حجاج نکات بهداشتی مربوط به کرونا را بیش از دیگران رعایت کنند

دانشی با ابراز نگرانی‌ از شیوع کرونا به خاطر بازگشت حجاج از این عزیزان خواست تا پروتکل های بهداشتی را بیش از دیگران رعایت کنند.

مسعود دانشی رئیس شبکه بهداشت و درمان بافق  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد با بیان اینکه حجاج به صورت مستمر از ماسک استفاده و از دست دادن و روبوسی خودداری کنند افزود: با توجه به روند افزایشی کرونا در کشورهای همجوار و ازدحام حجاج در مناسک حج و مدینه، احتمال گردش بیماری کرونا و انتقال آن به سایر نقاط  افزایش یافته است بنا براین حجاج که از سرزمین وحی بازگشتند حداقل به مدت یک هفته در منزل بمانند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر که کرونا در ایران اوج گرفته و آمار مبتلایان به بالاترین میزان خود از فروردین ماه رسیده است، نگرانی‌ها از انتقال و افزایش شدت سویه جدید کرونا به ایران بیشتر شده و انتظار می‌رود این افراد حداقل به مدت یک هفته از دید و بازدید پرهیز کنند و دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان تاکید کرد: اگر فردی از حجاج دچار علائم بیماری‌های  تب ، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، درد عضلات و یا دشواری در تنفس ،اسهال حاد آبکی (دفع سه بار یا بیشتر مدفوع شل یا آبکی ) ، بروز علائم پوستی ( قرمزی و تاول های پوستی ) تا سه هفته پس از بازگشت  فوراً به پزشک مراجعه کند و سابقه سفر اخیر خود به حج تمتع را با پزشک درمیان بگذارد.

وی در خصوص اعمال برخی از محدودیت‌ها برای استقبال خانواده‌ها از عزیزان خود در مبادی ورودی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی شده است.

دانشی با بیان اینکه در فضاهای سربسته اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی چند برابر می‌شود تصریح کرد: با آغاز موج بازگشت حجاج اگر قرار است دیدار و استقبال صورت گیرد، باید حتما پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و آن هائیکه به دیدار حجاج می روند حتما از ماسک استفاده کنند.

به گفته وی، همچنین ممکن است کسانی که به استقبال حجاج می‌روند و دیدار دارند، ناقل بیماری باشند که در این صورت بیماری در یک فضای سربسته به راحتی منتقل می شود.

امسال ۴۰ هزار نفر از ایران اسلامی به سرزمین وحی اعزام شدند که یکهزار و ۷۰۰ نفر از استان یزد بوده است.

کد خبر 1199928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha