پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی قطعه ششم راه‌آهن رشت_ کاسپین/  ماسوله آماده ثبت جهانی است

عباسی با بیان اینکه مزیت‌های اقتصاد دریا، گردشگری و کشاورزی در گیلان با تکمیل راه آهن به منصه ظهور می‌رسد گفت: قطعه شش راه آهن رشت به سمت بندر کاسپین هم اینک با ایجاد ۱۷ کیلومتر ۹۵ درصد و قطعه شماره هفت نیز حدود ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «اسدالله عباسی» شامگاه چهارشنبه ( ۵ مرداد) در ویژه برنامه کارنامه ضمن تاکید بر تکمیل راه‌آهن رشت به انزلی به عنوان پروژه‌ای اولویت‌دار اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با رییس‌جمهور روسیه به این امر تاکید ویژه‌ای داشتند زیرا راه آهن رشت آستارا و بندر کاسپین میتواند اقتصاد گیلان را متحول کند.

 

استاندار گیلان تصریح کرد: مزیت‌های اقتصاد دریا، گردشگری و کشاورزی در استان گیلان با تکمیل دو پروژه راه آهن به منصه ظهور می‌رسد از طرفی بنده فردا با معاون اول رییس‌جمهور در همین زمینه جلسه‌ای خواهم داشت تا موضوع راه آهن به شکل بهتری پیش رفته و حل و فصل شود. 

 

عباسی از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی به پروژه راه‌آهن رشت به انزلی در سفر رییس‌جمهور خبر داد و اذعان کرد: حمل و نقل کالا با کشتی‌های رو رو از جمله برنامه‌هایی است که برای تکمیل خطوط حمل و نقل ریلی و دریایی برای ارتباط با کشورهای قفقاز، هند و اروپا درصدد تحقق آن هستیم.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر اینکه راه‌آهن گیلان برای کشور اهمیتی کلیدی داشته و راهگشا خواهد بود افزود:‌ قطعه شش راه آهن رشت به سمت بندر کاسپین هم اینک با ایجاد ۱۷ کیلومتر ۹۵ درصد و قطعه شماره هفت نیز حدود ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی اضافه کرد: یک قطعه آزاد راه رشت - قزوین ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه دیگر آن به دلیل دو تونل و‌ ساخت لاینینگ کمی معطل شده اما اعتبار خوبی به آن پرداخت کردیم و این قطعه نیز مجموعا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

استاندار گیلان ضمن اشاره به سفر مقامات عالی کشور و مقامات کشورهای دوست به گیلان در هفته‌های اخیر یادآور شد: در جلسه‌ای که در وزارت خارجه داشتیم تقاضا کردیم تا ارتباطات بین‌المللی در حوزه استان گیلان برقرار شود زیرا گیلان مزیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف دارد. 

 

عباسی از آمادگی گیلان برای انجام سرمایه‌گذاری و صادرات کالاها به ویژه کالاهای کشاورزی خبر داد و یادآور شد: تقاضای خوبی در کشورهای منطقه‌ای در حوزه گل و گیاه وجود دارد و سرمایه‌گذارانی برای بسته‌بندی و سورتینگ محصولات در مناطق مختلف استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دانش‌بنیان را هم مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: قرار است با کمک سازمان منطقه آزاد انزلی مناطقی را به این بخش الحاق کنیم همچنین پروازهای خوبی از فرودگاه رشت به کشورهای همسایه انجام می‌شود که درصدد افزایش آن هستیم.

 

وی در ادامه ابراز داشت: عرصه‌های قابل سرمایه‌گذاری استان گیلان در حوزه کشاورزی نوین، شیلات و سایر بخشها تعیین و مشخص شده است.

 

استاندار گیلان میانگین ذخیره آبی گیلان در سال زراعی فعلی را حدود ۸۵۹ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: بنده در خانواده کشاورز متولد شدم و شغل خانواده ما با کشاورزی و دامداری گره خورده است بنابراین نسبت به حوزه کار کشاورزی احساسی بسیار خاص و ویژه دارم.

 

عباسی عنوان کرد: با توجه به وجود ۵۰ درصد کمبود در ذخیره آبی تلاش کردیم تا کشاورزان هرچه سریعتر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند تا از این طریق خسارت‌های خشکسالی و کمبود آب کاهش پیدا کند.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان افزود:‌ اینکه به کشاورزان پول بدهیم تا تولید برنج و چای انجام ندهند این رویه را قبول ندارم زیرا این کار توهینی به کشاورزان زحمتکش استان گیلان است و به همین خاطر بود که قرارگاه جهادی تامین آب را در سطح استان گیلان راه‌اندازی و دستگاه‌ها را برای لایروبی و توزیع عادلانه آب زراعی بسیج کردیم.

 

وی ابراز داشت: امسال کمتر از یک درصد از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان گیلان دچار تنش آبی شد که آن هم برطرف شد و حتی پیش بینی می‌کنیم امسال ۲۰ درصد افزایش عملکرد در تولید برنج داشته باشیم.

 

استاندار گیلان ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و فرمانداران، بخشداران، دهیاران و‌ میراب‌ها اذعان کرد: تاکید کردیم تا آسیب‌شناسی لازم در حوزه تنش آبی انجام گیرد تا سال‌های آینده با مشکل کمتری در حوزه تامین آب زراعی در استان گیلان مواجه شدیم.

 

عباسی تصریح کرد: امسال در حوزه صرفه‌جویی در مصرف برق و جلوگیری از خاموشی‌ با جلساتی که تشکیل دادیم و با ابتکار دولت وضعیت به گونه‌ای پیش رفت تا بدینجا هیچگونه خاموشی و نارضایتی را در سطح استان نداشته باشیم.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان در ادامه به بحث مدیریت پسماند اشاره کرد و اظهار داشت: بنده از وضع موجود در حوزه مدیریت پسماند گیلان و شهر رشت رضایت ندارم زیرا با این روند کار ما نمی‌توانیم آسیب‌ها و خسارات‌های گذشته را جبران کنیم.

 

وی متولی اصلی کار در حوزه زباله و پسماند را در همه شهرها شوراها و شهرداری ها دانست و اذعان کرد: قبل از سال ۱۰۰ میلیارد تومان پول نقد به حساب شهرداری رشت واریز کردیم همچنین با تلاشی که انجام شده باید تا مرداد ماه یک خط و تا شهریورماه یک خط دیگر در کارخانه کود آلی راه‌اندازی شود.

 

استاندار گیلان با بیان اینکه سرپرست شهرداری رشت باید اقدامات خود در حوزه مدیریت پسماند را سرعت ببخشد تصریح کرد: طبق گزارشی که واصل شده هم در رشت و هم در برخی شهرهای دیگر در حوزه مدیریت پسماند کم کاری صورت گرفته که باید این نقیصه با کار جهادی جبران گردد زیرا رئیس جمهور و وزیر کشور از ما انتظار دارند.

 

عباسی یادآور شد: در حال حاضر با ساماندهی لندفیل سراوان و راه‌اندازی تاسیسات لازم میزان شیرابه‌های ناشی از زباله کاهش پیدا کرده از طرفی تاکید کردم که هر چه سریعتر قرارداد لازم برای ادامه کار با پیمانکار پروژه سراوان منعقد شود زیرا صبر و تحمل مردم به پایان رسیده است.

 

نماینده عالی دولت در استان گیلان ساماندهی هر چه زودتر دو رودخانه گوهر رود و زرجوب را هم خواستار شد و اذعان کرد: برای تاسیس تصفیه خانه فاضلاب زندان لاکان اعتبارات خوبی تخصیص یافت و دولت اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده اما انتظار داریم شهرداری هم به تکالیف خود عمل کند زیرا حجم کارها در حوزه زباله و پسماند بسیار زیاد است.

 

وی به موضوع مانع زدایی برای ثبت شهر تاریخی ماسوله و اقدامات استانداری گیلان در این حوزه اشاره و اضافه کرد: پرونده ماسوله برای ارسال به یونسکو ۱۳ اشکال داشت که با تشکیل جلساتی مدیریت واحدی را در این حوزه تشکیل دادیم و در حال حاضر همه چیز برای ثبت جهانی ماسوله آماده است. 

 

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: قراردادی با قرارگاه خاتم برای ساماندهی فاضلاب شهر رشت و ساماندهی رودخانه‌های آن منعقد شده است و رییس جمهور هم بر روی این موضوع تاکید ویژه دارند بنابراین باید کارها به گونه‌ای پیش برود تا بتوانیم در سفر بعدی رییس‌جمهور گزارش خوبی در این زمینه به ایشان ارائه دهیم.  

کد خبر 1200478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha