آغاز مرمت رباط عشق شهرستان گرمه

سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه گفت: طرح نجات‌بخشی و مرمت بخشی از کاروانسرای رباط عشق این شهرستان آغاز شد.

«وحید محمودی فر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: مرمت و نجات‌بخشی رباط عشق با بیش از ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۰ در حال انجام است و تاکنون ۷۰ درصد از آواربرداری بنا انجام شده است.

 

سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه با بیان اینکه عملیات مرمت رباط عشق شامل اجرای طاق‌ها و گنبدها است، افزود: مرمت بنا هم اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

رباط عشق در روستایی به همین نام در شهرستان گرمه واقع است. این رباط مربوط به دوره تیموریان است. این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۰۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

رباط یا کاروانسرای عشق یکی از چندین رباط تاریخی شهرستان گرمه است که در دورۀ تیموری بر سر شاهراه ارتباطی گرگان و نیشابور بنا شده است.

 

کاروانسرای موجود پلان مستطیلی دارد و حیاط مرکزی آن یک صحن چهار ایوانی است که از هر طرف با غرفه‌های متعدد و اتاق‌هایی برای استراحت کاروانیان و نیز اصطبل هایی برای احشام آن‌ها احاطه شده است.

 

مصالح اصلی بنا سنگ، ساروج و آجر است و طرح کلی آن تا حد زیادی به رباط قلی شباهت دارد. ماندگاری این رباط در طول سال‌های متمادی به رغم بارش برف و باران، آسیب های طبیعی دیگر، عدم مراقبت های لازم و مرمت نکردن، نشان از استحکام و رعایت دقیق اصول معماری دارد.

کد خبر 1202788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha