شهیدی که به خاطر امربه معروف و نهی از منکر از مدرسه اخراج شد/ اولین شهید ترور کرج

قیطاسی در یادداشتی آورده است: امروزمصادف با چهل و يكمين سالگرد شهادتاسوه ایثار و جهاد، اولین شهيد تِرور شهر کرج شهيد سیدکمال قریشی, شهیدی که به خاطر اعتراض به پوشش معلم روستای برفیان در هشت سالگی از مدرسه اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، معصومه قیطاسی در یادداشتی آورده است: امروزمصادف با چهل و يكمين سالگرد شهادتاسوه ایثار و جهاد، اولین شهيد تِرور شهر کرج شهيد سیدکمال قریشی, پدر گرامى شهيدان سید احمد و سید محمود قریشی ست.

 

پژوهشگر و نویسنده حوزه ایثار و شهادت استان البرز می افزاید: این شهيد والامقام فعالیت های انقلابي در قبل از انقلاب داشت. به طوری که تمام تظاهرات و راهپیمای های شهر کرج و مراسمات انقلابی و مذهبی با محوریت ایشان انجام می شد. تقریبا نزدیک به چهل سال سابقه مبارزاتش بود. یعنی همان هشت سالگی و اعتراض به نوع پوشش معلم خانم روستای برفیان از مدرسه اخراج شد، سپس کنار برادر بزرگشان سبد جلال پدر چهار شهید قریشیها، مشغول به کار نجاری شد و همزمان در مکتب هم مشغول ادامه دانش نوشتن و خواندن شد. 

 

به گفته وی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم از پا ننشست. سال ۵۸ ایشان روز  زن و تولد حضرت فاطمه زهرا که به دستور امام خمینی اعلام شده بود را در کرج برای اولین بار جشن گرفت و در مدح زنان شعر سروده را خواند. ایشان مداح اهل بیت بود و شاعر. سرسختانه مقابل منافقین ایستاد و مبارزه کرد. همزمان با او پسرش سید احمد در سپاه مشغول بود و سیدمحمود در اطلاعات سپاه و هر یه با منافقین در جنگ بودند.

 

و در نهایت هم ایشان را در لیست ترور قرار داده و در تاريخ ۱۴ مرداد ۱۳۶۰، روزی که صبح آن روز شهید حسن آیت را ترور کرده بودند ایشان توسط منافقان در کارگاه نجاری ترور شد. تقریبا یازدهم مرداد ماه به خاطر تبلیغ گسترده ایشان در مورد شهید رجایی که نامزد ریاست جمهوری بود، خودرو شخصی شأن در آتش کینه منافقان آتش گرفت. بعد از ترور سیدکمال باز آتش دلشان فرو ننشست و قبل از چهلم سید عزیز کارگاه و منزل شخصی شأن که بالای کارگاه نجاری بود به آتش کشیده شد.

 

وی ادامه داد: شهید قریشی اولین شهید ترور سال ۱۳۶۰ در کرج است. همچنین اولین شهیدی ست که تلقین هنگامه تدفینش با صدای خود شهید خوانده شده است.

 

نویسنده زندگی نامه شهید قریشی بیان کرد: سبک زندگی این شهید بزرگوار مثل مولایش حضرت علی علیه السلام بود و رسیدگی ایشان در ازدواج جوانان و حل مشغله فکری جوانان از قبیل ازدواج، کار، رسیدگی به ایتام و خانواده های بی سرپرست تا حدی بود که اگر چه برای زندگی خود وام نمی‌گرفت اما برای حل مسائل و مشکلات جوانان، ایتام و خانواده های بی سرپرست وام می‌گرفت و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد تا مشکلات از سر راه برداشته شود.

 

نویسنده و پژوهشگر البرز تصریح کرد: شهید سیدکمال اولین شهید خاندان قریشی هاست و اولین شهید موفق ترور کرج و البرز ، دومین شهید سیدمحمود دسر دوم سیدکمال که در عملیات خیبر و سال ۶۲ مفقود و سیزده سال بعد پیکرشون برگشت‌.

 

قیطاسی در پایان خاطرنشان کرد: سومین شهید سیدعباس برادرزاده سیدکمال است که اسفند ۶۴ شهید شد و پیکرش دو بار تشیع شد. اول مشهد بعد کرج و برغان؛ چهارمین شهید برادر ایشان سیدجمال و سیدمحمد و سید علی اصغر چهار برادر مه طی نه یا ده ماه پشت سرهم به شهادت رسیدند که شال سبز سیدجمال داستان قشنگی دارد و در حال حاضر دست رهبرمعظم انقلاب است. 

 

 

کد خبر 1203069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha