شور حسینی در اشعار آیینی/ عزاداری های حسینی یک مکتب تربیتی است

ثقتی با بیان اینکه سوگواری‌ها و مجالس عزاداری حسینی خود یک مکتب تربیتی است گفت: از مولفه‌های استمرار و اثربخسی جلسات سیدالشهدا (ع) این است که با شعرآیینی خود شورآفرین است و جهت‌دهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا ثقتی» شب گذشته(۱۰ مرداد)‌ در آیین رونمایی از سه جلد کتاب از آثار استاد جلیل واقع طلب در تالار مرکزی رشت با بیان اینکه امروز میزبان رویدادی فرهنگی در استان هستیم گفت: استاد واقع طلب یکی از ریشه‌های تنومند شعر، زبان و ادبیان در گیلان و سرمایه فرهنگی و ادبی ارزشمند استان هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مجالس و شور حسینی و رویدادهایی که به نام سیدالشهدا(ع) در تمام این سال‌ها برگزار می‌شود را مدیون ادبیات آیینی دانست و افزود: ادبیات آیینی خود مرهون چهره‌های برجسته و فاخری همچون استاد واقع طلب است.

 

وی با بیان اینکه غنای این مجالس و اتفاقات حسینی با ادبیات و فرهنگ آیینی شکل گرفته، دوام یافته و جوشان و خروشان بوده است تصریح کرد: ادبیات آیینی و غنای آن از دلایل استمرار رویدادهای حسینی در طول این ۱۴۰۰ سال است و از مولفه‌های استمرار و اثربخسی جلسات سیدالشهدا این است که خود شور آفرین است و جهت‌دهی و نقش آفرینی می‌کند.

 

 

ثقتی این نقش آفرینی را مرهون وزانتی دانست که از ادبیات آیینی حاصل شده است و بیان کرد: سر تعظیم فرود می‌آورم در برابر چهره‌هایی که در این عصرها به ویژه عصر معاصر به خلق آثار ماندگار آیینی پرداختند.

 

وی در ادامه به خاطره‌ای از سفر مقام معظم رهبری به گیلان در سال ۸۰ پرداخت و اظهارکرد: در دیدار نخبگان استان با رهبر معظم انقلاب، زمانی که ایشان استاد واقع طلب را دیدند فرمودند بنده آثار شما را خوانده‌ام، و این برای ما گیلانی‌ها افتخار است که رهبر معظم انقلاب اثار یک شاعر گیلانی را خوانده و با آن آشنا است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به رویکرد این اداره کل در تجلیل از مفاخر و چهره‌های برجسته استان اذعان کرد: آیین تجلیل از استاد واقع طلب امسال در رشت برگزار و از خدمات ارزنده وی در عرصه زبان و ادبیات تجلیل می‌شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه شعر اعجاز واژه و رقص قلم است و باید در خدمت ترویج مکتب سیدالشهدا(ع) باشد تصریح کرد: شاعران آیین در خدمت مکتب حسینی هستند و بدین دلیل شعرشان اثرگذار است.

 

در پایان این مراسم از سه جلد از آثار استاد واقع طلب با حضور حجت الاسلام «فروتن» نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت گیلان رونمایی شد.

 

 

 

کد خبر 1201912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha