استفاده از تجربیات دنیا برای ارتقای نظام مشاوره ای/ توجه به رویکردهای دینی و فرهنگی در مشاوره

آیت الله اعرافی گفت: ما برای ارتقای نظام مشاوره‌ای باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و به آن احترام بگذاریم، همچنین باید نگاهی به رویکردها دینی و فرهنگی‌مان نیز داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار «محمد حاتمی»، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و هیئت همراه که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، عنوان کرد: مقوله مشاوره نیازمند نظارت، مراقبت و هدایت جدی است و این سازمان نیز به همین خاطر بر اساس قانون متکفل این امر راهبردی و بسیار مهم است.

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: مسیر حوزه علمیه در چند سال اخیر بازطراحی و بازمهندسی شده است و صد طرح تحولی در حوزه علمیه وجود دارد.

 

آیت الله اعرافی افزود: در این سال‌ها با توجه به تجربیات کسب شده چند کار مهم انجام شد، از جمله با ارائه طرح‌های بلند و راهبردی، دورنمایی برای حوزه علمیه ترسیم شد که بر اساس آن اولین برنامه پنج ساله تنظیم شده است.

 

وی ادامه داد: ذیل این برنامه‌ها و اسناد، بیش از صد طرح مهم و راهبردی برای رسیدن به حوزه‌ای جامع و پاسخگو که رسالت‌هایش با برنامه پایه ریزی می‌شود، ارائه شده است.

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: بر اساس رسالت‌ها و کارویژه‌های حوزه و روحانیت در عصر جدید، 200 کارویژه شناسایی شده که حدود سی چهل مورد آن مهم و اساسی است و در چهار طبقه در دوره حوزه، ارتباط با جامعه، بین‌الملل و نظام اسلامی تقسیم شدند.

 

آیت الله اعرافی اضافه کرد: طرح دیگر، حمایت از پروژه‌های موردنیاز نظام جمهوری اسلامی است که ۲۰۰ پروژه در دبیرخانه حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی مورد نیاز نظام در حال پشتیبانی است که همه پروژه‌ها معطوف به نیازی است که دستگاهی اعلام نیاز کرده است و خروجی آن پروژه به راهبرد می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه چهل سال است که شبی نبوده به فکر علوم انسانی و اسلامی نبوده باشم، تصریح کرد: تحول در علوم انسانی نیاز به پایه دارد که درصد بالایی از آن محقق نشده است؛ در اکثر این رشته‌ها فلسفه و فقه اجتهادی معطوف به رشته می‌خواهند که حوزه در این دو محور، ضعف‌های زیادی دارد؛ برای مثال در فلسفه روانشناسی اسلامی باید فلسفه‌ای در تراز اسفار و نهایه الحکمه علامه طباطبایی وجود داشته باشد و فقهی ناظر به آن‌ها می‌خواهد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: اگر این دو زیرساخت قوی نباشد، هنگام ورود به نظریه پردازی، نظام سازی و مطالعات میدانی با مشکل مواجه می‌شویم.

 

آیت الله اعرافی بیان داشت: علی‌رغم اینکه در رابطه با دستاوردهای علوم انسانی در حوزه علمیه صحبت می‌کنیم، اما نباید به آن قانع باشیم؛ رسیدن به نظریه در همه قلمروها، فقط به فقه و فلسفه نیست و شرایط زیادی نیاز دارد، اما زیرساخت‌ها این است.

 

وی عنوان کرد: ما برای ارتقای نظام مشاوره‌ای باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم و به آن احترام بگذاریم، همچنین باید نگاهی به رویکردها دینی و فرهنگی‌مان نیز داشته باشیم.

 

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما با نگاه منفی مطلق داشتن به تجربه دنیا مخالف هستم و یک جانبه گرایی و بی توجهی به زیر ساخت‌های فرهنگی و دینی درست نیست.

 

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه آماده تعامل قوی تر با سازمان نظام روانشناسی هستیم، گفت: هرچند تاکنون فعالیت‌های مشترکی وجود داشته است، اما اگر مدیریت حوزه وارد شود این همکاری‌ها اعتبار بالاتر پیدا می‌کند.

 

وی در پایان اظهار داشت: برای تأمین بعد اسلامی، حوزه می‌تواند با نظارت سازمان نظام مشاوره‌ای دوره‌هایی پودمانی برگزار کند.

 

 

کد خبر 1202261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha