مسجد ما علاوه بر شیوه مرسوم فعلی که در هیات های مذهبی برگزار می شود، سعی شده تا شیوه های سنتی آن نیز حفظ و پابرجا بماند و سبک های قدیمی نوحه خوانی و همچنین عزاداری به سبک دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به صورت خیابانی از جمله آن است.

 

از قدیم در جهرم مرسوم بوده که روحانیون در مساجد، کل ماه محرم و صفر را سخنرانی می کردند و البته 13 شب اول محرم به شکل ویژه تر عزادارای و سوگواری انجام می شود.

 

سبک عزاداری جهرمی ها اینگونه بوده که عزاداران با تجمع در مسجد محله و تشکیل دسته جات عزاداری به سوی مسجد محله مجاور و دیگر محلات شهر حرکت می کردند و در پایان نیز با تجمع در مسجد میزبان به عزاداری و سوگواری می پرداختند.

 

این سبک از عزاداری همچنان در مساجد شهرستان جهرم به یادگار مانده و عزاداران حسینی از شب سوم و در برخی مساجد از شب اول محرم به عزاداری خیابانی می پردازند.

 

عزاداری چند هزار نفره

به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان» جهرم، قرار است آیین عزاداری سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بر اساس سنت دیرینه این کانون فرهنگی هنری امسال نیز با برگزاری سینه زنی شب اول محرم برگزار شود.

 

«محمدصادق بهمن زادگان» اظهار کرد: مراسم با حرکت دسته های عزاداری از کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان» آغاز و به سمت حسینیه «آیت الله آیت اللهی» ادامه پیدا می کند.

 

وی عنوان کرد: مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در حسینیه «آیت الله آیت اللهی» جهرم پس از 2 سال وقفه به خاطر شیوع بیماری کرونا امسال با سخنرانی حجت الاسلام «سیدعلی آیت اللهی» از شب اول محرم برگزار می شود.

 

بهمن زادگان با اشاره به اینکه چند هزار نفر از شهروندان در این مراسم پرشور حضور پیدا می کنند، ادامه داد: این برنامه به مدت 13 شب به همت و همکاری بچه های مسجد در کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان» و همراهی بچه های مسجد «صاحب الزمان (عج)» برگزار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین عزاداری به شیوه خیابانی نیز از دیگر برنامه هایی است که پس از سخنرانی حجت الاسلام آیت اللهی و با حضور باشکوه عزاداران حسینی انجام می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «سلاله پاکان» جهرم اظهار کرد: در شب های گذشته نیز با تشکیل کمیته های مختلف جلساتی برگزار و ضمن تشریح وظایف کمیته ها، اهالی مسجد مهیای برگزاری هر چه بهتر مراسم های عزاداری شدند.

 

رسم «مشکی پوشان»

مراسم «مشکی پوشان» نیز از جمله برنامه هایی است که طبق یک سنت دیرینه، همه ساله در کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» با اشاره به برگزاری این مراسم پیش از آغاز ماه محرم گفت: از قدیم مرسوم بوده که چند روز پیش از آغاز ماه محرم آیینی به نام «مشکی پوشان» در این کانون برگزار شود.

 

«مسعود گواهیان» عنوان کرد: این رسم دیرینه همچنان در کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» پایدار مانده و هر سال در روزهای منتهی به آغاز ماه محرم برگزار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: رسم «مشکی پوشان» در این کانون نیز با نوحه خوانی بزرگان مسجد انجام می شده و سپس فضای بیرونی و درونی مسجد به احترام حضرت سیدالشهدا (ع) به پارچه های مشکی مزین شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» اظهار کرد: امسال نیز برنامه «مشکی پوشان» با حضور پرشور بچه های مسجد برگزار می شود تا ضمن ماندگاری این رسم دیرینه و زیبا، ادای احترامی به خاندان سیدالشهدا (ع) باشد.

۱۳ شب عزاداری

وی بیان کرد: همچنین آیین های عزاداری در این کانون فرهنگی هنری از شب نخست محرم تا شب سیزدهم با سخنرانی حجت الاسلام میمنه از اساتید حوزه و دانشگاه و مرثیه خوانی ذاکران اهل بیت (ع) انجام می شود.

 

گواهیان ادامه داد: هیات زنجیرزنی «حضرت علی اصغر (ع)» نیز که از پیشینه ده ها ساله برخوردار است با حضور بچه های مسجد و در ایام محرم پس از برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری به اجرای برنامه می پردازند.

 

وی عنوان کرد: همچنین دسته های عزاداری نیز متشکل از بچه های مسجد در شب های دهه اول محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به شکل خیابانی انجام می شود.

 

این تنها گوشه ای از عشق و ارادت مسجدی ها به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) است که توسط اهالی مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در جهرم برگزار می شود؛ آنچه مسلم است ارادت نسبت به حضرت امام حسین (ع) که نسل به نسل نیز با شکوه تر می شود چنان در سینه مردم جا دارد که هیچ قدرتی توان خدشه دار کردن آن را ندارد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1199760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha