راه پیوستن شیرخوارگان به خیمه امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام کفیل با بیان اینکه مهمترین شاخص تربیت، پیوند با امام است، گفت: موجودی که مادر حمل می‌کند و در آغوش می‌گیرد قابلیت دارد به مقام خلیفه اللهی و بالاترین مقامات معنوی برسد و امام زمان(عج) را یاری کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نخستین جمعه از ماه محرم حسینی از حدود دو دهه قبل، به منظور پاسداشت مقام سرباز شیرخوار امام حسین(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع) میزبان آیین شیرخوارگان حسینی است، آیینی که که سال ها است مرزهای ایران را درنوردیده و در نقاط مختلفی از جهان نیز به یاد و مظلومیت آن طفل شش ماهه برگزار می شود. به مناسب فرا رسیدن نخستین جمعه محرم و برگزاری این آئین، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدصادق کفیل»، کارشناس مهدوی و رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه درباره تربیت نسل منتظر و زمینه ساز ظهور از دوره شیرخوارگی گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام کفیل درباره تربیت نسل منتظر و الزامات آن اظهار کرد: مهمترین شاخصه تربیت، پیوند با امام است اما متاسفانه همچون دیگر امور مهم زندگی ما از این اصل غافل و به فروع و حواشی مشغول شده ایم.

 

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در ادامه گفت: در حالی که باید اصل اول را بر این قرار بدهیم که فرزند ما با جایگاه امام و ولی و موضوعات مرتبط با امامت آشنا شود و نوع این آشنایی هم انس و علاقه و محبت است، یعنی جلوه های محبت امام(ع) را بداند و متوجه زیبایی ها و آثار پیوند با امام زمان(عج) شود.

 

وی با بیان اینکه پدر و مادر نقش اساسی در این انس و الفت دارند، تصریح کرد: امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که خنکی (زیبایی) محبت ما را متوجه می شود، باید بسیار به مادرش دعا کند. همچنین، امام سجاد(ع) در دعای 24 صحیفه سجادیه می فرمایند: خدایا! ... تعقیب نمازم دعای در حق پدر و مادر باشد ... این یعنی حب اهل بیت(ع)، نماز و حضور در جلسه عزای امام حسین(ع) همگی به تربیت والدین بازمی گردد.

 

حجت الاسلام کفیل تاکید کرد: اگر امروز ما سفره‌نشین اهل بیت(ع) و اهل نماز و طاعت و عبادت هستیم برای آن است که پدر و مادر زمینه را برای ما فراهم کرده اند. چنان که در نظام مفهومی هم اگر کسی عُلقه دینی و مکتبی کمی دارد بخشی از آن به کوتاهی و کمکاری پدر و مادرش باز می گردد. لذا پدر و مادر باید همانگونه که دغدغه معیشتی و رشد علمی و اقتصادی و تغذیه کودک را دارند و برای رشد جسمی و دنیایی او تلاش می کنند برای رشد معنوی، عاطفی و روحی فرزند هم برنامه و اهتمام داشته باشند.

 

وی ادامه داد: جریان کربلا و عزاداری های سیدالشهداء(ع) نشان می دهد دغدغه ما برای پیشرفت معنوی فرزند باید بیشتر از رشد جسمی او باشد.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه ابراز کرد: مادر باید بداند فرزند امانت الله، میراث الله و خلیفه الله است یعنی فرزندی را که در آغوش می گیرد، امانت خدا است و خدای متعال از روح خود در انسان دمیده و زمان دمیده شدن روح در فرزند، وقتی است که مادر او را حمل می کند؛ این اوج رحمت حضرت حق است که شامل حال مادر می شود.

 

وی اضافه کرد: اگر مادر بداند و بفهمد چه قابلیتی یافته همه دغدغه‌اش این می شود که استعدادهای بالقوه فرزند را رشد داده و بالفعل کند چون موجودی که مادر حمل کرده و در آغوش می گیرد قابلیت دارد به مقام خلیفه اللهی و بالاترین مقامات معنوی برسد و امام زمان(عج) را یاری کند و به مقام فرماندهی در حکومت مهدوی نائل شود اینها همگی به نوع تربیت بازمی گردد. لذا باید به مادران توصیه کرد که به رشد معنوی کودک توجه کنند به ویژه آنکه مهمترین سن برای تربیت، خردسالی و کودکی است.

 

حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: خدای متعال اهتمام مادر به پرورش و تربیت فرزند را جبران می کند چنان که بنابر روایات در دوران شیرخوارگی ثواب هر بار مکیدن شیر توسط کودک را، برای مادر به اندازه ثواب آزاد کردن یک بنده قرار داده لذا از پرثواب ترین اعمال بارداری و شیردهی است. خدا به قدری به مادر عنایت دارد که تولد فرزند را تولد دوباره برای مادر قرار داده است.

 

وی با بیان اینکه تربیت بر سه عنصر وراثت، محیط و اراده تکیه دارد، گفت: بیشترین و بهترین فرصت برای تربیت در اختیار خانواده است خانواده باید چنان فرزند را تربیت کند که اگر در بحران و چالش قرار گرفت، مقاوم شده باشد و از آنها عبور کند.

 

حجت الاسلام کفیل با اشاره به برخی شبهاتی که درباره بردن خردسالان و کودکان به مجالس عزاداری اهل بیت(ع) مطرح می شود، خاطرنشان کرد: این مجالس غم نیست، عزاداری امام حسین(ع) سراسر انرژی مثبت و رشددهنده است. باید بدانیم اصل عزاداری غم و غصه و حزن صرف نیست این حزن و بکاء بر امام حسین(ع) عملاً همدردی با جریان عاشورا و رشددهنده و آرامبخش روح است چون یاد خدا است و روح را صیقل می دهد.

 

کد خبر 1202939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha