قرارگاهی برای اجرای طرح دارویار تشکیل شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اجرای طرح دارویار، گفت: برای استمرار اجرای این طرح باید قرارگاهی شکل گیرد. نیاز رئیس جمهور افراد یا قرارگاهی را بالاتر از وزرا برای اجرای این طرح تعیین کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ عبدالحسین روح‌الامینی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه(۱۱مرداد) مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی عملکرد وزارت بهداشت در خصوص نحوه اجرای طرح دارویاری گفت: طرح دارویاری مورد رضایت و تأیید قاطبه کمیسیون بهداشت مجلس است اما ما ملاحظاتی را داریم که در روند اجرای این طرح باید مورد توجه قرار گیرد. در وهله اول شرط اجرایی شدن این طرح پرداخت بدهی طولانی مدت به بنگاه‌های مرتبط نظیر داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها بود که در دو هفته گذشته تلاش خوبی از سوی بیمه‌ها به ویژه بیمه نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی صورت گرفته است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،اظهار کرد: از سوی دیگر برای استمرار اجرای این طرح باید قرارگاهی برای اجرایی شدن آن شکل گیرد. نیازمند است رئیس جمهور افراد یا قرارگاهی را بالاتر از وزرا برای اجرای این طرح تعیین کند.

 

وی  تصریح کرد: از سوی دیگر عدم دست‌اندازی به بودجه و اعتباراتی که برای اجرای این طرح تخصیص داده می‌شود از نکات حائز اهمیت می‌باشد. از سوی دیگر این طرح فرصت گرانبهایی برای پر کردن چاله‌های نظام سلامت و تشکیل طرح‌هایی نظیر پزشک خانواده، نسخه الکترونیکی و پرونده الکترونیکی است. از سوی دیگر باید در راستای این طرح به سمت نوسازی تجهیزات و ملزومات پزشکی و صنایع دارویی حرکت کرد.

 

همچنین سیدمرتضی خاتمی در این رابطه گفت: دولت با استفاده از مصوبه مجلس اقدام به تغییر سیاست‌ ارزی در خصوص داروهای تولید داخل کرده است. علیرغم اصلاح قیمت مقرر شده تا سهم بیمه شده نسبت به قبل تغییری نکند. در مرحله اجرا مشکلاتی را شاهد هستیم که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده مرتفع گردد.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان  اظهار کرد:‌ بنده معتقدم پاشنه آشیل طرح دارویاری نحوه برخورد سازمان برنامه و بودجه با بیمه‌گرها می‌باشد. با وجود زیان انباشته در صورت عدم پشتیبانی مالی بیمه‌ها قادر به انجام تعهدات خود نخواهند بود. از سوی دیگر داروخانه‌ها به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: از رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود جهت اجرای بهتر این طرح به تعهدات مندرج در تبصره ۱۸ قانون بودجه در بخش دارو توجه کرده و اعتبارات را تخصیص دهد. در غیر این صورت مشکلات دارویی بیشتر از قبل خواهد شد. همچنین آحاد جامعه باید تحت پوشش کامل بیمه‌ای قرار گیرد. فراهم شدن بستر نسخه الکترونیکی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه گردد.

 

مریم رضازاده

کد خبر 1202004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha