روزی به نام خبرنگار/ خبرنگار سمبل آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است

خبرنگاران به راستی سمبل تعهد، وظیفه شناسی، دلسوزی، آگاهی بخشی و مطالبه گری هستند که حتی جانشان را برای روشنی بخشی و عینیت بخشیدن به "نون والقلم مایسطرون" در طبق اخلاص گذاشته‌اند

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد، در تقویم ایرانی اسلامی، ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی روزی که با عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.

 

این روز یادآور آخرین مخابره خبری از خبرنگاری است که تا لحظه شهادت در حال انجام وظیفه بودو در راه آرمان های خود جان باخت.

 

« محمود صارمی» به جای نجات جان خود در کنسولگری ایران ماند و تا لحظه شهادت به حرفه خود مشغول بودو تلفتن در دست گفت: مزار شریف سقوط کرد، هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای.....      و در لحظه ای با اصابت گلوله ای صدای فریاد مظلومیت خاموش شد.

 

شهید صارمی با تنها سلاحش که ایمان و قلمش بود، در آن وضعیت بحرانی کشور مصیبت‌زده افغانستان توانست مظلومیت مردم ستم‌دیده، زجر کشیده و بی‌دفاع و بی‌گناه به‌ویژه مردم «مزار شریف» و جنایت گروه، متحجر طالبان را به طور صریح و سالم به گوش جهانیان برساند.

 

محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و شهادت زیباترین واژه و بهایی ارزشمتد برای  بهشت موعود است.

 

شهید «محمود صارمی» خبرنگار شجاع و وظیفه شناس لرستانی بود که در هفدهم مرداد سال ۱۳۷۷ در کشور افغانستان توسط گروه تروریستی طالبان به شهادت رسید

 

روز خبرنگار تا همیشه یاد آور لحظه شهادت سربازی است که تنها سلاحش قلم بود و با خون پاک خود خط سرخ شهادت در راه حق طلبی را ادامه داد و به جهانیان نشان داد، خبرنگاران متعهد برای انجام رسالت ‌اطلاع‌رسانی، حتی حاضر به از دست دادن جان خویش  هستند و این همان حماسه‌ای بود که خبرنگار شهید، محمود صارمی مفتخر به خلق آن شد و مفهومی پر فضیلت به حرفه ‌خبرنگاری بخشید. ‌

 

از سال ۷۷ تاکنون خبرنگاران بسیاری قربانی حوادث این چنینی شده‌اند اما حادثه مزارشریف هرگز از ذهن ایرانی پاک نخواهد شد

 

این روزها حرفه خبرنگاری در جوامع توسعه یافته است و علاقمندان زیادی این وادی را به عنوان حرفه و شغل خود انتخاب کرده اند.

 

وجود مشکلاتی از جمله عدم امنیت شغلی، پرداخت حقوق، نبود قرارداد بین خبرنگار و صاحبان رسانه، نداشتن بیمه، عدم توجه به وضعیت معیشتی خبرنگاران و غیره از مسائل و مشکلاتی است که خبرنگاران استان لرستان سالهاست با آن مواجه هستند.

 

گرچه خبرنگاران را به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه می شناسیم، اما در روزگاری که بسیاری از مردم با مشکلات ناشی تورم افسارگسیخته و فشارهای اقتصادی مواجه هستند، جامعه خبرنگاران هم با مشکلات مالی و معیشیتی عدیده ای مواجه هستند.

 

خبرنگاران به راستی سمبل تعهد، وظیفه شناسی، دلسوزی، آگاهی بخشی و مطالبه گری هستند که حتی جانشان را برای روشنی بخشی و عینیت بخشیدن به "نون والقلم مایسطرون" در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

 

نگاهی به زندگی خبرنگار شهید محمود صارمی

 

«محمود صارمی» سال ۱۳۴۷ در روستای «چهاربره» شهرستان «بروجرد» متولد شد، دوره ابتدایی را در همان روستا به پایان رساند و برای ادامه تحصیل روانه شهر «بروجرد» و در منزل خواهرش ساکن شد، پس از طی کردن دوره راهنمایی در مدرسه «شهید باهنر»، برای گذراندن دوره متوسطه در دبیرستان «حضرت رسول‌الله (ص)» در رشته علوم انسانی نام‌نویسی کرد و در سال ۱۳۶۶ موفق به اخذ دیپلم شد.

 

شهید محمود صارمی در سال ۱۳۷۵ به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در «مزارشریف» انتخاب و در ۲۶ دی‌ماه همان سال به عنوان مسئول نمایندگی خبرگزاری راهی «کابل» شد یعنی زمانی که این کشور درگیر جنگ‌های داخلی بود و به‌خوبی می‌دانست در این سرزمین آشوب زده خطر به اسارت درآمدن و حتی شهادت وجود دارد، اما بر حسب وظیفه و رسالت و تکلیف، این راه را انتخاب کرد.

 

این بار دست جنایت‌کاران تاریخ از آستین گروه تروریستی «طالبان» درآمد و با حمله به سرکنسولگری ایران در شهر «مزارشریف» هشت نفر از کارکنان سرکنسولگری و «محمودصارمی» که رفته بود تا فریاد مظلومیت مردم بی‌گناه «افغانستان» را به گوش جهانیان برساند و راوی ددمنشی یزیدیان زمان باشد، به شهادت رساندند.خبرنگاری از لرستان‏ که روز خبرنگار به نام اوست

 

تا مدت‌ها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا اینکه پیکرهای آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

 

مزار این خبرنگار در بهشت شهدای شهر بروجرد قرار دارد و یادمانی نیز برای آن ساخته شده است.

کد خبر 1203304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha